‘Het liep vanaf het begin storm’
Een eigen zaak beginnen is een grote stap, zeker als franchisenemer. Yener Iz zette die stap eind december, toen hij zijn eigen New York Pizza-vestiging opende in Losser. Aurora Bakker, franchiseconsultant bij New York Pizza, begeleidde hem intensief in de opstartfase. Van het opstellen van een businessplan tot het omgaan met enorme drukte – zelfs het zelf bakken van pizza’s – Aurora stond paraat om Yener te ondersteunen in zijn ondernemersavontuur.
Voor Yener was het hebben van een eigen onderneming al lange tijd een droom. ‘Ik wist dat ik niet voor een baas wilde blijven werken, maar ik had nog geen duidelijk beeld van wat ik dan wél wilde,’ vertelt hij. Dankzij zijn horeca-ervaring had hij al de nodige leidinggevende vaardigheden opgebouwd. Toch vond hij de stap naar zelfstandig ondernemerschap zonder begeleiding te groot. ‘Franchising voelde als een logische tussenstap: je hebt de vrijheid van ondernemen, maar je hoeft het niet allemaal alleen te doen.’
Het traject om franchisenemer te worden bij New York Pizza bleek echter allesbehalve eenvoudig. ‘Eerst had ik een kennismakingsgesprek om te kijken of er een wederzijdse klik was. Daarna volgden meerdere gesprekken, een uitgebreide screening, een marketingopdracht en zelfs een psychologische test,’ legt Yener uit. ‘Ze pakken het serieus aan, en dat gaf mij veel vertrouwen. Het is niet zomaar een zaakje starten, je moet echt laten zien dat je er vol voor gaat.’
De begeleiding van Aurora
Aurora Bakker ondersteunt startende franchisenemers in haar regio. ‘Nieuwe ondernemers komen in de eerste maanden bij mij terecht, zodat ik ze intensiever kan begeleiden,’ legt ze uit. ‘We willen voorkomen dat iemand in de beginfase al vastloopt. Daarom helpen we niet alleen tijdens de training vooraf, maar juist ook ná de opening.’
Voor Yener betekende dit dat hij na een uitgebreide training in een bestaande vestiging in december de deuren opende van zijn eigen zaak in Losser. Aurora was vanaf het begin nauw betrokken. ‘Twee weken voor de opening hadden we een kennismakingsgesprek in Enschede. Ik vind het belangrijk om te weten wie de persoon achter de ondernemer is,’ vertelt ze. Maar vanaf dag één bleek niet marketing of klantenwerving de grootste uitdaging – het was de ongekende drukte. ‘Het liep vanaf het begin storm,’ zegt Yener. ‘Ik had zeker verwacht dat er potentie in Losser zat, maar dat het zó druk zou worden, had niemand kunnen voorzien.’
Aurora herkende de situatie direct. ‘Normaal gesproken help ik nieuwe ondernemers vooral met hun lokale marketing om klanten aan te trekken, maar bij Yener moesten we juist even afremmen,’ zegt ze. ‘We besloten om in de eerste weken geen extra promotie te doen, omdat de toestroom al enorm was. Zelfs zonder marketing zat hij meteen vol.’
Operatie onder druk
Wat normaal een fase van rustig opstarten is, werd voor Yener een ware vuurdoop. ‘Die eerste weken waren echt zwaar. Ik had een nieuw team en we moesten direct op volle kracht draaien,’ blikt hij terug. ‘Er was een trainer van het hoofdkantoor bij me, maar zelfs die had moeite om het bij te benen.’ Aurora besloot daarop zelf in te springen. ‘Ik heb een dag meegewerkt in de keuken en pizza’s gebakken. Niet alleen om te helpen, maar ook om zelf te ervaren hoe het eraan toe ging. Pas als je er middenin staat, begrijp je wat iemand doormaakt.’ Dat moment was voor Yener belangrijk. ‘Het was goed dat Aurora het zelf meemaakte. Ik dacht soms dat ik overdreef, maar toen zij het zelf zag, begreep ze echt hoe heftig het was.’
Stabiliteit en groei
Na de eerste chaotische periode kwam er meer structuur in de zaak. ‘Het team raakte beter ingewerkt, de extreme drukte nam iets af en ik kreeg ruimte om strategisch te denken,’ vertelt Yener. ‘In het begin was het alleen maar rennen, maar nu kan ik werken aan verbetering en groei.’
Aurora blijft ook in deze fase een belangrijke sparringpartner. ‘We bespreken de cijfers, kijken naar kostenbeheersing, efficiëntie en de planning op lange termijn,’ zegt ze. ‘Nu er rust is, kunnen we bouwen aan verdere optimalisatie.’ Voor Yener betekent dit dat hij zich eindelijk kan richten op marketing en klantbinding. ‘In de eerste weken had ik daar geen tijd voor. Nu begin ik langzaam met lokale acties en online campagnes, om klanten te behouden en verder te groeien.’
Toekomstplannen van Yener
Hoewel zijn vestiging pas kort open is, denkt Yener al voorzichtig aan de toekomst. ‘Eerst wil ik deze locatie helemaal op orde krijgen en stabiel laten draaien. Daarna pas denk ik aan een tweede vestiging,’ zegt hij. ‘Ik weet nu hoeveel werk erbij komt kijken, dus ik wil eerst zeker weten dat alles hier goed loopt voordat ik verder ga.’
Aurora staat volledig achter die aanpak. ‘Te snel willen groeien is een valkuil. Eerst een stevige basis neerzetten, dan verder bouwen. Yener heeft daarin een realistische en gedreven houding.’ Met een veelbelovende start en een trouwe klantenkring in Losser, lijkt de toekomst voor Yener Iz en zijn New York Pizza-vestiging rooskleurig.
Ook jouw eigen vestiging openen?
Overweeg jij, net als Yener, de stap naar zelfstandig ondernemerschap met de steun van een sterke formule? Ontdek wat franchisen bij New York Pizza voor jou kan betekenen en vraag vrijblijvend meer informatie aan via de onderstaande link.