Rots-Vast Groep vol zelfvertrouwen
Op 1 januari nam franchisenemer Wim Balkenende een meerderheidsbelang in de keten de Rots-Vast Groep. De formule op het gebied van verhuur van onroerend goed aan particulieren ontwikkelt zich voorspoedig. Momenteel heeft de keten 31 vestigingen, maar de doelstelling voor dit jaar is te groeien met vijf nieuwe vestigingen. “Als je kijkt naar ons marktaandeel in de particuliere verhuursector is er nog een wereld te winnen”, stelt de nieuwe eigenaar vast.
Wim Balkenende begon zeven jaar geleden met zijn eerste kantoor als franchisenemer in Amersfoort. In de loop der jaren kwamen daar nog vestigingen bij in Amsterdam en Den Haag. Toen oprichter Wilbert Brusse te kennen gaf zich te willen terugtrekken uit de dagelijkse beslommeringen, hoefde Balkenende niet lang na te denken: “De Rots-Vast Groep heeft haar meerwaarde de afgelopen decennia bewezen. Ik zie nog volop groeimogelijkheden. Ook al omdat de huizenverkoop onder druk staat. Er zijn steeds meer huiseigenaren die verhuur van hun woning als een goed alternatief zien. Wij hebben de expertise in huis om dat optimaal te begeleiden.”
Dekking
Met 31 vestigingen en circa 4.000 verhuurobjecten heeft de Rots-Vast Groep nagenoeg een landelijke dekking. Het woningbestand varieert van een kamer voor 300 euro per maand tot een luxe vrijstaande villa met een verhuurprijs van 6.700 euro per maand.
Wim Balkenende: “We kunnen het hele palet aanbieden, met uitzondering van sociale woningbouw. Daar richten wij ons niet op. Huiseigenaren weten ons te vinden. Ze betalen niets voor onze service. De huurder betaalt voor de bemiddeling. We verhuren woonruimte aan bedrijven voor hun expats (werknemers uit het buitenland afkomstig - red.), maar ook aan mensen die tijdelijk woonruimte zoeken in verband met een scheiding of hun oude huis verkocht hebben, maar nog niet terecht kunnen in hun nieuwe huis.”
‘Witte’ vlekken zijn er nauwelijks nog, al bieden de rayons Assen, Ede/Wageningen, Deventer/Zutphen en Zoetermeer mogelijkheden om een nieuwe vestiging te openen. Maar de directeur ziet ook groeipotentie door het opsplitsen van bestaande rayons. Dat hoeft niet nadelig te zijn voor de omzet, integendeel. Wim Balkenende: “Vroeger hadden we één rayon voor Rotterdam/Dordrecht. Nadat we dat rayon gesplitst hadden, groeide de omzet in Dordrecht fors terwijl de omzet in Rotterdam op peil bleef.
Commercieel
Een potentiële franchisenemer moet vooral een commercieel supertalent zijn, stelt Wim Balkenende: “Saleservaring is een pre. Dit is een branche waar je contactvriendelijk moet zijn. Je hoeft niet per se ervaring te hebben als makelaar. Je moet wel affiniteit hebben met administreren. Onze begeleiding en training daarbij is intensief. Nieuwe franchisenemers lopen ook een tijdje stage bij een bestaande vestiging totdat wij de overtuiging hebben dat ze een eigen kantoor kunnen openen.”
Eén van de zaken die de keten binnenkort verder oppakt is het onderling vergelijken van de cijfers van de verschillende vestigingen. “Die cijfers zijn wel beschikbaar, maar de benchmarking kan nog verbeterd worden. Het grote voordeel van een franchiseformule is dat je van elkaar kunt leren. Dat geldt zowel voor de tegenvallers maar zeker ook voor de successen. Ik schat dat ongeveer vijftien procent van de totale verhuurmarkt voor particulieren bediend wordt door de twee ketens die op dit gebied actief zijn. Er zijn dus nog volop kansen om ons marktaandeel te vergroten.”
Franchisenemer Melinda ten Hoope (Rots-Vast Groep Utrecht): “Mijn partner en ik zijn in 2001 begonnen als werknemer bij Rots-Vast Groep Amsterdam. In 2003 bleek dat de vestiging in Utrecht beschikbaar kwam. Daar zijn wij toen op ingesprongen. Ik heb geen dag spijt gehad. Het werkgebied is breed en loopt van Breukelen tot aan Veenendaal. Het woningbestand is vrij gevarieerd. Het grote voordeel van een franchiseketen is dat je profiteert van de kennis van anderen. De ondersteuning van het hoofdkantoor is prima. Wij zijn ook erg enthousiast dat Wim Balkenende een meerderheidsbelang heeft genomen. Als franchisenemer is hij ook een collega van ons. Hij weet uit ervaring wat er bij ons speelt en waar behoefte aan is. Als kantoor doen we veel aan onlinemarketing. We hebben ook een goede band met de huiseigenaren. Ze weten wat ze aan ons hebben en zijn zeer loyaal. Dat je onderdeel uitmaakt van een landelijk netwerk is ook een voordeel omdat je bepaalde vragen voor een ander rayon gemakkelijk kunt doorspelen aan collega’s.”