"Een Ladyline-vestiging starten naast je bestaande bedrijf kan ik elke ondernemer aanraden"

We zitten aan tafel bij Nicolle Verkoulen. Sinds maart 2022 is zij franchiseneemster van Ladyline. Daarnaast runt ze al jaren haar eigen kapsalon kNIp’t. Ladyline en de kapsalon zijn allebei gevestigd in hetzelfde fraaie pand in Heel, vlakbij Roermond. Die combinatie onder één dak levert een bijzondere meerwaarde op. Nieuwsgierig? Nicolle vertelt er graag over. En ook over haar drive, visie en ervaringen.

De stap naar een eigen Ladyline-vestiging

“Ik wilde iets nieuws gaan doen, in eerste instantie gewoon voor mezelf. Dat gevoel ontstond in de coronatijd. In die periode kreeg ik steeds meer behoefte aan iets positiefs. Ik wist dat de behandelingen van Ladyline mij in een moeilijke periode al eens hadden geholpen. Dat wilde ik weer. Ik wilde weer eens tijd voor mezelf hebben. Me-time, echt iets voor en aan mezelf doen. Toen ben ik naar Ladyline – in Sittard – gegaan. De filosofie, betrokkenheid en sfeer die ik aantrof bij Ladyline vond ik goed aansluiten bij wat je nodig hebt in het kappersvak. Zo kwam vanzelf ook de stap om vragen te gaan stellen over Ladyline als business."

Mooi verdienmodel

"Ik merkte toen dat er een mooi verdienmodel in zat en dat mijn kapsalon kNIp’t in combinatie met een vestiging van Ladyline zelfs nog zou kunnen groeien. Ik was in die tijd ook erg over de toekomst aan het denken en zag me bij Ladyline wel ouder worden. Want een kapper die 65 is, dat wordt wel een dingetje. Het kappersvak is immers een zwaar beroep. Bij Ladyline zag ik dat de dames zich daarover veel minder druk hoefden te maken. Werken bij Ladyline is iets dat je lichamelijk makkelijker tot je 70ste kunt doen. Het gevoel dat een eigen vestiging van Ladyline wel bij mij zou passen, werd steeds sterker. Dat was eigenlijk mijn eerste insteek om met hierover het  gesprek aan te gaan. Eigenlijk nog puur gericht op de vraag hoe ik, op een manier die bij mij past, nog een tijd kon doorwerken en daarna ook mooi met pensioen kon gaan.

Ik had natuurlijk ook een tweede kapsalon kunnen beginnen. Maar daar koos ik bewust niet voor. Het runnen van een kapsalon vraagt namelijk niet alleen lichamelijk veel. Je moet ook aldoor meegaan in een stroom van verjonging en innovaties in kapsels en zelfs in de inrichting van je zaak. Dat is een leuke uitdaging, maar het kost ook veel energie. In het kappersvak heb je daarnaast in de praktijk ook veel te maken met jeugd. Bij Ladyline heb je juist te maken met je eigen leeftijd. Dat vond ik voor mijn werkplezier ook heel aantrekkelijk. Ook voor het personeel in de zaak betekent dat iets. Bij Ladyline werkt het juist goed om wat ouder personeel te hebben. In ieder geval geen 16 tot 18-jarigen. In de kapsalon gaat dat laatste juist weer heel goed.”

Op zoek naar antwoorden

“Dus toen ik serieus overwoog om mijn eigen Ladyline te starten, ben ik me echt in het concept gaan verdiepen. Ik was onder de indruk van het concept en het verhaal dat mij verteld werd. Ook van het mooie interieur en de fijne uitstraling en sfeer die ik ervaarde in de vestiging die ik bezocht. Dat paste allemaal goed bij het concept dat ik al voor kNIp’t had. En natuurlijk wist ik al uit eigen ervaring dat de formule van Ladyline werkt. Het heeft mijzelf al twee keer in mijn leven goed gedaan. Waar ik nog niets van wist waren de financiële resultaten. Ik heb in mijn eerste gesprek daarom al meteen om cijfers gevraagd. Daar heb ik eerlijke antwoorden op gekregen. Het waren sowieso transparante gesprekken die Diana en Rudy van Ladyline met mij voerden. Ik merkte echt dat het team van Ladyline mij wilde helpen.

Na mijn eerste gesprek brak een tijd aan waarin ik heel veel moest onderzoeken. Is Ladyline rendabel voor mij? Heb ik als ik met pensioen wil zoveel winst gemaakt dat ik kan stoppen? Is er ruimte voor uitbreiding in het pand waarin ik al met kNIp’t zit? Ik had heel veel uit te zoeken. Dat heb ik niet alleen gedaan, maar met mensen die er verstand van hadden. Mijn voorbereiding is zeker geen nattevingerwerk geweest. Wel had ik al vanaf het eerste gesprek een sterk gevoel dat dit niet voor niets op mijn pad kwam en dat ik toe was aan de nieuwe stap. Het kwam allemaal op een goed moment. Ik wilde vooruit, een positieve kant op na die coronaperiode waarin ik met mijn kapsalon helemaal op slot moest.”

Mijn eerste 2 jaar als franchiseneemster van Ladyline

“Ik ben nu ruim twee jaar bezig met Ladyline. Het gaat heel goed, maar ik heb de periode vanaf de opening tot nu toe ook als inspannend en roerig ervaren. Ik ben met Ladyline aan het groeien en heb tegelijk de kapsalon die aandacht vraagt. Omdat we alles zelf hebben gedaan, was de afgelopen periode heel druk. We hebben veel uren gedraaid. Ik had niet verwacht dat het zo veel werk zou zijn. Als je er geen bedrijf bij hebt, denk ik dat je wel tijd overhoudt voor andere dingen. Dat was voor mij, met een tweede zaak erbij, echt anders. Ik vond de training van Ladyline behoorlijk intensief. Maar dat is ook nodig om het snel en goed onder de knie te krijgen.

Het was na de opening ook in één keer heel erg druk in de zaak. We begonnen gelijk met bijna 40 nieuwe klanten in de eerste week. Toen hadden we echt zoiets van: ‘help hoe gaan we hiermee om’. Daarbij kregen we wel begeleiding van Ladyline. Dat was fijn en ook heel nodig. We konden alle vragen afvuren en hebben de adviezen ook meteen in praktijk gebracht. Zo hebben we ons er doorheen geslagen. En gaandeweg de volgende maanden werd het steeds meer routine. Als ik er nu op terugkijk, heb ik eigenlijk zoiets van: ‘piece of cake die 40 klanten’. We hebben er nu ruim meer dan het dubbele en kunnen dat met ons team prima aan.”

We blijven ons verbeteren

“Ik durf wel te stellen dat we een goede start hebben gemaakt. We hebben het eerste jaar lekker afgerond. Nu gaan we de passie vasthouden. En natuurlijk de bedrijfsvoering op orde houden. Want ook dat is belangrijk. Ik heb graag grip op cijfers en maak iedere maand een plan van aanpak dat ik ook opschrijf. En daar ga ik dan voor. Soms hoor ik mensen wel eens zeggen: ‘Het zit allemaal in mijn hoofd’. Dan denk ik, o wat dom, dat zou bij mij niet werken. Ik heb ook iedere maand een overleg met het team. Dan gaan we een hapje eten en aan tafel bespreken we dan wat er goed ging en ook wat niet zo goed ging. We kijken waar we de focus op moeten leggen en hoe we taken kunnen verdelen. Daarna gaan we dat ook uitvoeren. Zo blijven we bij de les en verbeteren we onszelf voortdurend.

Wij hebben ook gemerkt dat persoonlijke aandacht voor onze klanten heel belangrijk is. Dat is echt een reden om te blijven komen. We doen er dan ook alles aan om dat een-op-een-gevoel te geven. En dat heeft resultaat. We hebben veel klanten die bij de opening gestart zijn en nu hun doel bereikt hebben. Onder die klanten hebben we  een enquête gehouden. In die groep zeiden ze allemaal dat ze willen blijven omdat ze zo goed begeleid worden. Maar ook omdat het gezellig is en je lekker even me-time hebt. Even die luxe, dat is wat die dames zeggen. Weg van de kinderen, de drukte en het werk. Buiten het feit dat de formule van Ladyline gewoon werkt, zijn wij er best wel trots op om dat ook te horen.”

Een Ladyline vestiging naast je bestaande bedrijf vind ik een aanrader

“Een Ladyline-vestiging starten naast je bestaande bedrijf kan ik elke ondernemer aanraden. Er moet natuurlijk wel een soort fit zijn. Een Ladyline-vestiging kun je in mijn ogen bijvoorbeeld heel goed combineren met een schoonheidssalon, een zonnestudio, iets in de wellness of, zoals in mijn geval, met een kapsalon. In al die branches werk je al met mensen, je hebt een deel van de potentiële klanten voor Ladyline al gewoon in huis. Je weet wat belangrijk is in het klantcontact en wanneer en hoe je een tandje bij moet zetten om klanten binnen te krijgen. Natuurlijk is het ook belangrijk om grip op cijfers te hebben. En om je kennis en vaardigheden te blijven ontwikkelen door trainingen te volgen. Het is heel fijn dat je daarbij kunt rekenen op de ondersteuning vanuit de Ladyline-organisatie.

Als ik puur vanuit mijn kapperservaring spreek, zou ik elke kapper adviseren om de combinatie met Ladyline te doen. Ik merk dat de combinatie met een kapsalon echt aanslaat. kNIp’t-klanten worden Ladyline-klanten en Ladyline-klanten worden kNIp’t-klanten. De slogan van Ladyline, die ik ook bij kNIp’t heb – mooi jezelf zijn – die doet het hier gewoon. De doelgroep die je met Ladyline aantrekt, wil echt iets aan zichzelf doen. Daarmee heb je als kapsalon ook een doelgroep in huis die geld wil en kan uitgeven om mooi te zijn. Voor mijzelf ervaar ik het als een geweldig totaalpakket. Ik investeer in een bedrijf met een klantenbestand dat ook in de toekomst zijn waarde behoudt. Tegen de tijd dat ik met pensioen wil, is mijn bedrijf zo waardevol dat ik er nog jaren een mooi pensioen van kan hebben. Dat lukt tegenwoordig niet meer met alleen een kapsalon.”

Succes maakt happy, maar het gaat niet vanzelf

“Natuurlijk gaat het allemaal niet vanzelf. Om als franchisenemer van Ladyline succes te hebben, moet je wel de juiste ondernemersvaardigheden in huis hebben. Als je alleen maar bewegingscoach en gewichtsconsulent wilt zijn, kom je er niet. Je hebt ook kennis van cijfers nodig zodat je weet waarop je kunt sturen. Passie en gedrevenheid zijn ook heel belangrijk en je moet zeker geen 9-tot-5-mentaliteit hebben. En tussen alles door moet je natuurlijk ook gastvrouw voor je klanten zijn en tijd maken voor een praatje en persoonlijke aandacht. Daarmee lever je ook toegevoegde waarde waarmee je het verschil maakt en aan een band met je klanten werkt. Na een spannend en bijzonder eerste jaar en een gestage voortzetting van de groei in het tweede jaar, voel ik me als franchisenemer bij Ladyline helemaal happy. Nu ik terugkijk kan ik zeggen dat ik geen betere keus had kunnen maken.”

Nicolle Verkoulen van Ladyline

Heeft het verhaal van Nicolle jouw interesse gewekt?

Zou jij net als Nicolle de stap willen zetten naar franchisenemer? Meld je aan via onderstaande knop, Ladyline gaat graag met jou in gesprek om de mogelijkheden te bespreken!