Het Franchise Printportaal van Drukzo

Als franchiseorganisatie is een consistente, kwalitatief hoogwaardige uitstraling essentieel voor de branding en positionering van je merk. Je print- & drukwerk houd je dan ook het liefst in één hand. Dat kan met het Franchise Printportaal van Drukzo.

Het Drukzo Franchise Printportaal is geïntegreerd in de internetomgeving van de franchiseformule. Het biedt dé oplossing voor centraal georganiseerde, internationaal opererende ondernemingen of formules met een decentrale printbehoefte, meent Albert van den Broek, Head of Enterprise Sales. ‘Een franchiseformule is daar bij uitstek een goed voorbeeld van. Je hebt een centrale organisatie die wil bewaken dat alles wat er wordt gedaan binnen de franchiseformule consistent is. Dat het een bepaalde kwaliteit uitdraagt die past bij het merk, of dat de papierdikte van het visitekaartje, de maat van een poster of de kwaliteit van de vlag die aan de gevel hangt.’ 

Vraag uit de markt

Met de eigen online printomgeving houd je als organisatie grip op het promotiemateriaal en alle andere franchise-uitingen. Via het eigen portaal kunnen de franchisenemers gemakkelijk, snel en efficiënt een printorder plaatsen. Het Franchise Printportaal is een service-element dat de franchisegever aanbiedt binnen zijn formule,’ stelt Van den Broek. ‘Het maakt het vormgeven en bestellen printwerk eenvoudig en overzichtelijk. ‘Je hebt oneindig veel variaties papiersoorten. Als franchisenemer heb je geen idee welke dikte en welk materiaal je moet bestellen. Die kennis ontbreekt. Het is onbekend terrein dat afleidt van de corebusiness, namelijk geld verdienen met je franchise. Je bespaart kosten, je betaalt de enterpriseprijs. En het scheelt vooral ook tijd en stress.’ De aanleiding voor de enterpriseformule is de vraag uit de markt. ‘We werden regelmatig benaderd met het verzoek: kun je niet een account voor ons regelen, waarbij ik veel makkelijker vestigingen toegang kan toewijzen. Zodat gebruikers zelf zaken kunnen bestellen, maar wel binnen kaders.’ Hij vervolgt: ‘Met ons enterpriseportaal voorkom je dat iedereen bij de printshop op de hoek gaat bestellen en in Groningen een andere poster hangt dan in Kerkrade. We kunnen altijd de best mogelijke optie zo snel mogelijk aanbieden aan onze klanten. Onze systemen zorgen er voor dat we altijd voor hetzelfde product altijd de juiste aanbieder weten te vinden. Ongeacht de locatie krijgt de franchisenemer dezelfde flyer met dezelfde kwaliteit. Dat bewaken van een consistente kwaliteit is onze kracht.’

Succesmanager

Franchisenemers kunnen inloggen op het portaal. De producten, het artwork en templates zijn opgeslagen in het portaal, waardoor je snel en efficiënt kunt schakelen. ‘Met onze ‘brand library’ heb je alle ontwerpen en designs op één plek verzameld. Je bewaakt eenvoudig je merkconsistentie, eventueel zelfs door franchisenemers sjablonen aan te bieden voor lokale acties. Je kunt de orders direct inschieten of herhaalbestellingen plaatsen. Het klinkt heel simpel, maar voor veel bedrijven gaat veel tijd verloren om elke keer opnieuw het wiel uit te vinden bij het hele ontwerpproces en het plaatsen van de printorder. Met het Franchise Printportaal hebt het gemak dat je niet hoeft na te denken over de opmaak. Alle vrije velden zijn al gedefinieerd.’ Het schaalvoordeel zorgt voor kostenbesparing. ‘Alles wordt bij elkaar opgeteld in één account.’ Maar misschien wel het belangrijkste is de merkconsistentie, stelt Van den Broek. ‘Over al je geledingen heb je dezelfde materialen, met dezelfde uitstraling, in dezelfde kleur met hetzelfde artwork.’ Voordat hij overstapte naar Drukzo/HelloPrint, had hij zijn eigen ondernemingen, met name in de merchandise. ‘Dat betekende veel ‘printing on demand’, met kleding en artikelen voor artiesten, social influencers en events. Dat heb ik een kleine tien jaar gedaan.’ Bij HelloPrint is hij verantwoordelijk voor een vrij nieuw segment, de enterprisewereld. Iedere enterprise-klant krijgt een succesmanager aangewezen binnen Drukzo, die kan meedenken met de klant. Bijvoorbeeld over de productkwaliteit van een poster die je wil ophangen in een ruimte waar veel beweging is. ‘Bij een actieflyer of T-shirt voor een eendaags evenement, gaan we niet de premiumkwaliteit aanbieden van workweare die je elke dag draagt.’ Het kan ook gaan om ondersteuning bij de verduurzaming van de inkoopketen van een klant. Als voorbeeld noemt Van den Broek de samenwerking met een internationale fastfoodketen. ‘Die willen dat hun inkoop zo lokaal mogelijk wordt geproduceerd, om de transportkosten te minimaliseren en de CO2-footprint te verkleinen.’ 

Visitekaartje van de formule

Vanuit zijn Merchandise-achtergrond weet Van den Broek hoeveel er mis kan gaan bij een bestelling. ‘Je vertegenwoordigt het merk van een ander. Je wilt wel dat de kwaliteit overal hetzelfde is. Artiesten zijn enorm kritisch en veeleisend. Iedere artiest wil zijn eigen merk neerzetten en de beste zijn. Ze vinden iets niet gauw goed genoeg. Het heeft me geleerd om kritisch vanuit de klant te denken en de klant centraal te zetten.’ Zijn achtergrond komt hem van pas bij het opzetten van de enterprise printportalen. ‘Je bent een belangrijk onderdeel van het visitekaartje van de formule. We leveren de printinfrastructuur en zorgen ervoor dat overal dezelfde kwaliteit wordt geprint en op tijd wordt geleverd. Op dat stuk nemen we de verantwoordelijkheid op onze schouders. We zorgen voor de kwaliteitsbewaking. Daar zijn we groot mee geworden.’ Hij herhaalt de voordelen van een eigen Franchise Printportaal. ‘Je behoudt het overzicht en hebt alle printuitgaven overzichtelijk bij elkaar. Door de schaalvoordelen en volumekortingen heb je veel lagere printkosten.’

Meer weten over Drukzo?
Lees meer over:
Hans Pieters Hans Pieters
Financieel journalist en ondernemer

Het Nederlandse Drukzo is al ruim 10 jaar één van de grootste printpartijen in Nederland, en zelfs binnen Europa. Met de enorm ruime keuze aan producten is er voor ieder wat wils.