Hans Visser ziet droom uitkomen met Mitra
De ervaren ondernemer Hans Visser verruilde Dordrecht voor het Drentse Zuidwolde en bouwde daar iets moois op. Maar echt genieten van zijn fraaie Mitra-slijterij en zijn uitgebreide collectie whisky valt hem toch moeilijk. “Als ik iets heb bereikt, geeft dat onrust. Ik wil steeds weer wat nieuws ontdekken.”
Het ondernemen heeft hij van kinds af aan meegekregen. Zijn ouders runden een tankstation van Shell in Zwijndrecht. Met zijn broer nam hij de zaak op een goed moment over. Maar met de intrede van de onbemande stations leden de gebroeders Visser onder de moordende en ongelijke concurrentie. Het voorstel van Shell om de vestiging terug te kopen kwam dan ook als geroepen.
Hans Visser nam anderhalf jaar pauze, totdat het teveel begon te kriebelen. Hij werd bedrijfsleider bij een winkel van slijterijketen Gall & Gall in Rotterdam. Dat beviel hem, maar al snel wilde hij datzelfde werk voor zichzelf doen. De formule bood hem een vestiging in Dordrecht aan. Hij stortte zich op die nieuwe uitdaging en zag de omzet omhoogvliegen.
Met de jaren merkte hij dat het glas meestal halfvol is voor de Dordtenaren. Hij was toe aan een nieuwe omgeving en oriënteerde zich in het noorden van het land. Zijn Groningse vrouw wilde ook best terug naar haar vertrouwde omgeving. Hij informeerde eens naar de mogelijkheden bij Mitra, deze slijterijformule is immers sterk vertegenwoordigd in Noord-Nederland.
Vrijheid
Het werd na een rondrit niet de provincie Groningen maar Drenthe waar het echtpaar Visser uiteindelijk neerstreek. Het plaatsje Zuidwolde was hen op het lijf geschreven. “Dat voelde direct goed”, vertelt Visser. “Een kleine plaats maar wel met reuring. Een slijterij was er nog niet en een nieuw winkelcentrum stond in de steigers.”
De mooie huizen met dito auto’s op de oprit deden hem al vermoeden dat er een markt bestond voor zijn gedroomde zaak. Nader onderzoek bevestigde hem daarin. Hij kreeg Mitra drankenspeciaalzaken mee in zijn plan en voelde zich snel thuis bij deze formule. “Want ik krijg ook vrijheid om te ondernemen en dat heb ik echt nodig. Daarnaast hoef ik me niet druk te maken om de acties, dat doet Mitra.”
Hij heeft de vrijheid ook gebruikt om een droom te verwezenlijken: de whiskykamer.
Gezicht van de winkel
Maar die was er in de beginfase nog niet. Toen huisde zijn slijterij in een klein pand en reisde hij dagelijks op en neer naar Zwijndrecht, toch een autorit van anderhalf uur.
Daar was hij na anderhalf jaar wel klaar mee. Er kwam in een naburig dorp een leuke boerderij van Het Drentse Landschap te huur, met aan de voorzijde de mogelijkheid van een bed and breakfast. Ook die business pakten ze direct op, met zijn vrouw als bedrijfsleider.
Hij was dagelijks in zijn uppie van negen tot zes in de slijterij paraat, zeven dagen per week. Plus de proeverijen na sluitingstijd, in de zaak of op locatie. Dat hield hij drieënhalf jaar vol. Nu heeft hij assistentie. Dat geeft wat lucht, maar hij ervaart het soms ook als lastig. “Hans van de Mitra, noemen ze mij. Ik ben het gezicht van de winkel en de klanten willen graag mijn advies. Terwijl we pas drie jaar hier zitten. Dat is best bijzonder. Iedereen kent Hans.” En dan gekscherend: “Maar ja, met drank maak je ook snel vrienden.”
De whiskykamer
Ondertussen heeft hij een prachtige moderne winkel, naast een supermarkt van Jumbo. In 2016 trok hij hier in. Het vlaggenschip van zijn slijterij is toch wel de whiskykamer, inclusief lange houten proeftafel vol geopende flessen whisky of whiskey (de Ierse variant). Op de planken rondom staan ruim zeshonderd soorten van het destillaat.
De aantrekkingskracht van dat aanbod wordt steeds groter, merkt hij. Vanuit andere delen van het land komen de liefhebbers naar Zuidwolde, in de hoop hun collectie aan te kunnen vullen. “Als ze hier arriveren en zoveel flessen zien, vallen hun bekkies toch wel open.”
Hij geniet ervan, maar voelt ook al weer die bekende kriebels. “Elke keer als ik hier binnenkom denk ik: wat een mooie winkel, met aanzien. Dat doel heb ik toch maar bereikt. Maar het geeft ook weer onrust, want dan wil ik weer wat nieuws ontdekken. Wanneer Mitra met een nieuw product komt, stort ik mij daar ook helemaal op en ik laat nu mijn eigen biertjes brouwen. Daar zit ook een verhaal achter. Zo werd bij mijn eerste biersoort een deel van de opbrengst gedoneerd aan het behoud van de molen in het dorp. Het graan van die molen werd ook gebruikt in het bier.”
Model franchisenemer
Franchisemanager Patrick Koerhuis van Mitra luistert mee en geeft de omschrijving van een modelfranchisenemer. “Hans is heel dynamisch en heeft alle ondernemerseigenschappen in zich. Je hoeft hem nooit te porren. Hij is altijd bezig zichzelf te verbeteren en nieuwe gebieden te ontginnen en te ontdekken. Bij Mitra proberen we de passie van de ondernemer uit te lichten. Hier is dat whisky, bij anderen bier of wijn of bepaalde kennis. Hans weet van de hoed en de rand als het om whisky gaat.”
Visser wordt er bijna verlegen van. Hij geeft snel wat tips voor startende collega’s. Zoals: “Durf te investeren in de plannen waarin je gelooft. Houd vast aan de lijn die je hebt uitgezet en laat je niet leiden door anderen. Dan kun je het ook makkelijker uitdragen, want het staat dicht bij jou.”
En: “Laat klanten in hun waarde, corrigeer ze bijvoorbeeld heel subtiel. Leef je in in de persoon, luister goed en vraag door.”