Franchise & Formule Beurs informeert en inspireert
Sterke franchiseformules doen het ook in crisistijd goed. Het zijn ‘klantmagneten’ en daardoor voor franchisenemers een verzekeringspolis voor business. Bestaande ondernemers en starters gaan dan ook maar wat graag met zo’n sterk merk in zee, zo bleek ook tijdens de Franchise & Formule Beurs Onderneem ‘t! 2013. “Het is een mooie eerste kennismaking.”
“Ik hoef nauwelijks te wachten en het vergelijk hier is super handig.” Bezoeker Sebastian Demissen is enthousiast over de Franchise & Formule Beurs, die werd gehouden op 19 en 20 april bij Euretco in Hoevelaken. Het zijn vooral de foodpartijen op de beursvloer die Demissen trekken. “Leonidas, Bakker Bart; ik sluit niets uit.” Geen concrete formule nog, maar voor Demissen is wel duidelijk dat franchise ‘zijn ding is’. “Het is het ideale plaatje. Een sterk, gevestigd merk op de gevel en zij regelen ook nog de marketing en verdere ondersteuning, terwijl ik de winkel bestier en de lokale markt bewerk. Echt een win-winsituatie.” En hoewel hij geen haast heeft, blijkt al wel dat de stappen richting Leonidas concreter worden na het bezoek aan de stand. “Ja, het was een goed gesprek. En ja, we gaan verder met elkaar.” Zo bezoekt de huidige accountmanager binnenkort diverse winkels van Leonidas in Nederland. Demissen: “De beurs is perfect om de eerste contacten te leggen en om vervolgafspraken te maken. En wat daar vervolgens uitkomt, dat is afwachten.” Met de franchiseformule Leonidas treft Demissen een formule in beweging. “We gaan ons als merk stevig profileren. Daarvoor worden ook nieuwe winkels geopend”, zegt District Sales Manager Rob Tolboom op de beursvloer. Leonidas is al jaren actief in Nederland. Het merk werd via grossiers in de markt gezet, maar dat verandert. Tolboom: “Nu zijn we als merk zelf prominent aanwezig om richting te geven. Zo wordt er in Amstelveen een eerste winkel geopend die ons ‘Concept Chocolatier’ toepast. Daarnaast heeft Leonidas winkels onder het concept ‘Leonidas Chocolates & Café’ waar naast de verkoop van bonbons ook koffie- en theespecialiteiten worden aangeboden.” Eerder al maakte Robert Torck, ceo van Leonidas, bekend dat Leonidas van plan is eigen cafés te openen. In de cafés zullen naast chocolade ook (warme)drank en gebak worden verkocht.
‘Blijf bij je doel’
De Franchise & Formule Beurs is voor Leonidas de ideale plek om de nieuwe stappen en de daarbij behorende formule-uitgangspunten kenbaar te maken aan de Nederlandse markt. “We zoeken gedreven mensen en waar kan dat beter dan hier. Ik heb er al veel mogen ontmoeten”, aldus Tolboom. Hij geeft zijn standbezoekers ook een advies mee. “Blijf bij je doel en wees overtuigd van je keuze. Alleen dan kun je samen met de franchisegever succesvol zijn.” Een zinvol advies voor veel bezoekers van de beurs, want de meerderheid is nog zoekende, merkt ook retailmanager Paul Krux van Livera. “Er zijn ontzettend veel bezoekers die zich aan het oriënteren zijn. Zij zijn nog niet concreet met een franchiseformule, maar al wel heel geïnteresseerd in het ondernemerschap.” De specialist in bodyfashion staat voor de tweede keer op de Franchise & Formule Beurs en een vluchtige schatting van Krux maakt duidelijk dat slechts 25 procent van de bezoekers van zijn stand oprecht geïnteresseerd is in de franchiseformule Livera. “Natuurlijk hakken zij aan de hand van één gesprek hier op de beurs niet de knoop door. Nee, daar zijn meerdere gespreken en winkelbezoeken voor nodig. Maar de beursgesprekken zijn wel een mooie eerste kennismaking.” Een profiel van ondernemers die Livera zoekt heeft Krux ook. “Wij zoeken franchisenemers die samen met hun team de klant optimaal willen servicen. Met andere woorden, de franchisegever neemt de ondernemers veel werk uithanden waardoor er tijd voor de klant en lokaal ondernemerschap is. Zij zijn de drijvende kracht achter de formule.” Met 114 winkels is Livera al 40 jaar een begrip in bodyfashion in Nederland. De hoge naamsbekendheid - 94 procent van de Nederlanders kent Livera - trekt automatisch veel klanten. Krux geeft aan dat dit voordelen zijn die ook bezoekers van de beurs in Hoevelaken belangrijk vinden.
‘Look en feel’
Een partij die nog niet tot de gevestigde orde van sterke merken behoord en aan de verdere naamsbekendheid werkt is Telecombinatie. Naamsbekendheid die het ook op doet via deelname aan de Franchise & Formule Beurs Onderneem’t! “Telecombinatie is een retailpartij in ontwikkeling”, zo vertelt Dealer Manager Alex Driessen. “We hebben nu meer dan 100 zelfstandige dealerwinkels in de look en feel van Telecombinatie in Nederland en we zien ruimte om door te groeien. Vandaar ook onze stand hier. We zoeken geschikte ondernemers die met onze formule aan de slag willen.” Telecombinatie is sinds 1995 als inkooporganisatie actief in de telecombranche. De dealers van Telecombinatie verkopen een assortiment telecomproducten en accessoires op het gebied van mobiel, data en het vaste net. Driessen: “We bieden niet alleen een scherpe inkoop van telecomproducten zoals abonnementen en toestellen, maar ontzorgen onze winkels ook op het gebied van marketing, trainingen, winkelautomatisering, administratie en operationele aangelegenheden.” Deze professionalisering is volgens Driessen noodzakelijk. “We begeven ons natuurlijk op een sterk concurrentieveld met winkels van alle grote providers, zoals KPN, T-Mobile en Vodafone. Allemaal sterke merken, maar wat ons grote voordeel is, is dat wij onafhankelijk advies geven. Niet KPN of Vodafone, maar het beste abonnement passend bij het belgedrag van de klant.” Het is voor het eerst dat Telecombinatie nu ook zelf actief op zoek gaat naar winkeliers. Op de Franchise & Formule Beurs treft Driessen veel geïnteresseerde, potentiële ondernemers. “Je merkt wel dat men zoekende is, zich nog aan het oriënteren is. Dat is prima, want ook van onze kant is het natuurlijk zo dat we eisen stellen aan het dealerschap. Een gesprek hier, waarin wij we vertellen over onze visie, en bezoekers uit de doeken doen wat zij zoeken, geeft meteen al een stuk duidelijkheid of je wat voor elkaar kunt betekenen.”
Over aanloop geen klagen
Eveneens nieuwkomer op de beurs, Shell, is al wel een gevestigde naam en zoekt retailkandidaten. “De petrolmarkt is continu in beweging en we hebben te maken met verloop, daarom onze aanwezigheid hier”, vertelt Audny van Helden van Shell. De continue drukte in de stand van Shell maakt duidelijk dat de ‘retailer’ in trek is. “Ja over aanloop geen klagen”, zegt Van Helden. Het is volgens haar leuk om zoveel aandacht te mogen ontvangen van de beursbezoekers. “Maar lang niet iedereen is geschikt. Wij zoeken retailers, ondernemers die wat kunnen. Iets in hun mars hebben.” Hierbij doelt Van Helden onder meer op leidinggevende capaciteiten. Andere aspecten die Shell volgens Van Helden zoekt in de ondernemers zijn onder meer veiligheidsbewustzijn, klantgerichtheid, besluitvaardigheid, plannen en organiseren. Van Helden: “Inderdaad een hele waslijst en daarom komt slechts een selectief aantal ondernemers in aanmerking. Wij vinden de beursdeelname een succes als we met vijf geïnteresseerden die onze stand vandaag bezoeken, verder kunnen.” En natuurlijk ondersteunt de marktleider de retailers die voor het eerst met de formule aan de slag gaan. In de eerste plaats via de 'rugwind' van het merk Shell. Veel support krijgt men ook vanuit de actieve marketing- en salesorganisatie van Shell. “Maar”, zo benadrukt Van Helden, “het is vaak de kwaliteit van de ondernemer en zijn team die het verschil maakt voor de klanten op onze stations.”
Bezoeker Stuart Hardijzer: ‘Febo, een goede optie’
Na dertien jaar in de horeca te hebben gewerkt is Stuart Hardijzer toe aan iets nieuws. Iets anders. Het zelfstandig ondernemerschap trekt hem. De Franchise & Formule Beurs is het ideale platform om informatie in te winnen. “De vriendelijkheid waarmee ik hier te woord word gestaan is opvallend. Men is oprecht geïnteresseerd en geeft de nodige informatie over het franchisenemerschap”, zegt Hardijzer na zijn zojuist afgeronde gesprek met franchise manager Rob Hogervorst van Febo Beheer. De bezoeker is erg gecharmeerd van de formule Febo, maar oriënteert zich ook breder. “Febo is een goede optie, maar ook McDonald’s heeft mijn interesse. Maar ja, alles is ook afhankelijk van de voorwaarden die zij aan mij stellen. Ik ben nou ook weer niet zo vermogend dat ik overal zomaar kan instappen. Daarbij helpt het overigens wel dat je een sterke franchiseformule achter je hebt staan. Dan zijn banken toch makkelijker met het verstrekken van de financiering.”
Bezoekers Peter en Angela Grevel: ‘Het kriebelt weer’
Eens een ondernemer, altijd een ondernemer. Het gaat op voor Peter en Angela Grevel. Zij gebruiken de Franchise & Formule Beurs Onderneem’t! vooral om zich te oriënteren en te laten informeren. Het echtpaar heeft jarenlang een bloemenshop gehad in Arnhem, nabij het centraal station. “De zaak sloot in 2011 en nu kriebelt het weer. Opnieuw een bloemenzaak? Nee, dat wordt het waarschijnlijk niet. We kijken verder, willen ons laten verrassen.” Het stel is van mening dat je spontaan ergens tegenaan moet lopen en dat je dan denkt, ja dit is het. “Nou, deze beurs biedt hiertoe de uitgelezen mogelijkheden”, zegt Angela enthousiast. Behalve het oriënteren op franchiseformules, komt het stel vooral ook voor de seminars. “Wij willen goed beslagen ten ijs komen als we weer starten. We spotten hier de nieuwste trends, laten ons inlichten over de ontwikkelingen rondom wet- en regelgeving en luisteren naar collega-ondernemers”, vertelt Peter, terwijl hij samen met tal van andere geïnteresseerden de presentatieruimte binnenstapt waar Audny van Helden uit de doeken doet wat het inhoudt om retailer te zijn bij Shell. Angela: “Een tankshop runnen? Misschien is het wel wat voor ons.”
Dienstverlener UWV adviseert ‘Het mes snijdt aan twee kanten’
Jan Huygen van uitkeringsinstantie UWV wordt tijdens de Franchise & Formule Beurs overstelpt met vragen over de regels rondom het behoud van de uitkering tijdens de opstartfase van een eigen bedrijf. Geen vraag is hem te veel. “Onze deelname hier is tweeledig. Aan de ene kant informeren we mensen, die van plan zijn om als franchisenemer aan de slag te gaan, over de mogelijkheden tot het behoud van de uitkering. Aan de andere kant komen we hier ook in contact met franchisegevers. Wij wijzen deze werkgevers op hun maatschappelijke verantwoordelijkheid. Minder valide mensen, mensen in een uitkeringssituatie verdienen ook een kans. Zo snijdt het mes voor ons hier dus aan twee kanten.” Volgens de adviseur van het UWV lopen er op de beurs veel mensen rond die recent zijn ontslagen, een ontslagvergoeding hebben ontvangen en met dit geld aan de slag willen als ondernemer. “Daarbij rijst natuurlijk bij een aantal ook de vraag wat de regels zijn omtrent het behoud van de uitkering als men die ontvangt. Nou, die zijn heel simpel. In de opstartfase, waarbij onder meer het winkelpand moet worden gezocht en bankzaken moeten worden geregeld, behoudt men de uitkering. Maar let op; je mag niet een contract met een franchisegever ondertekenen. Dan stopt het meteen.” Deelname aan de beurs is voor het UWV volgens Huygen mede hierom zeer zinvol. “Het doet mij sowieso deugt om te zien dat veel mensen die nu zonder baan thuis zitten, actief hier de beurs bezoeken en kijken of het zelfstandig ondernemerschap iets voor hen is.”
+