Lokale zichtbaarheid maximaliseren binnen franchise richtlijnen

Als franchise ondernemer is lokale zichtbaarheid essentieel. In dit artikel bekijken we verschillende marketingmethodes die je eenvoudig kunt inzetten om je franchise een extra zetje in de rug te geven.

Waarom is lokale zichtbaarheid belangrijk?

Fysieke winkeliers, waaronder franchise ondernemers, moeten het voor een groot deel hebben van lokaal publiek. Dankzij deze lokale klandizie kan een vast klantenbestand worden opgebouwd, aangezien het vaak om terugkerende klanten gaat. Om de lokale zichtbaarheid te vergroten kunnen marketingmethodes worden ingezet die deze specifieke doelgroep target. Wat zowel via online als offline promotie mogelijk is.

Hoe creëer je met offline marketing van HelloPrint meer lokale bekendheid?

Bij offline marketing kun je denken aan drukwerk, zoals bijvoorbeeld een vlag voor je franchise laten drukken. HelloPrint is een partij die zich heeft gespecialiseerd in offline marketing en het vergroten van de lokale zichtbaarheid via gepersonaliseerde fysieke producten. Een vlag is hier een uitstekend voorbeeld van, waarmee je aan voorbijgangers verderop in de straat laat zien waar jouw franchise zich bevindt. Een uitstekende manier om herkenbaarheid te creëren en nieuwe klanten te werven.

Voor terugkerende klanten kun je als franchise ondernemer een spaarsysteem inzetten om de loyaliteit te stimuleren. Dit kun je doen door het laten drukken van stickers bij HelloPrint, die klanten ontvangen bij een aankoop boven een bepaald bedrag. Bij een x-aantal stickers op een spaarkaart (die je ook bij HelloPrint kunt personaliseren) ontvangt de klant korting of een cadeautje. Als je voor het laatste kiest, kun je voor een lokaal product gaan dat enkel in jouw franchise te koop is.

Of laat posters drukken voor een speciale actie, eventueel in samenwerking met andere winkeliers. Vraag alle deelnemers om de posters op te hangen en uit te delen, voor een maximaal resultaat. Doordat de posters op meerdere locaties in de eigen regio worden opgehangen, zal dit de lokale zichtbaarheid doen toenemen. Als actie kun je denken aan een gezamenlijke winactie of een speciale shopavond buiten de reguliere openingstijden met leuke kortingen.

Hoe creëer je met online marketing meer lokale bekendheid?

Hoewel offline marketing de meest logische keuze is voor het stimuleren van de lokale bekendheid, is dit uiteraard ook mogelijk via online kanalen. Denk aan locatie gebonden Facebook-advertenties, adverteren op regionale websites en een eigen website. Via een eigen site kun je lokale opties integreren, zoals bijvoorbeeld het plaatsen van een online bestelling die in de franchise winkel kan worden opgehaald.

Hoe kun je offline en online marketing methodes met elkaar combineren?

Er zijn veel mogelijkheden om offline en online marketing methodes te combineren. Denk aan het eerder genoemde spaarsysteem met behulp van HelloPrint. Zo’n initiatief kun je tevens online delen, bijvoorbeeld op social media. Vraag vervolgens aan volgers om het bericht te delen, waarmee weer extra stickers kunnen worden gewonnen. Door aan te geven dat deze enkel in de fysieke winkel kunnen worden afgehaald, stimuleer je de lokale bekendheid. Aangezien het geen zin heeft voor mensen om aan een actie mee te doen als ze niet in de buurt wonen.

Lees meer over: