The Read Shop; een formule met landelijke slagkracht die lokaal het verschil maakt

Landelijke slagkracht met franchiseformules die lokaal het verschil maken. Audax doet het volgens manager destination & local stores Marc Pontier succesvol met The Read Shop. En dat in een markt vol met uitdagingen. 

Tabak, tijdschriften, boeken; het zijn nu niet direct de hardst groeiende assortimenten in retailland. Toch is een groot deel van de Audax-winkels ervan afhankelijk. “We zoeken lokaal de aansluiting met de wensen van de klant. Hierbij spelen de karakteristieken van het marktgebied een hoofdrol; demografie en sociografie zijn bepalend voor welke formulevariant we inzetten. Is de culturele ontwikkeling hoog, dan kunnen we met boeken goed uit de voeten. In andere marktgebieden waar de cijfers weer wat anders laten zien, komt bijvoorbeeld een uitgebreid assortiment tabaksproducten weer heel goed tot zijn recht. Maar ook dieper in de assortimenten is per locatie differentiatie nodig; een boekenwinkel in Amsterdam vraagt een hele andere invulling dan die in Hoogeveen”, vertelt Pontier. In die laatste plaats heeft RDC vorig jaar dan ook een The Read Shop XL geopend. 

“The Read Shop XL is de autoriteit binnen het marktgebied als het gaat om boeken, tijdschriften, wenskaarten, kantoorartikelen en cadeaukaarten. Hebben ze het boek, het tijdschrift of die specifieke pen daar niet, dan hebben ze het nergens. Deze winkels hebben een breed en diep assortiment en de medewerkers hebben er kennis van zaken”, legt Pontier uit. Hij stelt dat de formule bedoeld is voor marktgebieden met minimaal 40.000 inwoners. “Wij denken daar met The Read Shop XL te kunnen zorgen voor een rendementsverbetering bij de bestaande en formuleloze boek- en kantoorvakhandelaren. Daarnaast naderen veel ondernemers de pensioengerechtigde leeftijd en deze formulevariant is aantrekkelijker voor verkoop.”

De roots

The Read Shop XL met de boek- en kantoorvakhandel als belangrijkste doelgroep raakt de kern van waaruit RDC is ontstaan. “Onze roots liggen in de boeken, tijdschriften, wenskaarten en kantoorartikelen. The Read Shop is van oudsher ook echt een verkooppunt van deze assortimenten. Maar langzaam maar zeker hebben we daar gemaksproducten aan toegevoegd, ook omdat we merkten dat klanten hier behoefte aan hadden. Hier is The Read Shop Express uit ontstaan. Inmiddels hebben we zo’n zeventig winkels onder deze vlag in Nederland”, glundert Pontier. Toch zijn er binnen de The Read Shop-stal ook winkels die zich nog specifieker specialiseren in tabak dan de Express-winkels. “Dit zijn The Read Shop Vivant-zaken, zij zijn nog verder gespecialiseerd in sigaren, het elektronisch roken en kansspelen. Aan dit specialisme hebben we de goede elementen van The Read Shop toegevoegd, zoals een afgewogen assortiment boeken en kantoorartikelen”, aldus Pontier. Hij benadrukt dat Audax lokaal kijkt wat waar het beste past. “Zo ontstaat een model waarbij winkels profiteren van een landelijke slagkracht, terwijl zij lokaal een verschil maken met een passend en toegespitst assortiment.”

Franchisemodel

Hoewel er op formuleniveau wordt gedifferentieerd, is het franchisemodel generiek. “Alle franchisenemers van The Read Shop profiteren van een groot aantal voordelen, zoals een gezamenlijke marketing en inkoop (en dus prijsvoordeel) en speciale leveringscondities bij de hofleveranciers. Ondernemers zijn zelfstandig, maar ze kunnen daarbij bijvoorbeeld altijd terugvallen op onze expertise, op de expertise van de professionele winkelbegeleiding door regiomanagers”, verzekert Pontier. Hij vertelt dat de ondersteuning ver gaat. “Voorbeelden daarvan zijn huurcontractonderhandeling en aan- en verkoop van de winkel.” Pontier spreekt verder over een menselijk karakter, met het gezamenlijk streven naar resultaat. “De samenwerking is intens en proactief. Dat laatste is nodig, ook vanwege het feit dat we onze franchisenemers succesvol de toekomst in willen loodsen. Immers, wij bevinden ons in een uitdagende markt en om die reden is het essentieel dat de winkel op de goede plek zit, het juiste assortiment presenteert en ook de juiste openingstijden heeft.” 

Omnichannel

Onderdeel van die toekomst van The Read Shop-winkels is ook een omnichannel strategie, evenals een nieuw logistiek concept. Bij dat laatste doelt de Manager destination & local stores op BlenD (Bundeling van Logistiek en Distributie). “Dit testen we op enkele plekken en hierbij wordt de logistiek en distributie van en naar de winkels van The Read Shop gebundeld in één bestelbus of vrachtauto. Tabak, zoetwaren, cadeaukaarten en boeken worden vanuit één auto geleverd. Het resultaat? Frequentere leveringen, maar toch minder stops aan de deur van de ondernemer.” En die frequentere leveringen zorgen volgens Pontier voor een optimaal assortiment op het juiste moment waardoor de klant minder vaak misgrijpt. “Bovendien kunnen we dankzij BlenD ook snel schakelen als het gaat om online bestelde producten, die zijn binnen een dag in de winkel van de voorkeur van de klant.”

Martijn Louws Martijn Louws
Redacteur
Bekijk ook