Franchisenemer Marco Heida kiest bewust voor klein organisatie

Marco Heida sloot zich dit jaar aan bij een kleine franchiseorganisatie. “Ik wil niet vastzitten in hiërarchie en allerlei procedures. Hier krijg ik veel vrijheid en kan ik echt iets toevoegen.”

Marco Heida startte 1 februari als franchisenemer bij Telecom Visie, een onafhankelijk telecomadviesbureau. Telecom Visie is een organisatie met slechts drie franchisenemers, een telecommanager en een directeur. Het is juist die kleine omvang die Heida wel aanspreekt. “Ik heb dertien jaar bij KPN gewerkt. Het is leuk om nu bij een klein, flexibel bedrijf aangesloten te zijn.” Het werkgebied van Telecom Visie concentreert zich vooral op het oosten van het land. Heida woont in Den Haag en gaat zich vooral richten op klanten in de Randstad. “Daarnaast vind ik dat we elkaar qua expertise goed aanvullen”, zegt de franchisenemer. “Ik heb veel ervaring met mobiele telefonie en mijn collega-franchisenemers hebben ook kennis van het vaste net.”

Heida vindt dat hij op een leuke manier door zijn collega-franchisenemers is ontvangen. “Dat is echt de charme van een kleine organisatie. We zijn één team en we kennen elkaar goed. Ik denk dat de gun-factor daardoor zeker groter is. Je helpt elkaar gewoon vooruit, ook als dat wat extra tijd kost.” Ook heeft hij het gevoel dat hij hier meer de kans krijgt om een eigen invulling te geven aan de werkzaamheden. “Als een klant meer maatwerk wil, is er de ruimte om dat ook te doen.”

Marketing

Toch kleven er natuurlijk ook nadelen aan het werken bij een kleine organisatie. “We beschikken natuurlijk niet over een marketingbudget van miljoenen”, vertelt hij. “Dus we moeten creatieve middelen inzetten om klanten te bereiken en we moeten er harder voor vechten.” Telecom Visie is in het oosten van het land vooral gegroeid door mond-tot-mondreclame en het gebruik maken van referenties. Heida heeft die basis in Den Haag niet en moet daar dus min of meer op nul beginnen. Daarbij wil hij zich richten op zijn eigen netwerk, zijn LinkedIn-contacten. En misschien gaat hij potentiële klanten benaderen. “Het vraagt een lange adem. Maar ik merk dat we een goed verhaal hebben. Dus uiteindelijk kom ik wel binnen.” Een ander nadeel is vaak de kwetsbaarheid. Toch ervaart Heida dat anders. “Ik vind juist dat we een sterk team hebben. Als iemand wegvalt, dan vangen we elkaar goed op.”

Als het aan Heida ligt, hoeft Telecom Visie ook niet uit te groeien tot een grote organisatie. “Eén of twee collega’s erbij zou leuk zijn. Maar ik zou het dan vooral belangrijk vinden dat iemand goed in het team past en veel telecomervaring heeft.” Wel vindt hij dat Telecom Visie op bepaalde punten nog efficiënter ingericht kan worden. “Bij KPN had ik soms het gevoel dat ik geremd werd door alle formulieren en procedures. Dus we moeten ervoor waken dat we niet die kant op gaan. Korte communicatielijnen en weinig procedures worden, naast besparingen, erg gewaardeerd door onze klanten. Ik hoop een bijdrage te kunnen leveren om daar de juiste balans te vinden in procedures versus flexibiliteit.”