Doegres is spin-off voor samenwerking

Het eerste ‘DOEgres’, georganiseerd door de recent opgerichte Stichting Franchisenemers Nederland, vond op 20 november plaats in het PSV-stadion in Eindhoven. Franchisenemers en organisatie kijken terug op een geslaagde en vruchtbare dag. 

Het DOEgres is door de Stichting Franchisenemers Nederland (SFN) met een duidelijk doel voor ogen opgezet. “Franchisenemers kunnen, naast de input van hun franchisegevers, ook veel van andere franchisenemers leren. Dat is belangrijk want uiteindelijk wordt iedereen daar beter van. Dat was de aanleiding om de stichting op te richten en deze dag te organiseren”, aldus Jan van Vliet, voorzitter en medeoprichter van SFN, eveneens voorzitter van de franchisevereniging Albert Heijn. Tijdens het congres, dat vanwege het interactieve karakter het DOEgres werd genoemd, werd een programma met uiteenlopende onderwerpen voorgeschoteld. Tussentijds bestond de gelegenheid om met collega-ondernemers van gedachten te wisselen. Franchise+ sprak met enkele aanwezigen. 

Jack Kamminga: vice-voorzitter Stichting Franchisenemers Nederland/ franchisenemer drie McDonald's vestigingen in Veenendaal en Ede

“De dag was succesvoller dan we hadden durven hopen”, laat Jack Kamminga weten. “Franchisenemers van verschillende formules gingen onderling afspraken maken om elkaar te helpen en te versterken, zoals een gezamenlijke marktbenadering of spraken af elkaars winkels eens kritisch te beoordelen. Kruisbestuiving was ook wel deel van de opzet, maar het is natuurlijk erg fijn om te zien dat het daadwerkelijk gebeurde. Aan het einde van de dag lieten bezoekers weten erg enthousiast te zijn en boden zelfs hun hulp aan om het evenement wederom te organiseren. Dat geeft wel aan hoe de sfeer die dag was.”

Fred van Herk: franchisenemer Gall & Gall (tevens voorzitter franchisevereniging), Bruna, Etos, Albert Heijn, Retourette en een Postkantoor

Ondanks de ervaring met zes verschillende franchiseformules is Fred van Herk toch naar deze dag gekomen. “Ook op een dag als deze kan ik ongetwijfeld veel van anderen leren. En bovendien ben ik er van overtuigd dat als franchisenemers de koppen bij elkaar steken, iedereen er sterker uit komt. Dat kan bijvoorbeeld door het delen van kennis op juridisch gebied om sterker te staan naar franchisegevers toe. Denk maar eens aan het opstellen van contracten, het onbesteld insturen, de feeregeling en andere rechten en plichten. Op een dag als vandaag viel me op dat diverse formules niet of nog niet goed georganiseerd zijn en hoe knullig het soms gaat, zoals het toesturen van onbestelde leveringen zonder heldere afspraken over bijvoorbeeld teruggave.” Van Herk vervolgt: “Het was wel jammer dat er enkele franchisegevers waren. Het was een merkbare beperking voor sommige aanwezigen, omdat ze het gevoel hadden dat ze niet vrijuit konden praten. Ik heb het idee dat sommige franchisegevers de franchisenemers op dit punt als een bedreiging zien. Terwijl beide partijen deels dezelfde belangen hebben. Het DOEgres kan daarin een belangrijke rol spelen. Het is een geweldig initiatief voor franchisenemers in Nederland. De stichting zou wat mij betreft ook als motor kunnen fungeren om kennis en ervaring uit te wisselen. Op termijn zou zij een soort kennisbank kunnen creëren en wellicht in de verdere toekomst als belangenbehartiger optreden.”

Marcel Hoogeveen: Bruna-franchisenemer drie vestigingen, tevens franchisevoorzitter Bruna, bestuurslid Stichting Franchisenemers Nederland

Marcel Hoogeveen heeft het DOEgres vooral meegemaakt door middel van de praatsessies die hij gedurende de dag heeft verzorgd over een van de meest besproken onderwerpen die dag, namelijk de transparantie in het feestelsel en hoe je dat kunt benchmarken. Hoogeveen: “De belangrijkste vraag die naar voren kwam was hoe Bruna tot het feestelsel is gekomen. Daarin heb ik zoveel mogelijk verduidelijking gegeven. Ons feesysteem bestaat pas sinds zes à zeven jaar en we hebben er hard voor moeten werken. Het vereist allereerst een open communicatie met de directie. Je hebt gemeenschappelijke belangen en als je het goed doet heb je een win-winsituatie. Weinig formules hebben een vergelijkbare werkwijze, wellicht uit onwetendheid of onbekendheid. Franchisegevers zijn niet altijd blij met die openheid maar als je het financiële plaatje inzichtelijk maakt, zorgt dat uiteindelijk voor meer acceptatie en vertrouwen en daar is de franchisegever natuurlijk weer bij gebaat. Maak het ook zakelijker. Stuur een factuur en maak daarop duidelijk hoeveel iets kost en welke kosten worden doorbelast. Dat creëert uiteindelijk gezond vertrouwen.” Marcel Hoogeveen voorziet veranderingen in de franchisewereld: “Naast jonge formules waar nog niet alles goed geregeld was, waren op deze dag ook ondernemingen aanwezig waar de bedrijfsvoering op een compleet feodaal stelstel leek. Dat kan echt niet meer. Ik zie een nieuwe stroming franchisers opkomen. Goed geregelde, harde franchiseformules met een open structuur naar franchisenemers toe.”

Sophie Makker: sinds twaalf jaar Etos-franchiseneemster in Hilversum

Sophie Makker is sinds twaalf jaar met haar Etos-winkel gevestigd aan de Kerkstraat in Hilversum en bezocht het congres vooral uit nieuwsgierigheid. Makker: “Het was erg leuk om andere organisaties te leren kennen en om bijvoorbeeld te zien hoe het selectieproces werkt. Ik zat voorheen in het bestuur voor franchisenemers binnen Etos en ik ben nu nog steeds betrokken bij onderhandelingen over contracten voor franchisenemers. Vanuit dat oogpunt weet ik hoe moeilijk het kan zijn een goede formule te voeren. Het beleid wordt nu eenmaal vaak van boven af bepaald en de ondernemers schikken zich ernaar, maar dat gaat niet altijd naadloos. Het is leerzaam om te zien hoe dat bij anderen gaat. Wat me op deze dag vooral opviel en buitengewoon interesseerde is het gevoel van eenheid binnen een club met franchisenemers. Al met al een geslaagde dag. Als er volgend jaar weer een congres is met andere onderwerpen, dan ben ik in ieder geval weer van de partij!”

Leon Smeets: sinds twee jaar franchisenemer Uniglobe BusinessEvent Travel in Linne

Leon Smeets is erg enthousiast: “Wat een perfect initiatief! Dat mag van mij in de toekomst weer worden georganiseerd. Omdat ik nog maar twee jaar actief ben als franchisenemer was het voor mij een geweldige manier om te netwerken, omdat je direct in contact komt met andere franchisenemers. Vooral het vergelijken van de feestructuur is interessant: die is bij ons heel anders. Het ultieme is wat mij betreft als we alle mooie en goede eigenschappen van alle verschillende franchiseformules in een potje zouden doen en vervolgens alles verdelen over de formules in Nederland. Dan zouden we toch een flinke stap vooruit gaan in de franchisewereld. Maar het leren bij elkaar in de keuken kijken moet men als franchisegever dan wel toe bereid zijn.” Smeets zag ook een minpunt: “Jammer genoeg werd de aanwezigheid wel gedomineerd door de detailhandel, gezien de ruime aanwezigheid van franchisenemers van Albert Heijn en McDonald's. Daardoor was het voor ons minder interessant en dat is wat mij betreft een duidelijk aandachtspunt voor de volgende keer.”

Voor herhaling vatbaar

Jan van Vliet vertelt over de toekomstplannen: “Na de evaluatie hebben we eensluidend besloten dat we volgend jaar oktober opnieuw een DOEgres organiseren. Het uitwisselen van ervaringen onder franchisenemers is een groot succes en dat gaan we volgend jaar uitbreiden door nog meer structuur aan te brengen. Zo willen we graag zien dat mensen nieuwe contacten aangaan en niet, zoals ook gebeurde, alleen bekenden opzoeken. Daarnaast is nog een aantal leerpunten bepaald, zoals het breed zoeken van publiciteit. Dat was iets dat nu door tijdgebrek achterwege is gebleven. En we willen alle besturen van franchiseorganisaties oproepen de franchisenemers van deze dag op de hoogte te stellen!”