Formules in België

Pizza Italia bestaat in mei 2002 tien jaar. Het bedrijf begon in mei 1992 met een zaak in de Gentse straat in Aalst. Precies een jaar later startte Jean-Marie De Clercq een tweede zaak in Sint Niklaas. Ook in de jaren daarna kwam er jaarlijks één vestiging bij zodat er in 1995 vier vestigingen waren. Om de uitbreiding beter te structureren - want het werd te veel om dit allemaal in eigen beheer te doen - werd voor franchising gekozen.

In samenwerking met de uitbaters van de reeds bestaande zaken werd het franchiseplan volledig uitgewerkt. Twee van de uitbaters zijn vervolgens franchisenemer geworden. Intussen telt Pizza Italia negen zaken, waarvan er twee in eigen beheer worden geëxploiteerd. De andere zeven worden door franchisenemers geleid.

Concept

Jean-Marie De Clercq: “In elke zaak worden dezelfde producten gebruikt en de kwaliteit hiervan wordt volledig bewaakt. De inrichting van de zaak wordt volgens een voorgeschreven huisstijl gedaan. Daarnaast verzorgen wij als franchisegever de opleidingen en in overleg met de franchisenemers bepalen wij de marketingstrategie. Voorstellen van de franchisenemers worden zeer gewaardeerd en er is om de zes weken een meeting met alle franchisenemers om alles te bespreken. De ingrediënten en de andere benodigdheden worden via de centrale organisatie aangeleverd. Het beleggen van de pizza gebeurt naar de wens van de klant. Vanzelfsprekend hebben wij een menukaart met suggesties voor het beleg. Wil de klant echter een Pizza Diabolo met hesp in plaats van salami, dan kan dat. 
De franchisenemer kan kiezen of hij opteert voor een restaurant, een take-away-vestiging of een bezorgservice, een combinatie van deze twee of drie is ook mogelijk. Helaas worden we bij de bezorging geconfronteerd met steeds hogere verzekeringskosten waardoor dit voor de klant steeds duurder wordt.” 

Expansie

“Op dit moment zoeken we alleen franchisenemers in de provincies Oost-Vlaanderen en West-Vlaanderen. Dit om alles organisatorisch optimaal te laten verlopen. Daarbij is de concurrentie de afgelopen jaren enorm toegenomen. De pitta-zaken en hamburgerrestaurants bestonden in onze beginperiode nog niet in deze regio. Daarbij was het de afgelopen jaren voor onze franchisenemers moeilijk om geschikt personeel te vinden. Het is belangrijk om goed personeel te hebben omdat ieder personeelslid invloed heeft op de tevredenheid van de klant en klantenloyaliteit is zeer belangrijk in deze sector. Sinds september 2001 merken wij dat het makkelijker geworden is om geschikt personeel te werven. Het is voor het eerst sinds jaren dat interimkantoren (uitzendbureau's) terugbellen.” 

Kerngegevens 

Formulenaam: Pizza Italia
Franchisegever: Prima Pizza NV
Verantwoordelijke franchise:  Jean-Marie De Clercq
Adres: Smetledesteenweg 37, 9230 Wetteren, België
Tel: +32 (0) 9 366 55 59
Aantal franchise vestigingen: 7
Nog uitbreidingen gepland: ja
Internet:  www.pizzaitalia.com
Entree Fee: 250.000 Bef
Maandelijkse Royalty: 4% van de omzet
Eigen kapitaal: 1.000.000 Bef
Start investering: 3.500.000 Bef

Passim™ Restaurants

Op 11 juli 2001 is Passim™ Restaurants gestart als franchiseformule. Op die datum zijn de uitbaters van de Passim Restaurants in Kortrijk (Stephane Maes) en Waardamme (Didier Deylgat), franchisenemer geworden. In Sint-Eloois-Winkel zijn Alexis & Connie Maes intussen ook gestart als franchisenemer. Naast de Passim™ Restaurants heeft de franchisegever (Passim Groep) nog een franchiseformule opgestart: 'Wittekerke Café'. Dit nieuwe concept is geïnspireerd door de uitermate succesvolle soap op de Vlaamse televisie: Wittekerke. In december 2001 lanceerde de Passim Groep haar nieuwste franchiseformule: Charbon™. 

Er zijn momenteel zeven Passim Restaurants. Drie van de zeven vestigingen worden door een franchisenemer geleid. Deze zeven restaurants zijn goed voor meer dan 10.000 klanten per maand. Elk Passim Restaurant heeft een eigen gezicht. Een charmante villa (Waardamme), een gerestaureerde herenhoeve (St. Eloois Winkel), een verbouwde fabriek (Pottelberg) en een kasteel in Torhout behoren tot de schitterende locaties. 

Passim is altijd een belevenis

Wat de restaurants gemeen hebben zijn de betaalbare menu's, de gastronomische kwaliteit en een vlotte en vriendelijke bediening. De menu's zijn in alle restaurants hetzelfde. Er zijn veel verschillende soorten menu's zoals het maand- en jaarmenu, thema menu's, het keuzemenu en traiteurmenu's, die men thuis kan serveren. Er wordt gewerkt met een 'all-in' prijs. Voorbeeld: het februarimenu bestaat uit 6 gangen, waarbij wijn, bier en frisdrank tijdens het diner à volonté inbegrepen zijn, voor 35 euro. Ook voor feesten en partijen is Passim geschikt. De doelgroep van de restaurants zijn gezinnen en families en daarom zijn de restaurants zeer kindvriendelijk. 

Franchise was de logische keuze

“Franchise is de meest gezonde formule om verder te groeien en ook de verschillende restauranthouders, die nu franchisenemer zijn geworden, zijn echt enthousiast. Als franchisegever blijven we zelf de publiciteit doen evenals het samenstellen van de menu's. Het centraal voeren van publiciteit is natuurlijk een sterke troef. Ook de inkoop van de producten voor de restaurants, zoals wijn, vlees, groenten et cetera gebeurt centraal. Dit heeft drie belangrijke redenen: de hoge kwaliteit blijft gewaarborgd, wij kunnen gezamenlijk veel betere prijzen bedingen bij de leveranciers, wat iedereen ten goede komt, en centraal zijn we er zeker van dat elk restaurant voldoende producten in voorraad heeft. Het reserveren doet de klant bij het restaurant van zijn keuze. Dit lijkt ons de beste oplossing, uiteindelijk weet de uitbater beter af te spreken met z'n klant. De Passim Groep heeft voor franchising gekozen om te kunnen groeien. Potentiële franchisenemers zijn welkom. Motivatie is belangrijk. Voor de opleiding zorgen we zelf, binnen de bestaande restaurants.”

Charbon™, voor grill, fondue en paling

'Gezellig zelf bakken', daar draait het om. Tafelgrillen is één en fondue is de tweede mogelijkheid. Wie nog meer variatie zoekt en vis boven vlees verkiest, kan genieten van diverse palinggerechten. De pilotvestiging huist in de oude faisanterie op het domein van Kasteel d'Aertrycke in Torhout. Zij is voorzien van een afzuigsysteem om rook en storende geuren weg te nemen. “Het is vooral eens iets anders; en dat is wat mensen willen die avondjes-uit organiseren.” vertelt Wim Martin, verantwoordelijke voor public relations en franchise.

Sinds 4 januari 2002 voert Passim™ het management over 'Vossenberg' te Hooglede. Deze unieke locatie heeft een grote feestzaal, waar 800 mensen kunnen zitten en beschikt tevens over 15 hotelkamers. Het is gelegen in een prachtig domein met mooie vijvers.