GreenMo Rent: van bezit naar gebruik

Mobiliteit verandert. In een rap tempo beweegt het traditionele bezit van een (elektrisch) voertuig naar gebruik. GreenMo Rent speelt erop in. Met een full service huurconstructie, waarbij de franchisemarkt volledig wordt ontzorgd. “Supermarkten zijn goed in de inkoop van kruidenierswaren, wij zijn expert in het mobiliteitsvraagstuk.”

Aan het woord is Doeke Boersma. Hij wil er maar mee zeggen: schoenmaker blijf bij je leest. “Mobiliteit is niet de expertise van een supermarkt of een pizzabezorgbedrijf. Wel dat van ons.” GreenMo Rent is volgens hem namelijk marktleider in de verhuur van (elektrische) voertuigen. Dit zijn onder andere (elektrische) scooters, elektrische bakscooters en elektrische fietsen, die bedoeld zijn voor de last mile delivery van maaltijden en poststukken in Nederland. Maar het concept is breder inzetbaar, ook voor de bezorging van boodschappen en pakketten biedt GreenMo Rent op termijn volgens Boersma voertuigen aan.

“Het is een fullservice verhuurconcept dat bestaat uit een divers productaanbod van elektrische voertuigen, maar daarnaast is de mobiliteitsgarantie, het preventief periodiek onderhoud en een all-risk verzekering er onderdeel van. Het enige wat onze klanten doen, is aangeven welke voertuigen en hoeveel voertuigen zij graag willen hebben en wij regelen de rest. Ze hebben nergens omkijken naar”, aldus Boersma. GreenMo Rent werkt met een eigen voertuigenpark, klanten kunnen voor de korte en voor de lange termijn voertuigen huren. “We werken met dagprijzen, maar hebben ook contracten en prijzen tot zestig maanden lease. En hebben we de voertuigen niet in ons assortiment, dan gaan we op zoek of we laten ze produceren. Het is maar net hoe de klant het wil, wij zijn flexibel”, verzekert Boersma. 

Productiebedrijf

GreenMo Rent is van oorsprong een fabrikant van elektrische scooters en –vouwfietsen. Maar het heeft die focus omgebogen. “Van oorsprong zijn we een productiebedrijf, we hebben pakweg tien jaar geleden veel geïnvesteerd in fabrieken die elektrische scooters maakten. Maar de tijd was er toen nog niet rijp voor, de propositie hebben we daarom in 2014 aangepast. Fabrieken zijn van de hand gedaan, nu bieden we groene en betaalbare verhuuroplossingen en zijn wij de one-stop-shop voor bedrijven als Thuisbezorgd.nl. Maar ook Sandd is één van onze klanten, net als tal van individuele franchisenemers van Domino’s en andere grote maaltijdbezorgketens”, vertelt Boersma. Zij zoeken GreenMo Rent op vanwege het gemak, stelt hij. “Het onderhoud bijvoorbeeld, dat verzorgen wij. Een schade, een kapotte lamp of defecte remmen, dan komen wij langs. En kunnen wij het niet ter plekke repareren, dan wordt er meteen gewisseld met een ‘vers’ voertuig. Zo blijven de partijen altijd mobiel.”

24/7

GreenMo Rent garandeert dan ook 24/7 mobiliteit. “We werken om die reden louter met kwaliteitsvoertuigen. Dat moet wel, ten eerste omdat wij er zeker van willen zijn dat onze klanten altijd de weg op kunnen als dat nodig is. Daarnaast worden de voertuigen intensief gebruikt. Kijk alleen maar naar een pizzabezorgbedrijf; die scooters rijden continu en worden zwaar belast. We zouden onszelf in de vingers snijden als we goedkopere voertuigen zouden inzetten bij deze bedrijven. Die vallen gegarandeerd stil en hebben vanzelfsprekend meer onderhoud nodig. Goedkoop is dan al snel duurkoop.” Volgens Boersma is het concept van GreenMo Rent volop in ontwikkeling. “We verzamelen alle data, op basis daarvan kunnen we straks voorspellen wanneer de accu van de e-scooter of de ketting van de e-bike vervangen moet worden. Zo gaan we dus toe naar preventief onderhoud, met als voordeel voor de klant dat die echt nooit meer onverwacht stil komt te staan.”

Drones

GreenMo Rent doet zaken met franchisegevers en –nemers. “Met de franchisegevers maken we raamovereenkomsten, zij raden vervolgens hun franchisenemers aan om zaken met ons te doen. Dat is natuurlijk de ideale situatie, maar dat neemt niet weg dat we prima ook zonder zo’n raamovereenkomst zaken kunnen doen met franchisenemers.”

En dat gebeurt ook, Boersma heeft met zijn concept namelijk de tijd mee. Veel bezorgbedrijven stappen over op een andere vorm van mobiliteit dan bijvoorbeeld het traditionele vervoer met de (vracht)auto. “Recent nog sprak ik een ondernemer van een pizzabezorgbedrijf in Gorinchem. Hij schafte op advies van zijn franchiseorganisatie een aantal benzinescooters aan. Maar wat hij niet wist, en de franchisegever ook niet, was dat de gemeente Gorinchem startende bezorgbedrijven verplicht om met elektrische voertuigen te werken. Kon hij zijn hele vloot omruilen.” Boersma wil er maar mee zeggen dat groen de toekomst heeft. “En de bezorging met drones? Nee, dat zal niet zo’n vaart lopen. 

Zie je het al voor je; een pizza met een drone aan huis bezorgd? Die zijn koud voordat ze überhaupt bij de klant binnen zijn en op het bord liggen. En dan heb ik het nog niet eens over alle wet- en regelgeving die er is of nog komt voor drones. Nee, wij geloven in specialisatie, in voordelige en groene mobiliteit die franchisegevers en –nemers ontzorgt. Een vaste prijs voor mobiliteit, ze hebben nergens meer omkijken naar. Van bezit naar gebruik. En nu zijn het nog elektrische voertuigen, straks misschien wel voertuigen op waterstof. Dat is nog duurzamer.”

Lees meer over:
Martijn Louws Martijn Louws
Redacteur