Fietsen verhuren in Thailand, Nederland of Indonesië? 

Altijd al gedroomd van een fietsverhuurbedrijf in Thailand? Of begin je er liever een in Amsterdam? Dat kan ook. Bikago wil dit jaar maar liefst tien nieuwe franchisevestigingen openen. En om het voor nieuwe franchisenemers nóg aantrekkelijker te maken, krijgen ze om te beginnen een week lang training op Bali, waar franchisemanager Cor de Bruijn hen alle kneepjes van het vak bijbrengt. 

In slechts enkele jaren tijd werd Bikago op Bali marktleider in de verhuur van fietsen, brommers en scooters. De vloot telt inmiddels 250 tweewielers. Een van de doelen van Bikago was het professionaliseren van de tweewielerverhuur op het Indonesische eiland. “Bali is een prachtig eiland en ideaal om te verkennen met een brommer, maar de brommers die door de lokale bevolking worden verhuurd, zijn vaak onveilig. De service is ondermaats, schades en borgstellingen zorgen voor problemen en verzekeringen zijn slecht of helemaal niet geregeld. Daar moest verandering in komen”, vertelt Cor de Bruijn. En zo geschiedde. 

“Je kunt bij ons online reserveren en betalen, zodat je geen gedoe hebt met buitenlands geld. De fietsen en brommers staan klaar bij je accommodatie en we halen ze na afloop weer op. Onze klantenservice is 24/7 bereikbaar, onze road assistants verhelpen problemen onderweg en onze verzekeringen dekken onverhoopte schades.”

Bikago bouwde in korte tijd een goede naam op en omdat het bedrijf snel groeide, besloten de oprichters Bikago als franchiseonderneming verder uit te breiden. 

Locaties wereldwijd

Na een lange voorbereidingsperiode ging Bikago in 2018 met de eerste kandidaat-franchisenemers in gesprek. De formule heeft een lange lijst van locaties over de hele wereld die mogelijk kansrijk zijn. In Nederland zijn dat Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht. Maar als iemand uit Nederland liever in het buitenland zijn eigen fiets- of brommerverhuur start, valt daar ook over te praten. “We zijn op zoek naar franchisenemers die goed kunnen organiseren en gemotiveerd zijn om klanten een perfecte ervaring te bieden. Ze moeten gevoel voor kwaliteit hebben en natuurlijk een voorliefde voor tweewielers!” 

Minder werkdruk

Bikago trekt het serviceniveau voor de consument door naar de franchisenemers. De formule initieert veel online marketing voor haar franchisenemers en de websites zorgen momenteel voor ruim 80% van de omzet. Het overige deel komt van lokale walk-ins. De franchisenemer krijgt klanten aangeleverd via het IT-systeem en zorgt vervolgens voor een goede afhandeling. De centraal georganiseerde klantenservice is 24/7 bereikbaar. Cor: “Ons IT-systeem biedt ook vele statistieken die inzicht geven in de prestaties van de onderneming. De ondersteuning vanuit Bikago is ideaal voor starters die behoefte hebben aan inhoudelijke begeleiding, terwijl het voor meer ervaren franchisenemers lagere lasten en minder werkdruk oplevert.”

Kijk voor meer informatie op Bikago.com