‘Omzet is niet het allerbelangrijkste, gasten moeten het leuk vinden bij TGI’

De contracten zijn getekend, de locatie is bekend, de eerste managers zijn geselecteerd: de voorbereidingen van de opening van de eerste TGI Fridays in Nederland zijn in volle gang. “Het wordt nu echt concreet”, zegt directeur Fokko van der Velde van Beijk Catering.

Wekelijks, zo niet dagelijks is Van der Velde bezig met de opening van de eerste vestiging van het casual dining concept TGI Fridays in Nederland. “Recent nog zijn wij naar Dallas geweest voor een training. Daar hebben wij het concept van binnen en buiten helemaal leren kennen”, glundert de ondernemer. Van der Velde, ofwel Beijk Catering, is door de Amerikaanse franchiseketen geselecteerd als de partij die moet zorgen voor de uitrol van TGI Fridays in Nederland. “De eerste zaak zou in oktober de deuren openen, maar dat wordt iets later”, zegt Van der Velde. Dit heeft alles te maken met de herontwikkeling van het stationsplein op Utrecht Centraal, de plek waar de eerste TGI Fridays het levenslicht ziet. Van der Velde: “Het loopt allemaal wat uit, de opening staat nu gepland voor week 6, zeg maar februari 2018. Het is echt een superplek. Een high trafficlocatie pur sang, één van de grootste reizigershubs van Nederland. Er komen daar tal van foodformules samen op het foodcourt. Wij zitten straks naast de Vapiano.”

Managers

Behalve dat de locatie bekend is, zijn ook de eerste managers al geselecteerd. “Managers klinkt meteen zo zwaar, voor ons zijn het gewoon de leidinggevenden. Maar goed, in Amerika gaat dat toch allemaal anders. Daar doen wij dan maar aan mee”, zegt Van der Velde lachend. De floormanager, barmanagers, keukenmanager zijn ook al naar Dallas afgereisd voor een uitgebreide training van twaalf weken. Het toont de professionaliteit van de formule, zegt Van der Velde. Hij schetst het beeld van een komen en gaan mensen van TGI Fridays. “Architecten, marketeers, noem het maar op of ze komen naar Nederland voor meetings met ons. Het is samenwerken, samen bouwen. Het verloopt echt heel leuk.” 

Omzetten goed

Dat de Amerikanen serieus werk maken van de lancering van de formule in Nederland past ook bij een formule met inmiddels meer dan 900 restaurants in meer dan 60 landen. Er werken bijna 74.000 mensen. Maar wellicht heeft de enorme inzet ook wel te maken met het feit dat TGI Fridays al eerder de stap waagde en een vestiging opende in Nederland, in 1997. Dat werd uiteindelijk geen succes. “Hoewel de omzetten wel goed waren”, zegt Van der Velde daarover. Hij heeft met de diverse betrokkenen gesproken over die periode. “Misschien was het te vroeg, de eetcultuur is inmiddels bijvoorbeeld heel anders dan twintig jaar geleden. We eten en drinken tegenwoordig makkelijker buiten de deur. Na een dag hard werken bijvoorbeeld, voor een bezoek aan de bioscoop of gewoon even tijdens de lunch. Dat zijn ook de momenten dat TGI Fridays relevant is. Bij TGI Fridays kunnen mensen elkaar ontmoeten, socializen, plezier hebben en lekker eten en drinken.”

Servicegraad

TGI Friday combineert een grillrestaurant met een (cocktail)bar. Kernwaarden van de formule zijn een hoge servicegraad, gastvrijheid, toegankelijkheid en fun. Binnen het menu ligt de nadruk op kwaliteitsburgers, -steaks en -ribs. Daarnaast biedt het concept ook pasta’s, salades en eten om te ‘delen’, zoals nachos en pizzaslices. Het eten wordt persoonlijk geserveerd en het zogenoemde ‘flair bartending’ speelt volgens Van der Velde een belangrijke rol in het vermaken van de gasten. “De vestiging in Utrecht krijgt straks 300 zitplekken, 120 daarvan zijn rechtstreeks verbonden met de bar. De bar is de centrale plek en heel belangrijk bij TGI Fridays. Het past bij de sociale functie die het concept vervuld.” Dat laatste is niet meteen het eerste waaraan veel Nederlanders denken als ze het hebben over een Amerikaanse formule, stelt Van der Velde. “Men legt meteen de link met fastfood. Maar TGI Fridays is echt anders. Wat heet, wij hebben niet eens een diepvriescel straks. Alles wat wij bereiden is vers.” De Nederlandse vestiging van TGI Fridays is daarmee meteen een pilotstore. “Wij hebben ons hier echt hard voor gemaakt, gewoon ook om de perceptie van de formule te optimaliseren”, vertelt Van der Velde. Het geeft ook meteen aan dat er binnen het franchiseconcept ruimte is voor nieuwe initiatieven, vertelt hij. “Een paar zaken liggen echt vast, zoals het design, de servicegraad en bijvoorbeeld de marketing. Maar daarnaast is veel bespreekbaar.” 

Wens

Met de komst van TGI Fridays naar Nederland komt ook een langgekoesterde wens van Van der Velde uit. “Ik kende de formule al jaren, ben er echt fan van. Heel gaaf dat wij nu de uitrol in Nederland mogen verzorgen”, aldus de ondernemer. Hij heeft alle vertrouwen in een goede start. “Die is overigens niet afhankelijk van de omzet alleen. Voor ons is het belangrijk dat de gast het concept omarmt, het gewoon heel leuk vindt om bij TGI Fridays te komen.” En dan komt in de filosofie van Van der Velde de omzet vanzelf en kan er verder worden gebouwd aan de uitrol van het concept in Nederland. “Want die ambitie hebben we wel, we willen in 10 jaar 15 vestigingen openen in vooral de grote steden in Nederland.”