Fonkel en Inner Stance: focus op een fit lichaam en een fitte administratie

Start-up Fonkel breekt met het uren-maal-tarief businessmodel dat gangbaar is in de accountancy. Het initiatief werkt met abonnementen. “De klant weet van tevoren ‘dit is wat ik krijg’ en hij weet van tevoren ‘dit is wat ik betaal’”, aldus Martin van den Berg. Het is precies de aanpak die past bij de groeiambitie van Inner Stance, vertelt directeur Karline Scheer.

Martin van den Berg maakte als directeur Franchise bij Flynth adviseurs en accountants in 2017 de overstap naar start-up Fonkel. “Het biedt mij de kans in een traditionele wereld iets totaal nieuws te doen. Dat spreekt me aan. Met Fonkel zetten we een nieuw concept neer, een nieuwe propositie in de accountancymarkt.”

Persoon centraal

“Het traditionele accountantsmodel is niet transparant. Hoe inefficiënter je werkt, des te meer geld je verdient”, meent Van den Berg. Fonkel wijkt op verschillende manieren af van deze klassieke werkwijze. “We zijn geen productiviteitfabriek. We richten ons op de klanttevredenheid.” Het fundament van de werkwijze wordt gevormd door de meest moderne financiële applicaties om het de klant zo makkelijk mogelijk te maken. “We automatiseren niet om de goedkoopste te zijn, maar om optimale service te verlenen. We zijn met de mens bezig, de ondernemer. Wij stellen de persoon centraal. Mijn doel is heel veel blije klanten die ontzorgd zijn, doordat ze op het juiste moment de juiste dingen van ons te horen krijgen. Dat lukt je alleen als je zo maximaal mogelijk automatiseert en je omringt met mensen die deskundig, communicatief en integer zijn.”

Vast bedrag

Karline Scheer van Inner Stance herkent zich in het verhaal. Een fit en krachtig lichaam is essentieel als het gaat om persoonlijk en zakelijk succes, vat ze de filosofie van Inner Stance samen. De doelgroep van Inner Stance is de moderne ondernemer, die niet alleen fysiek wordt getraind, maar ook mentaal wordt gecoacht. Niet op wat ze moeten dóen, maar op wie ze moeten zíjn. De formule is in vier jaar tijd gegroeid naar twaalf vestigingen in drie landen. Fonkel ondersteunt de organisatie hierin.
“Wat ik echt fijn vind, is dat je weet waar je aan toe bent. Er wordt een vast bedrag afgeschreven en je weet wat je ervoor krijgt. We zijn een jong franchisebedrijf. Onze franchisenemers willen weten welke kosten ze maken, zodat ze weten hoe hard ze moeten rennen en wat er aan het eind van de maand overblijft.” Bij de vorige accountant was sprake van een klassiek accountantsmodel. “Onlangs kreeg ik nog een factuur voor de jaarrekening van 2017. Dan denk ik ‘oké, alweer een verrassing!’.”

Strategisch fundament

Inner Stance is in 2014 opgericht door Tommy Kruizinga en Albert Elsenaar. Als partner van Tommy was Karline vanaf het eerste begin betrokken bij de onderneming, inmiddels als directeur. Vanuit drie vestingen is het bedrijf uitgegroeid tot een franchiseformule. “We staan nu op een punt waarbij we een organisatorisch en strategisch fundament willen creëren om te kunnen groeien en de kwaliteit te waarborgen. We staan voor de slogan ‘een krachtig leven begint met een krachtig lichaam’. Als je verantwoordelijkheid neemt voor je gezondheid, vloeit dat door in elk ander aspect van je leven. Je wordt effectiever, daadkrachtiger. Sport is slechts een tool in die transformatie.”

Financiële ‘hygiëne’

Een belangrijke, onderscheidende component van de werkwijze is dat Fonkel, anders dan het traditionele accountantskantoor, geen jaaroriëntatie kent. Van den Berg: “Bij de jaarrekening is sprake van geschiedschrijving. Bij ons model heeft de ondernemer op elk gewenst moment inzicht in zijn financiële situatie. Hij hoeft niet te wachten tot de jaarrekening af is. Alle informatie wordt binnen 24 uur verwerkt. Vragen worden binnen 24 uur beantwoord. Financiële cijfers zijn dagelijkse ‘hygiëne’. Je zorgt dat je de administratie voert op dezelfde manier als waarop je voor jezelf zorgt.” Het is een voorwaarde voor de coaching vanuit Fonkel. “We gaan breder met de ondernemer dan alleen maar finance: wat zijn je doelen? Wat wil je bereiken? Hoe kunnen we je daar bij helpen? Dat doen we niet alleen met onze kennis, maar ook door onze creativiteit. We vinden het belangrijk om naar de totale situatie te kijken. Niet alleen zakelijk, maar ook privé. Daar coachen we op.”

‘In control’ zijn

Fonkel past bij uitstek bij franchise, meent Van den Berg. “We weten wat er speelt, kennen de dynamiek. Als franchiseorganisatie wil je ‘in control’ zijn. Je wilt weten wat de performance van je franchisenemers is, niet alleen qua klantgerichtheid en klanttevredenheid, maar zeker ook op financieel gebied. Het Fonkel-model voorziet daarin. We kiezen klanten misschien wel uit. We herkennen heel veel van onze klanten in onszelf. De dynamiek. De communicatie met de klant is heel direct. Het is een bepaald type ondernemer dat voor ons kiest. Die willen duidelijkheid, comfort en snelheid.” Hij vervolgt: “Ik krijg er energie van als ik iemand kan helpen bij de persoonlijke groei. Dat geldt zowel voor mijn ambitieuze collega’s als de klanten die we bedienen.”

Begrijpelijke taal

Scheer is enthousiast over de manier van communiceren van Fonkel en de taal die wordt gesproken. “Mijn contactpersoon bij Fonkel, Sharon, doet dat heel goed.” Daarnaast is ze blij met de snelheid. “Vaak heb je nog dezelfde dag een reactie op een vraag.” Ze vindt dat je als franchisegever voor je franchisenemers moet zorgen. “De wisselwerking en het feit dat je in begrijpelijke taal antwoord krijgt, helpt de personal trainer die besluit te gaan ondernemen. Vanuit eigen ervaring weet ik dat Fonkel een goede keuze is. We willen dat onze franchise-eigenaren van waarde kunnen zijn voor hun klanten. Boekhouding is daarin een afleiding. Je moet wel zeker zijn dat het goed gebeurt, zodat je je kunt focussen op wat belangrijk is.”

Fonkel
Hans Pieters Hans Pieters
Financieel journalist en ondernemer