Nieuw in Nederland

Mathnasium: de lol van spelend leren

De leermethode focust op plezier maken

Het Amerikaanse Mathnasium Learning Centers is op zoek naar een exclusieve masterpartner voor Nederland. Het hoeft niet per se iemand te zijn met een onderwijsachtergrond, benadrukt Scott McDaniel, directeur International Franchise Development. “We zoeken een ondernemende geest. Iemand van tussen de 35 en 55 jaar oud die een eigen reis als ondernemer wil starten. Het runnen van een business is belangrijker dan ervaring in het onderwijs.” McDaniel maakt de vergelijking met een restaurant. “Een goede chefkok maakt je niet meteen ook een goede ondernemer. Wat je nodig hebt, is ondernemers- of managementervaring.”

Logisch redeneren

Mathnasium is zo’n achttien jaar geleden gestart als een naschoolse wiskundebijles. Nog steeds is het de basis van het concept. Kinderen wordt op een speelse manier geleerd om wiskundige problemen te lijf te gaan, vanuit het idee dat je met een wiskundige mindset de wereld aan kunt, en andere vakken daarna een stuk makkelijker zijn. “Met ‘math’ als basis ontwikkel je probleemoplossend vermogen, leer je kritisch denken en de waarde van logisch redeneren,” stelt McDaniel. “Je leert op Mathnasium levenslange skills. We bereiden kinderen voor op hun rol in hun latere leven, ongeacht of iemand na de middelbare school naar de universiteit gaat of in een praktisch beroep terechtkomt. We leren kinderen snel en gestructureerd te denken en zo problemen op te lossen die ze niet eerder zijn tegengekomen.” De leermethode focust op plezier maken. Wat Mathnasium uniek maakt, is het maatwerk lescurriculum, gebaseerd op het kennisniveau van het individuele kind. Per vier leerlingen is er een gekwalificeerde begeleider. “We zorgen ervoor dat ze lol hebben in wiskunde. Geven ze zelfvertrouwen. Onze slogan luidt ‘we make math make sense’. Kinderen leren het hoe en waarom te begrijpen van wiskunde, in plaats van memoriseren.”

Internationale expansie

Vanuit Californië is Mathnasium bezig aan een internationale expansie, met franchises in Australië, het Verenigd Koninkrijk, Azië en het Midden-Oosten. De formule scoort hoog in ranglijsten als Entrepeneur Franchise 500 en Forbes America’s Best Franchises. “De masterpartner voor het VK is twee jaar geleden begonnen en is nu al op zeventien locaties actief.” Nederland en Europa staan hoog op de wensenlijst van de formule. 

De locatie van een Mathnasium Learning Center is altijd dichtbij de woonomgeving van de kinderen. Het ‘break even’-point ligt rond de 75 leerlingen per vestiging. Gemiddeld zijn er 125 à 150 leerlingen ingeschreven. De investering voor de masterpartner bedraagt rond de € 450.000 en per vestiging zo’n € 100.000. “De investering in één locatie is in achttien tot dertig maanden terug te verdienen”, rekent McDaniel voor. De ondersteuning vanuit Mathnasium bestaat uit een training op het hoofdkantoor van Los Angeles en ‘on the ground’-support bij de opening van het eerste Learning Center en gebruik van managementsoftware. Het curriculum en marketingmateriaal wordt vertaald in het Nederlands. 

Hans Pieters Hans Pieters
Financieel journalist en ondernemer
Bekijk ook