"Ik probeer veel uit in mijn winkel"

Jan Willem – Sanidirect Den Bosch

‘Ik probeer veel uit in mijn winkel. Dat ondernemerschap bruist nu eenmaal in mij.’

Het ondernemerschap bruist bij Jan-Willem, hij vertelt in deze blog over zijn Sanidirect winkel.

Op het moment van schrijven heb ik net vandaag mijn beste dag ooit gedraaid. Ik moet morgen nog twee badkamers verkopen om het mijn allerbeste week ooit te maken. Je kunt het je voorstellen: hier heerst een feeststemming.

Maar dat is niet de grootste reden van mijn blijdschap. Om geld was het me nooit te doen, al is het natuurlijk fijn dat je als franchisenemer meteen een goed salaris hebt. Mijn vrouw is in verwachting van ons derde kindje. Dan is het belangrijk dat er maandelijks een mooi bedrag op de rekening komt en de perspectieven goed zijn. Maar ik ben vooral heel blij met de zekerheid die ik gevonden heb.

De vleugels van een grote formule

Enkele jaren geleden verkocht ik nog televisies. Een lastige markt: er is enorm veel concurrentie van de megawinkels en webshops, en voor kleinere elektronicazaken blijft er maar een klein taartpuntje over. Door faillissementen liepen twee banen daar stuk. Daarna leek het een goede zet om voor mezelf te beginnen. 

Natuurlijk dacht ik toch eerst aan een elektronicazaak, ik was televisieverkoper pur sang. Ik keek meteen naar franchiseformules: administratie is niet mijn passie en de vleugels van een grote formule leken mij een veilige situatie. Op een verjaardag kwam Sanidirect ter sprake. Een familielid had daar net voor een goede prijs een badkamer gekocht. Hij had gehoord dat de formule nog nieuwe ondernemers zocht. Ik ben na het weekend meteen gaan bellen en besloot om de elektronica achter mij te laten. Binnen twee weken waren we eruit en was ik ondernemer.

Fijne kneepjes

Wellicht had ik de techniek die bij badkamers komt kijken ietwat onderschat. Je bent opeens over best ingewikkelde zaken aan het praten, laat staan als je het moet verkopen. Als een klant onze winkel binnenloopt gaan we samen op zoek naar de juiste koop. Dat was ik uit het elektronicawereldje wel gewend. Daarna badkamers tekenen en rekening houden met het aanwezige leidingwerk, is een ander verhaal.

Gelukkig kon ik, terwijl mijn eigen winkel in aanbouw was, meelopen in een andere zaak. Daar heb ik alles onder de knie gekregen. Toen had ik nog een jaar nodig voor de fijne kneepjes van het vak, en daar is gelukkig ruimte voor. Sanidirect begrijpt best dat je in je eerste jaar nog geen winst maakt. Dat komt vanzelf en waar nodig krijg je coaching en begeleiding. 

Om die reden heb ik van de financiële risico’s en investeringen nooit spijt gehad. Ik heb het voortdurend heel nuchter bekeken: je hebt voor tien jaar zekerheid als je dit avontuur aangaat. Het is geen lastige rekensom als je berekent wat je per jaar gaat verdienen en wat je aan loonsverhogingen krijgt. Je investering verdien je op termijn dubbel en dwars terug. 

Elke dag verbeteren

Daarbij komt dat de vrijheid van werken onder een franchisevlag mij in elk opzicht bevalt. Ik probeer veel uit in mijn winkel. Dat ondernemerschap bruist nu eenmaal in mij. Ik wil mijn winkel elke dag verbeteren. Neem het actieplein: daar heb ik zelf heel veel tijd in gestopt. Het is leuk als je producten in je winkel hebt die mensen meteen kunnen meenemen. Als iemand met zijn badkamer bezig is en hij wil toch een mooiere kraan, dan moet die direct ingepakt en meegenomen kunnen worden.

Vervolgens komt men van het hoofdkantoor hier op bezoek om het nieuwe actieplein te keuren. Ik heb iedereen over de vloer gehad – tot de hoogste directeur aan toe. Ze waren allemaal zo enthousiast dat ze het actieplein doorgevoerd hebben in elke Sanidirect! Dat is ook logisch: we vormen met 25 ondernemers deze formule en de winkels moeten wel in dezelfde lijn blijven. Natuurlijk haalt niet elk idee de eindstreep. Er zijn ook proefballonnen neergehaald, maar ik heb wel het gevoel dat we met alle ondernemers samen het succes van deze formule maken.