Recuit a Student: samen sparren en successen delen

De oud-klasgenoten Linda Fait en Thirza Houtzager werken sinds 2011 als ondernemersduo voor Recruit a Student. “Samen kun je successen delen en ben je elkaars sparringpartner, bijvoorbeeld bij het schrijven van een grote offerte”, zeggen ze. “Dan zijn we even weer die klasgenoten die samen aan een project werken.”

De franchiseorganisatie Recruit a Student is ruim vijftien jaar geleden ontstaan. Oprichter Jaap Dietz had een zonweringbedrijf en daarvoor schakelde hij regelmatig uitzendkrachten in. “Ik kreeg vaak koekebakkers en daar kon ik echt helemaal niets mee. Daarom heb ik besloten om zelf een pool met goede studenten op te zetten.” Het werven van studenten werd steeds meer werk en zo ontstond het idee om samen met Remco Beijer een studentenuitzendbureau te starten. Jaap vertelt dat hij het prettig vindt om met studenten te werken omdat zij slim en leergierig zijn. “En het motortje loopt net iets harder.” Toch kunnen studenten soms ook een nonchalante houding hebben. “Maar dat is echt een kwestie van goed selecteren”, vindt Jaap. Zo plant hij de eerste afspraak met kandidaten meestal om acht uur ’s morgens. Dat is al een eerste stiptheidstest. Ook heeft hij een relatief lang gesprek met kandidaten om te polsen of ze serieus en geschikt zijn. “Het gaat om een voorselectie”, vertelt hij. “De meeste studenten worden geplaatst bij banken en verzekeraars. Daar krijgen ze best veel verantwoordelijkheid. Dus ook bij de klant krijgen ze een training en vindt er een selectie plaats.”

Vrijheid

In 2009 startte Recruit a Student met franchise. “Nederland is niet groot”, zegt Jaap. “Maar wij zijn gevestigd in Breda. Dus een bezoek aan een klant in Groningen kost je toch al snel een dag. We hadden een goede basis waarmee we franchisenemers konden ondersteunen, bijvoorbeeld op het gebied van de verloning, databeheer en de website. Ook merkten we dat intercedenten vaak affiniteit hebben met specifieke branches, bijvoorbeeld de zorg of de financiële wereld. Dus we wilden franchisenemers de vrijheid geven om hun vestiging op hun eigen manier in te vullen.” Linda Fait was de eerste franchisenemer die voor Recruit a Student aan de slag ging. “Ik werkte al twee jaar voor Recruit a Student, dus ik wist dat het leuk was om met studenten te werken. Het ondernemerschap was een leuke, nieuwe uitdaging”, vertelt ze. Samen met collega Sanne Veltman zette zij een pilot-vestiging in Utrecht op. Twee jaar later startte ze met haar oud-klasgenoot Thirza Houtzager de vestiging Tilburg – Den Bosch.

Sparringpartner

De franchisenemers merken dat het prettig is om als duo samen te werken. “De werkzaamheden van een uitzendbureau gaan 24 uur per dag, zeven dagen per week door”, vertelt Thirza. “Studenten werken tijdens kantooruren, maar natuurlijk ook ’s avonds, ’s nachts en in het weekend. Er kan altijd iets gebeuren. Het is prettig dat je elkaar kunt aflossen, zodat je als bureau altijd bereikbaar bent.” Thirza en Linda presenteren zich bij klanten vaak als duo. Vervolgens is een van hen het vaste aanspreekpunt. De ander is de back-up. “Die verdeling verloopt heel soepel”, merkt Linda. “Je voelt van nature aan wie bepaalde zaken het beste kan oppakken.” Ze vertellen beiden dat het prettig is om een sparringpartner te hebben. “Je kunt successen samen delen en je vult elkaar goed aan, bijvoorbeeld bij het schrijven van een offerte of aanbesteding. We komen op die manier tot een sterk verhaal waarmee we belangrijke opdrachten binnen kunnen halen.”

Managementrol

Toch heeft het ondernemerschap ook zijn keerzijde, vinden de franchisenemers. “Het komt je niet aanwaaien. Je moet er zelf veel energie in steken en met goede ideeën komen om er een succes van te maken”, vertelt Thirza. “We zijn natuurlijk midden in de crisis gestart en dat is best een lastige tijd geweest. Ondernemerschap betekent ook dat je doorzet en dat je er vertrouwen in hebt dat het goed komt.” Linda is het daarmee eens. “In de uitzendbranche zijn er veel grote kapers op de kust. Het is lastig om daar tussen te komen. Maar uiteindelijk lukt het wel. Het voordeel is dat je als franchisenemer wel echt iets anders te bieden hebt. Intercedenten van grote organisaties hebben na een aantal jaar misschien weer een andere baan. Wij presenteren ons als ondernemersduo. Het is ons eigen bedrijf. We zijn enthousiast en gaan voor klanten door het vuur. Daardoor onderscheiden we ons van de rest.” Het vergaat de ondernemers inmiddels goed en langzaam denken ze aan uitbreiding van het team, bijvoorbeeld met een stagiaire of vaste medewerkers. “We hebben het uitzendwerk nu goed in de vingers. Het is nu tijd om te groeien naar een managementrol. Zo geeft het eigen bedrijf dus ook ruimte voor onze persoonlijke ontwikkeling”, besluit het duo.

+

Lees meer over:
Franchise+ Franchiseplus
Redactie
Bekijk ook