The Read Shop maakt winkels op maat
Om flexibel in te kunnen spelen op de lokale markt heeft The Read Shop verschillende verschijningen en worden er naast boeken en tijdschriften ook wenskaarten, cadeaukaarten, kantoorartikelen, kansspelen en tabak verkocht. Manager vestigingenbeleid Marc Pontier bij RDC (Retail Development Company) over deze ‘toekomstbestendige exploitatie’.
In 2017 bestaat The Read Shop 25 jaar. Sinds de oprichting in 1992 tot de intrede van de kredietcrisis in 2008 groeide de formule gestaag als boekhandelformule. Onder druk van de neerwaartse ontwikkelingen in de gehele retailmarkt en de opkomst van online (boek)verkopen werd een aanpassingsplan bedacht. De afhankelijkheid van alleen de omzet van boeken was achterhaald en de term ‘gemaksboekhandel’ werd geïntroduceerd. Naast boeken en tijdschriften gingen de winkels nu ook meer wenskaarten, kansspelen, rookwaar, cadeaukaarten en kantoorartikelen verkopen.
Er kwam ook een ‘Read Shop nieuwe stijl’, ontworpen door een binnenhuisarchitecte. Heel bewust een architecte, en geen architect, want zeventig procent van de klanten van The Read Shop is vrouw. “Een warmere uitstraling voor de winkels waarbij elke productgroep in een passende omgeving wordt gepresenteerd”, licht Marc Pontier toe.
Multiformat denken
The Read Shop groeit stevig en heeft daarbij verschillende, op maat gesneden, verschijningsvormen gekregen. Naast de standaarduitvoering kwam in 2009 de ‘express’, waarin het accent meer ligt op de rookwaren. In 2013 werd de combinatiewinkel met een drogisterij gelanceerd, vorig jaar opende de eerste vestiging van The Read Shop als shop-in-shop in een supermarkt. Dit jaar opent The Read Shop ook drie combinatiewinkels met Prima huishoud (onderdeel van het Blokker concern) om te voorzien in de lokale behoefte aan huishoudelijke artikelen.
Eind dit jaar zal de eerste XL-vestiging worden geopend in Hoogeveen. “Van dit type vestiging verwachten we verdere groei”, zegt Pontier. “We denken dat grotere zelfstandige boekhandels zich nu sneller bij ons aan zullen sluiten, want we zijn de enige formule in de branche die multiformat denkt.” De boekhandel in Hoogeveen was een Libris-winkel van 650 vierkante meter. De nieuwe zaak wordt met 500 vierkante meter en verschillende producten ‘efficiënter en slimmer’.
Winkelontwikkelplan
Nieuwe vestigingspunten worden met zorg uitgekozen en bij het verkopen van een winkel wordt de situatie herijkt. Alles volgens het ‘winkelontwikkelplan’. Wordt het een regular, express of XL variant? “We zoeken altijd een passende samenwerkingsvorm tussen variant en ondernemer. De winkel moet passen bij het verzorgingsgebied. We willen de boekenspeciaalzaak een nieuwe plaats geven met andere producten en zo tot een toekomstbestendige exploitatie komen.” Zo zal er in kleinere plaatsen eerder gezocht worden naar een combinatie met een huishoudspeciaalzaak, drogist en/of supermarkt. En voor een XL-versie worden weer andere ondernemersvaardigheden gevraagd.
De flexibiliteit in verschijningsvorm biedt ook een oplossing voor bestaande ondernemers op leeftijd die hun zaak willen verkopen, merkt Pontier op. Want daarvan zijn er nogal wat. “Wij kunnen de winkelaankoop begeleiden voor een kandidaat naar het juiste formuleformat. Financierders zeggen hierdoor: Jullie creëren een toekomstbestendige winkel. Wij geloven erin en gaan dat financieren.” Daarnaast spreekt de benadering van mengvormen en lokale touch ook vastgoedondernemers aan, stelt hij. “Zij doen dan ook mee, wij verbinden partijen, dat zit in ons DNA.”
Met de nieuwe, meer vrouwelijke huisstijl is ook een warme kleur groen geadopteerd. Het groen staat ook voor een milieuvriendelijke benadering. Zo worden in winkels die zich aansluiten bij de formule vaak de bestaande boekenkasten gebruikt, met daaromheen ‘een schil van The Read Shop’. In het eerste half jaar van 2016 zijn twaalf van zulke vestigingen geopend.
Centrale logistiek
The Read Shop ondernemers gaan ook gebruikmaken van een nieuw logistiek systeem, waarmee logistiek en distributie worden gebundeld. RDC wil de claim ‘vandaag besteld morgen in huis’ op een renderende manier waarmaken. Het centraliseren van de logistiek bleek daarvoor het Ei van Columbus. De 260 ondernemers vanuit RDC samen met de 380 winkels van Tabaronde hebben zodanig volume dat dit nu mogelijk is. “Met logistieke specialisten bekijken we de mogelijkheid om de leverfrequentie te verhogen en de kosten te verlagen”, aldus Pontier. “Wanneer we de achterkant van de organisatie verstevigen, helpt dit ook aan de voorkant. We nemen ondernemers mee in onze visie.”
RDC is de holding van franchiseformules en inkoopcombinaties voor boek- en kantoor, gemak en tabakswinkels en heeft naast de franchiseformule The Read Shop, een inkoopcombinatie voor de Plantage boekhandels en voor boekhandels die onder eigen naam opereren. Sinds de fusie met Tabaronde in het voorjaar van 2016 vallen ook de tabak- en gemakswinkels van Vivánt, Tabaronde en Techador onder RDC.
Nieuwe franchisenemer Edwin Berndsen:
“We houden een volwaardige boekwinkel”
Na 31 jaar in verschillende functies bij V&D te hebben gewerkt, moest Edwin Berndsen in augustus vorig jaar op zoek naar een nieuw inkomen. Hij koos voor het franchisenemerschap en had twee formules op het oog, Monkey Town en The Read Shop. Met Marc Pontier van The Read Shop klikte het direct. Eerst hadden ze een locatie in Amsterdam Zuidoost op het oog. Maar de vier gewapende overvallen alleen al dat jaar elders in Amsterdam weerhielden Berndsen van een avontuur in de hoofdstad.
Toen kwam een traditionele boekhandel in Uithoorn als optie naar voren. Familiezaak Ten Hoope, een begrip in de omgeving en aangesloten bij Libris Blz.. Berndsen berekende dat de plaats Uithoorn potentie heeft en hapte toe. De onderhandelingen duurden van november vorig jaar tot medio juni dit jaar. Ze kwamen eruit en op 1 juli opende The Read Shop Express Uithoorn. Tijdens een koffiedag voor de vaste klanten nam de oude eigenaar afscheid en introduceerde de nieuwe eigenaar zichzelf.
De vorige eigenaar verdwijnt niet helemaal van het toneel, want hij huurt een ruimte boven de winkel waar hij zijn graveerwerkzaamheden van luxe pennen (in de winkel verkrijgbaar) voortzet. Heel veel heeft Berndsen nog niet kunnen veranderen, behalve de naam op de gevel. Het aantal kansspelen is uitgebreid en vorige maand kwamen de rookwaren erbij. In januari als het komkommertijd is in de branche, wordt de binnenzijde verbouwd.
De financierder beoordeelde zijn ondernemersplan als goed en doortimmerd en financierde het project. De eerste ervaringen zijn ‘super’. “Ik heb het gevoel dat het heel goed gaat. De cash flow neemt toe en de klanten zijn gerustgesteld dat de volwaardige boekwinkel behouden blijft."