Ervaren ondernemer start Papa John’s in Amsterdam

Medio 2016 streek pizzaformule Papa John’s in Nederland neer. De snelle groei moet resulteren in honderd afhaal- en bezorgrestaurants binnen zeven jaar. De nieuwste vestiging is die van de ambitieuze franchisenemer Michael Serkan in Amsterdam. 

Op 4 september begon het nieuwe avontuur voor de jonge (31 jaar) maar al ervaren horecaondernemer pas echt. De deuren gingen open van zijn vestiging van Papa John’s aan de Johan Huizingalaan 187 in Amsterdam-West. Een goed getraind team van personeelsleden verwelkomde onder zijn leiding de eerste klanten. Met openingsacties zoals de eerste honderd pizza’s gratis, alle afhaalpizza’s de komende tijd voor 4,95 euro en alle bezorgpizza’s van 25 centimeter doorsnee de eerste drie weken voor 7,95 euro. 

Michael Serkan is geboren en getogen in Amsterdam en werkt sinds 19-jarige leeftijd in de horeca. Na het vak in de vingers te hebben gekregen, begon hij een eigen restaurant in de Van Woustraat. De liefde bracht hem op zijn 25e in het oosten van het land. In Enschede zette hij zijn tanden in een uitdagend project: een vestiging van Domino’s Pizza die een hele fikse opknapbeurt benodigde.

Hij investeerde, werkte keihard en maakte er binnen negen maanden als franchisenemer een uitstekend lopende zaak van. Toch nam hij na een succesvolle periode afscheid van de franchiseformule en begon een loungerestaurant en later nog een pizzeria in Enschede. Met zijn eerste kind op komst besloot hij weer te kiezen voor een ondernemersbestaan onder de beschermende vleugels van een franchiseformule.

‘Het gesprek met het hoofdkantoor gaf mij een heel goed gevoel’

Hij verkocht de zaken in Enschede en koos voor een vestiging van Papa John’s in het voor hem vertrouwde Amsterdam. Zijn gezin verhuist mee. Waarom Papa John’s? “Het gesprek met de mensen van het hoofdkantoor in Amstelveen gaf mij een heel goed gevoel. Zij hebben mij overtuigd.” Hij maakte kennis met een Amerikaans bedrijf dat wereldwijd al succesvol is, hamert op de kwaliteit van de ingrediënten van de pizza’s en grote groeiplannen in Nederland heeft. De markt is hier immers nog lang niet verzadigd.

Dat alles past hem wel. Want hij is ambitieus. “Het is mijn doel om vier tot vijf vestigingen te hebben. Dat is dan wel de limiet. Want ik ben een controlfreak. Ik wil zicht blijven hebben op wat er gebeurt binnen mijn zaken.” Nummer twee zit al in de pijplijn. Daarna beoogt hij elk jaar een nieuwe vestiging te openen. 

‘Met de verse ingrediënten proef je echt het verschil’

Papa John’s wil zich in Nederland onderscheiden door met name de verse ingrediënten. “Je proeft echt het verschil”, heeft Serkan zelf ervaren. “Alles komt vers en ongesneden binnen en dat merk je aan de smaak.” Daarnaast worden service en snelheid zijn sterke punten. Zo moet een bestelling binnen een half uur worden afgehandeld, van telefoontje tot en met de pizza aan de deur.

Hij wordt ontzorgt door het hoofdkantoor. Zo hoeft hij zich om de marketing niet te bekommeren en krijgt hij ook in zijn vestiging in de beginperiode steun van ervaren formulemensen. “Zodat we alles goed op orde hebben voor onze nieuwe klanten.”