Internationale inspiratie

Waar haal je je broodnodige inspiratie vandaan nu de recessie overal hard toeslaat? Franchise+ zocht naar prikkelende formules in het buitenland en vond een aantal frisse en vernieuwende ideeën.

Van ‘groene’ bedrijfstools tot soesjes en hondenvoer: ze tonen stuk voor stuk aan dat je met een originele formule, een uniek product of een slimme tactiek een heel eind komt.

1. Headcase Barbershop

Deze kleine formule profileert zich als antwoord op de vermeende ‘ondermaatse kwaliteit’ van de barbiers in Groot-Brittannië. De eigenaren wilden een winkel waar mannen met plezier naar toe zouden gaan voor hun scheerbeurt en besloten in 2000 om hun frisse alternatief te lanceren. Om de klant een ontspannen en aangename ervaring te bezorgen, biedt Headcase Barbershop gratis koffie, bier en draadloos internet aan. De formule heeft een huisstijl die wel wat weg heeft van een hip vrijgezellenappartement: oversized spiegels, bakstenen muren en veel donkere kleuren. Franchisenemers krijgen een kant-en-klaar pakket met onder andere winkelmaterialen, stoelen, voorraden, promotiemateriaal en zelfs een sponsordeal met een lokale sportclub. Headcase Barbershop telt negen vestigingen. 
Meer info: www.headcase-barbers.com

2. Hello Eco

Duurzaamheid leeft: uit een internationale enquête van de Massachusetts University of Technology bleek dat ruim tweederde van de ondervraagde managers duurzaamheid noodzakelijk vond om concurrerend te blijven in het huidige klimaat. Het in 2008 opgerichte Hello Eco is een Amerikaanse formule die deze managers daar graag in ondersteunt. Het bedrijf levert een totaalpakket aan duurzame producten en diensten. De franchisenemers - het zijn er nu negentien - gaan langs bij zakelijke klanten om gericht advies te geven over recycling, afvalbeperking en energiebehoud. Als de klant meer wil, schakelt Hello Eco een netwerk van externe partijen in, bijvoorbeeld recyclingbedrijven, om de complete klus af te maken. 
Meer info: www.helloeco.com  

3. Energy Guardian

De nieuwe innovatieve formule Energy Guardian is ontwikkeld door het Britse technologiebedrijf Enistic. De franchiseformule stelt bedrijven in staat om nauwgezet hun totale energieverbruik te monitoren en vervolgens te beperken waar dat mogelijk is. Het resultaat: aanzienlijke kostenbesparingen op het verbruik van tien tot vijftig procent en reducties in CO2-emissies. Oprichter Darryl Mattocks constateerde een toenemende vraag naar energiebesparende oplossingen als gevolg van sterk stijgende energiekosten. Ook in de behoefte aan duurzame bedrijfsvoering zag hij een kans. “In een sterk groeiend deel van de Britse economie zal energiemanagement de komende zeven jaar daarom een cruciale rol spelen. Deze franchise biedt een ongeëvenaarde kans om de volgende ‘boom’ te betreden sinds de geboorte van het internet”, zegt hij zelfverzekerd. De ontwikkeling kostte hem vijf jaar onderzoek. Zijn idee: Energy Guardian brengt het verbruik in water, gas, licht, elektriciteit - airconditioning, printers en IT-apparatuur - volledig online in kaart. De taak van de franchisenemer is het analyseren van deze ‘energy map’ met specialistische software en het doen van kostenbesparende aanbevelingen. De franchisegever biedt intensieve training en ondersteuning voor en tijdens de carrière van de franchisenemer. Grote bedrijven als Honda, IBM en het WNF hebben inmiddels gebruik gemaakt van de formule, die behalve in Groot-Brittannië ook actief is in Ierland en Nieuw-Zeeland.
Meer info: www.energy-guardian.com

4. Beard Papa’s

Met een vrolijke animatie op de website legt Beard Papa’s uit hoe de door kwaliteit gedreven Yuji Hirota (Beard Papa) in 1999 met zijn kleine bakkerij Osaka veroverde. Inmiddels is de Japanse formule uitgegroeid tot wereldwijde specialist in ‘cream puffs’, een soort soesjes, en telt het merk meer dan driehonderd franchisevestigingen in zeventien landen. Zelf verklaren de eigenaren het succes door de gepassioneerde toewijding aan de wensen van de klant, die ze een schare van trouwe fans heeft opgeleverd. De franchisenemer heeft de keuze tussen twee typen franchiselicenties: een voor het opzetten van een Beard Papa’s café en een voor gebiedsontwikkeling. Hiermee kan de franchisenemer in een bepaald gebied andere potentiële franchisenemers rekruteren en voor een deel van het honorarium optreden als toezichthouder.
Meer info: www.muginohointl.com

5. Videotaxi

De Duitse formule Videotaxi geeft de videotheek een nieuwe impuls met een geheel eigen manier van filmverhuur. Bestaande home entertainment-aanbieders gingen niet meer voldoende uit van de wensen van de klant, vonden de oprichters. Dat bracht hen in 2000 op het idee om verschillende diensten onder een paraplu aan te bieden. Videotaxi levert niet alleen films en games, maar ook de popcorn, de drankjes en andere producten en diensten die het echte bioscoopgevoel oproepen. De franchisenemer beheert een eigen mediawinkel op locatie en een webshop met een aanbod van onder andere video on demand. De franchiseformule telt 135 vestigingen, alleen in Duitsland.
Meer info: www.videotaxi.de

6. Husse

De wereldmarkt voor honden- en kattenvoer is de afgelopen decennia sterk gegroeid: steeds meer mensen nemen huisdieren. De Zweedse formule Husse profiteerde, als Europese marktleider in het bezorgen van het eigen merk honden- en kattenvoer, optimaal van deze ontwikkeling. De in 1987 opgerichte franchiseformule telt inmiddels meer dan vijfhonderd vestigingen verspreid over 23 landen. Uniek aan deze formule is dat Husse direct aan huis levert en daarbij de detailhandel overslaat, met concurrerende prijzen als resultaat. Husse werkt met een systeem van master-franchisenemers, die de levering in grote gebieden beheren. Distributeurs verspreiden de producten vervolgens van daaruit onder ‘gewone’ franchisenemers en de eigen vestigingen. Alle franchisenemers krijgen marketingen promotiemateriaal aangeleverd vanuit het hoofdkantoor. Sommige ondernemers zetten ook zelf social media in om de klant te bereiken: de Husse-winkel in Groot-Brittannië bijvoorbeeld is ook op facebook te vinden. Voor Nederlandwordt nog een master-franchisenemer gezocht. Meer info: www.husse.com

7. Groszek

De Poolse economie is booming en laat elk jaar robuuste groeicijfers zien. Terwijl Nederland in een recessie zit, groeit de Poolse economie in 2012 naar verwachting nog altijd met 2,5 procent, na een totale groei van 15,8 procent sinds 2008. Misschien wel mede dankzij de sterke aantrekkingskracht van Polen op buitenlandse investeerders: zo zien internationale vastgoedinvesteerders Warschau als de tweede aantrekkelijkste stad in Europa om in te investeren, na Londen. Vorig jaar stroomde maar liefst tien miljard euro aan buitenlandse investeringen Polen binnen. De positieve trend is ook terug te zien in de Poolse franchisemarkt. Het aantal buitenlandse en binnenlandse franchiseformules neemt jaarlijks sterk toe. In het begin van 2012 telde het land in totaal 750 franchiseformules en meer dan veertigduizend vestigingen. Een goed voorbeeld van dit succes is Groszek. Wie in Polen is geweest, heeft vast wel eens een supermarkt van Groszek gespot. De voedseldistributeur begon in 2000 met de eerste franchisevestiging en heeft inmiddels bijna vijfhonderd winkels in drie landen. De formule is eigendom van de beursgenoteerde Eurocash Group, die met een marktwaarde van ongeveer 1,2 miljard euro de grootste Poolse distributeur in consumentengoederen is. De formule werkt eenvoudig: Groszek onderhandelt zelf met de producenten van levensmiddelen en levert via een transportbedrijf van Eurocash aan de eigen keten van franchisevestigingen. De franchisenemer kan daarnaast rekenen op marketingondersteuning, training van het personeel en een aangeleverde winkelinrichting. Meer info: www.groszek.com.pl

8. Rent Me Toy

De nieuwe formule Rent Me Toy is in India een van de weinige die zich richt op speelgoedverhuur. Met vier franchisenemers biedt het jonge bedrijf kwaliteitsspeelgoed voor kinderen tot tien jaar. Het grote voordeel is de prijs: klanten kunnen speelgoed, boeken, cd’s, films en videogames huren voor een fractie van de verkoopprijs, producten waar arme kinderen in India anders niet of nauwelijks toegang toe hebben. Het idee is ontstaan uit een passie voor kinderen laten leren door entertainment. De franchisenemer heeft de keuze uit een kant-en-klaar project, waarbij het design en de inrichting van de winkel compleet worden aangeleverd, of alleen de franchiselicentie, die meer vrijheid biedt.
Meer info: www.rentmetoy.com

9. Coffee News

In tijden van recessie zijn het vaak niet grote multinationals maar kleine ondernemingen die het hardst getroffen worden. Juist deze bedrijven wilde de Canadese Jean Daum de mogelijkheid bieden om hun klant beter te bereiken via betaalbaar en vooral effectief adverteren. In 1994 creëerde zij de formule Coffee News. Dit inmiddels zeer succesvolle entertainmentkrantje, vol leuke en positieve berichten, wordt verspreid in restaurants, motels en coffeeshops in Amerika, Canada en 28 andere landen, met de hulp van zo’n elfhonderd franchisenemers. Het idee achter Coffee News is simpel: mensen nemen sneller advertenties op voor en tijdens het eten, omdat ze in deze periode een behoefte hebben aan mentale stimulus, of ‘food for thought’, zoals de expert in adverteren en subliminale boodschappen, Jean Daum, het zelf noemt. De franchisenemer krijgt de content centraal aangeleverd - hij hoeft er alleen nog de lokale evenementenkalender aan toe te voegen en natuurlijk de advertenties die hij werft bij de lokale ondernemers.
Meer info: www.coffeenews.org

Lees meer over:
Franchise+ Franchiseplus
Redactie