"Ook als franchisenemer ben ik nog veel op de vloer aan het verkopen"

Martijn Meijer – Sanidirect Duiven

"Ook als franchisenemer ben ik nog veel op de vloer aan het verkopen. Ik wil een voorbeeld zijn voor m’n team."

Martijn Meijer, franchisenemer bij Sanidirect in Duiven, vertelt in deze blog over zijn ervaringen als franchisenemer. 

Enkele jaren terug sprak ik met een headhunter van een ander sanitairmerk. Die zag mijn verkoopresultaten en bood me een baan aan in de buitendienst. Ik zat daar aan tafel zo enthousiast te vertellen over de winkel waar ik in stond, dat hij begon te lachen. ‘Jij moet helemaal niet de buitendienst in. Je moet zorgen dat je franchiser wordt’, zei hij tegen mij. Dat heeft mijn ogen geopend.

Toch kwam de uitdaging bij Sanidirect veel eerder dan ik voorzag. Anderhalf jaar geleden heb ik de winkel in Duiven overgenomen, waarin ik al werkte als verkoper. Mijn baas moest stoppen vanwege persoonlijke omstandigheden. We hebben het lang met z’n allen proberen te rekken. We hadden zo’n leuk team dat we het bij elkaar wilden houden. Uiteindelijk ging het helaas niet meer.

Toen ik gevraagd werd om de winkel over te nemen, heb ik niet getwijfeld. Die keuze was snel gemaakt. Ik zag de potentie in de winkel en hoe Sanidirect alles aanpakt. Het is een vooruitstrevende organisatie.

Alles op hoog niveau

De kracht van het concern voelt als een grote steun in de rug. Het mooie aan deze formule is dat ze veel voor je regelen. Als je hard werkt, kun je zelf je succes bepalen. Dat is wat mij heel veel sturing geeft. Ik zou er niet aan moeten denken om alles van A tot Z zelf te doen. Dan is je focus bij de verkoop weg. Ook als franchiser ben ik nog veel op de vloer aan het verkopen. Ik wil een voorbeeld zijn voor m’n team. Als ik daarnaast nog mijn gehele assortiment moet inkopen en beheren, wordt dat te veel. Ook omdat ik alles op hoog niveau wil doen.

Samenwerking met Sanidirect Nederland

Ik merk duidelijk de inkoopvoordelen van zo’n grote formule als Sanidirect. Ik verkoop nu spullen voor de prijs waar we het bij mijn vorige werkgever voor inkochten. Samen met de 25 winkels hebben we een veel betere onderhandelingspositie. Daarnaast had het voor mij niet gewerkt als ik mijn eigen naam op de gevel had gezet. Sanidirect was al een bekende speler. Sinds de radiocampagne is die naamsbekendheid enorm gegroeid. De marketingafdeling verzorgt landelijke campagnes en boost de online zichtbaarheid. Wel hebben we zelf nog ruimte voor lokale marketinginitiatieven. De ideale combinatie! 

De samenwerking met het hoofdkantoor voelt als een warm bad. We doen het echt samen. Ik geniet van de rol die ik nu heb en werk met een sterk team. Zo heb ik onlangs een nieuwe collega aangenomen. Hij is net begonnen met verkopen en maakt nu al een enorme ontwikkeling door. Dat is prachtig om te zien. Dan sta ik te glunderen in mijn zaak.

Eigenwijs

Ik ben de baas in mijn eigen winkel maar het assortiment wordt uitgekozen door Sanidirect. Als bepaalde artikelen niet verkopen, kan ik dat aanpassen. Een beetje eigenwijs zijn past hier heel goed, maar als je een echte eigenwijze donder bent, moet je zorgen dat je eigen baas wordt. Bij mij past dit juist heel goed. Het is een zakelijke overeenkomst met Sanidirect, maar ik voel me daar heel vertrouwd bij en ben geen rare dingen tegengekomen. Geen addertjes onder het gras dus.