Je huisstijl bewaken: zo doe je dat

Moet het logo nu links of rechts? En hoe zit het ook alweer met lettertypes? Eén van de meest essentiële zaken voor een franchiseformule is het bewaken van de huisstijl – hét baken voor de consument. Met meerdere franchisenemers is dat echter een uitdaging, vooral als iedere vestiging zelf gaat schalen, knippen en plakken. Drukkerij De Groot - grootsgedrukt.nl in Goudriaan bedacht een eenvoudige oplossing: de brandportal.

Een uniforme uitstraling van de franchiseformule is belangrijk voor de herkenbaarheid. Om dat voor elkaar te krijgen, is het wel de bedoeling dat iedereen binnen de franchiseorganisatie de huisstijl op dezelfde manier toepast, zegt accountmanager Jeroen Ammeraal, verantwoordelijk voor onder andere de franchiseklanten. Om dat te vergemakkelijken, ontwikkelde De Groot - grootsgedrukt.nl een webbased brandportal, waarin je de veelgebruikte huisstijldocumenten beschikbaar stelt voor de franchisenemers. 

Marketingkit

Jeroen: “Je krijgt je eigen portal waarin je de communicatiemiddelen centraal op één plek beheert, vormgeeft en bestelt. Door gebruik te maken van een brandportal kun je verschillende producten met een aantal variabelen tot een uniek document maken. Denk aan producten in de marketingkit die ondernemers nodig hebben, zoals visitekaartjes, folders, flyers en posters. De ondernemers hebben de mogelijkheid om binnen de gestelde kaders zelf tekst en beeld aan te passen behorend bij hun vestiging. Zo weet je zeker dat bijvoorbeeld het logo altijd op dezelfde plek staat, het juiste formaat wordt gebruikt en dat de kleuren altijd goed zijn.” Vanuit de portal kun je eenvoudig de pdf opslaan en doorsturen, aldus Jeroen. “En uiteraard is de portal 24/7 bereikbaar.”

Optimale controle

Een ander voordeel volgens Jeroen is dat je binnen de brandportal wijzigingen centraal kunt doorvoeren voor alle vestigingen – de software past vervolgens alle relevante publicaties aan. “Zo heb je centraal optimale controle, terwijl vestigingsmanagers decentraal zelf aan de slag kunnen”, aldus de accountmanager. 

Ook de schaalvoordelen – en daarmee de besparingen – noemt hij: “Je kunt bijvoorbeeld één keer per jaar je briefpapier laten drukken, dat betekent één keer drukkosten. Alle vestigingen kunnen het briefpapier zelf op de portal afroepen, waarna iedereen precies ziet hoeveel er nog is, zodat je dus nooit zonder drukwerk komt te zitten. Als je in de portal de vraag van meerdere vestigingen om bijvoorbeeld visitekaartjes te maken verzamelt, kunnen we die op minder drukvellen drukken en ook dat levert een besparing op.” Ontzorgen, dat is het doel van de brandportals, zegt hij. “Van A tot Z de klant bedienen door zijn huisstijl te bewaken, met een druk op de knop de juiste materialen beschikbaar te maken en te drukken waar nodig – daar zitten we dik bovenop.” 

Posters

Behalve de brandportals heeft De Groot - grootsgedrukt.nl nog een nieuwe innovatie. Jeroen: “De grootformaat pers is vervangen door een nieuwe drukpers voor grote formaten zoals POS-materiaal, plafondhangers of posters – van A3 tot A0 – al dan niet voor langs de weg. Die kunnen we heel snel en in een perfecte kwaliteit drukken, zowel in kleine als in grote oplages. Dat is in Nederland tamelijk uniek, er zijn niet veel van dit soort moderne grootformaat drukpersen. Het is de nieuwste machine die op de markt is en wordt wel de Mercedes onder de drukpersen genoemd.” 

Voordeel is ook dat je minder papier nodig hebt om ‘op kleur te draaien’, vertelt hij. “Vroeger moest je misschien eerst wel 100 vel draaien voordat de machine op kleur was, nu nog maar een fractie daarvan. De machine rekent snel uit hoeveel inkt er nodig is. Dat betekent minder afval en is dus voordeliger. Ook het wisselen van de posters gaat sneller. Waar voorheen een kwartier voor nodig was, is de machine nu na 3 minuten alweer klaar voor de volgende opdracht. Ook dat vertaalt zich door in de prijs.”

‘Groene’ inkt

Dat de nieuwe machine een stuk duurzamer is dan de vorige, is geen toeval. Het milieu is voor het bedrijf een belangrijke factor in de bedrijfsvoering. De drukkerij werkt volgens verschillende ISO-certificeringen op het gebied van kwaliteitsbeheersystemen, milieubeleid en een duurzaam kleurbeheer, aldus Jeroen. Ook hanteert het bedrijf de Milieubarometer, een instrument om de milieuprestatie en CO2-footprint te meten, en de MVO-prestatieladder. Het afval wordt voor 98% hergebruikt en het standaardpapier is FSC-gecertificeerd, vertelt hij. “Vervuilend werken in de drukkerij, dat is echt niet meer van deze tijd. Dankzij de ‘groene’ inkt kunnen we onze machines gewoon met water schoonmaken. Alles bij elkaar zorgt het ervoor dat we CO2-neutraal kunnen drukken zonder op kwaliteit in te leveren.”

Persoonlijk contact

Jeroen noemt De Groot - grootsgedrukt.nl een schitterend bedrijf om voor te werken, “ook omdat het een echt familiebedrijf is, waar rond de 150 mensen werken. Het zijn allemaal vakmensen met veel kennis. Daarnaast vind ik het leuk dat, ondanks de moderne online mogelijkheden, persoonlijk contact belangrijk is. Ik ga regelmatig langs bij klanten en als zij bellen, hebben ze altijd een vast contactpersoon. Dat werkt heel lekker, dat krijg ik ook terug van klanten. Die zeggen: ‘Ik hoef maar te bellen en ze weten precies wat ik bedoel’.”
 

Lees meer over:
Pras Weijers Pras Weijers
Redacteur