Ik zie de formulemanager liever gaan dan komen!
De Stelling
Opmerkelijke eensgezindheid onder de franchisenemers: de formulemanagers of -coaches zijn bijna overal welkom. De één heeft met hen wel een nauwere band dan de ander, maar over het algemeen geldt dat de ondernemers de formulemanagers als een toegevoegde waarde beschouwen voor hun bedrijf.
Rots-Vast Delft
‘We willen weer krachtig naar buiten treden’
“Daar ben ik het niet mee eens. Ik ga er vanuit dat de formulemanager zijn werk goed doet en in het belang van ons allemaal werkt. We hebben net een nieuwe directeur en dat geeft weer hoop. De oude directeur liet het er een beetje bij zitten. Wij verzorgen woonruimte voor alle soorten mensen, expats bijvoorbeeld. Onze formule bestaat al 17 jaar en we hebben inmiddels 27 vestigingen. Nu zijn we een stel losse eilandjes en mijn verwachting van de formulecoach is dat die zorgt dat we weer gezamenlijk krachtig naar buiten kunnen treden. Op pr- en marketinggebied, op alle fronten eigenlijk. We hebben ook een nieuw service-/hoofdkantoor en dankzij deze nieuwe start hebben we wel weer vertrouwen in de toekomst.”
Richard Stam, franchisenemer Rots-Vast, Delft
Lampenier, Hoofddorp
‘Alles naar volle tevredenheid’
“Ik heb helemaal geen problemen met hem. Alles is altijd prima geregeld bij ons. Als er problemen zijn probeert de formulemanager, bij ons een intermediair naar het hoofdkantoor, die altijd op te lossen. En als dat niet lukt, gaan we wel buiten hem om maar dat komt eigenlijk niet voor. We hebben in het verleden wel verschillende formulemanagers gehad. Het was een komen en gaan. Die gingen vast ook niet voor niets weg. Maar met de nieuwe manager is alles naar volle tevredenheid.”
Pierre Ikking, franchisenemer Lampenier, Hoofddorp
Decorette, Rotterdam, Zwijndrecht, Barendrecht
‘Hij is de man van wie je wat kunt leren’
“Ik zie hem liever komen. Hij is de man van wie je wat kunt leren. Hij ziet alle winkels in Nederland en kan heel wat kennis overdragen en natuurlijk tips en trucs van andere collega’s doorgeven. De formulemanager komt hier minimaal vier keer per jaar en dan bespreken we klachten en problemen, de kwartaalgegevens, van jezelf en de verhouding tot de andere winkels en zaken als personeel en adverteren. Negatief is wel dat hij teveel koffie drinkt, hahaha! Nee hoor, ik kan er geen negatief element in ontdekken. Hij houdt de formule in strakke banen. Iedereen gaat altijd wel een beetje naar links of rechts maar hij houdt iedereen daarbij op het rechte spoor. Ik ga ook wel eens links of rechts en die ruimte is er ook binnen de formule, maar je moet wel op de hoofdlijnen blijven letten. Meer ruimte hoef ik ook niet, want ik heb hier bij de keuze van de formule al rekening mee gehouden. Kijk, de formule maakt wel eens fouten, maar ik maakte vroeger als zelfstandige ook fouten. En dan had ik ook geen commentaar op mezelf. Dus vind ik het onterecht om commentaar te leveren op de formule.”
Karel Hoogvorst, franchisenemer Decorette, Rotterdam, Zwijndrecht, Barendrecht
Simon Lévelt, Leiden
‘Hij is mijn sparringpartner’
‘Nee, daar ben ik het niet mee eens. Als het goed is, is de formulemanager er voor de sparring en om de zaken scherp te houden. Hij is voor mij een gesprekspartner. Hij komt een à twee keer per jaar en dan bespreken we de ontwikkeling van de formule, de veranderingen, de aanpassingen, de grote lijnen eigenlijk. We zijn op dit moment bezig met wijzigingen in de instore-zaken en in de communicatie. We kijken naar de meubels, de kassasystemen, of er een coffee-to-go-concept kan worden ingevoerd. Ook gaan we naar een nieuwe kleurstelling, we schuiven op van geel en groen naar een frisser en helderder beeld. Wit en houtkleuren en ook nog wel geel en groen, maar lichter. We hebben nu een pilotstore in Maastricht en Den Haag en van daaruit bekijken we de zwakke en sterke punten. Dat zijn zaken die ik met mijn formulemanager bespreek. Het is een wederzijds aftasten, kijken hoe wij in de markt staan en hoe de formule over dingen denkt, en dan zien hoe dat matcht. Wat is toe te passen in mijn winkel? Hoe kan ik het afstemmen op het lokale gebeuren? Overigens komt er hier ook eens in de twee, drie maanden een storemanager. Met hem bespreek ik de alledaagse dingen. Over beiden ben ik tevreden.”
Willem Joosten, franchisenemer Simon Lévelt, Leiden
HEMA, Echt
‘We hebben niets voor elkaar te verbergen’
“Nee, volmondig! De formulemanager zorgt goed voor ons waardoor wij het goed hebben en verder kunnen bouwen aan een betere en grotere HEMA. Dat is ook de filosofie van de HEMA: als zij zorgen dat de franchisenemers het goed hebben, heeft de Hema het ook goed. Mijn relatie met de HEMA is een puur zakelijke, maar soms lijkt het wel op een goed huwelijk; je hebt samen voor elkaar gekozen met alle voors en tegens. Ik zie de formulemanager zo’n tien keer per jaar. Dan bespreken we de dagelijkse gang van zaken, een stukje toekomst en een stukje evaluatie. Hij biedt hulp bij zaken die op dat moment spelen, bijvoorbeeld in de personele sfeer of bij investeringskwesties. Ik ben zeker niet ontevreden als hij komt, eigenlijk wel blij. We hebben niets voor elkaar te verbergen. Dat zou ook niet werken. De laatste jaren is er veel veranderd in positieve zin. Het was al goed, maar nu is het nóg beter. Er is sprake van openheid in de communicatie, in de omgang met elkaar. Het behouden en verbeteren van de relatie is moeilijker dan een nieuwe aangaan en ik moet zeggen: de HEMA slaagt daar erg goed in. Petje af!”
Michel Rieter, franchisenemer HEMA, Echt
#BBD0E0 »