Interview met Eric Noor van Papillon

“Omdat het werken met ondernemers zo ontzettend prettig is”, geeft Erik Noor, eigenaar van Papillon, als een van de redenen om te ondernemen via franchise. De winkel in ballet- en dansartikelen wil uiteindelijk vier van de vijf eigen vestigingen ombouwen naar franchisevestigingen en groei realiseren met nieuwe franchisewinkels.

Papillon bestaat ruim 50 jaar en is van generatie op generatie een begrip in de danswereld. Het bedrijf is uitgegroeid tot producent, wholesale- en retailorganisatie tegelijk maar drie jaar geleden koerste nieuwe eigenaar Erik Noor Papillon terug naar de kern. Hij legde de focus op het merk, de marketing, de distributie en de productie en startte met het uitbesteden van de retail aan franchisenemers. “Ik geloof meer in werken met ondernemers dan met eigen personeel”, zegt hij. “Als er een ondernemer in de winkel staat met enthousiasme en met affiniteit met de danswereld, werkt dat veel beter dan medewerkers aansturen vanuit het hoofdkantoor. Zo kan iedereen doen waar hij goed in is. De franchisenemer in het retailen en wij in conceptontwikkeling.”

Inmiddels zijn de winkels in Eindhoven en Arnhem (sinds 1 november) omgezet naar een franchisevestiging. Ook de winkels in Rotterdam en Den Haag worden omgezet. Alleen de winkel op het Rokin in Amsterdam blijft een eigen vestiging. Behalve van omzetting is er ook sprake van uitbreiding; zo opende Papillon in Antwerpen en Almere een nieuwe vestiging. “En we zoeken een franchisenemer voor elke provincie waarin nog geen Papillon-winkel zit”, aldus Erik.

Streetdance

Hoewel zelf geen danser voelt hij zich thuis in de danswereld. “Ik vind het een leuke, relaxte wereld en bovendien een waar nog groei zit. Kijk naar de tv-programma’s: musicals, dans, alles raakt in een stroomversnelling.” De algemeen directeur startte vijf jaar geleden bij Papillon als interimmanager, met als taak het bedrijf te reorganiseren. Twee jaar later was hij zo enthousiast geworden dat hij het bedrijf overnam. “We moesten het concept op orde krijgen”, zegt hij. “De uitstraling was niet meer die van een echte ballet- en danswinkel, er waren ook fashioninvloeden. We gingen back to basics: ballet en dans, ook minder traditionele vormen, zoals streetdance. Interieurarchitect Osiris Hertman hielp ons met een nieuw interieur en een nieuw imago en we pasten het assortiment aan. We wilden niet alleen ons eigen merk Papillon voeren maar ook andere merken, zodat de klant meer keus heeft. Verder zijn we een webstore begonnen; wij geloven in de combinatie met stenen winkels.”

“Gewoon doen”

Het franchisen bevalt heel erg, vertelt Erik. “De franchisevestigingen plussen enorm en het is fijn samenwerken met ondernemers. Wij kunnen nu focussen op het doorontwikkelen van het concept en op de ondersteuning van de ondernemers op het gebied van marketing en training.” Zijn tip voor organisaties die ook eigen vestigingen willen omzetten? “Gewoon doen!”

+