Dit komt er kijken bij de overname van een bedrijf
In verschillende situaties kan de overname van een (franchise) onderneming het overwegen waard zijn. Zo kan een bedrijf kopen de groeistrategie van je eigen organisatie ondersteunen. Met de toevoeging van een nieuwe vestiging breid je het product- en dienstenaanbod uit, verruim je het personeelsbestand of zorg je bijvoorbeeld voor het versterken van de eigen positie in de sector. Mogelijk groeien concurrenten dermate hard, dat het verlies van het eigen marktaandeel op de loer ligt zonder nieuwe impulsen.
Kijk bij de overname van een bedrijf niet alleen naar organisaties in eigen land; ook de wens tot een internationale expansie kan een reden zijn om voor het overnemen van een bedrijf te kiezen. Bij het kopen van (franchise) bedrijven zijn er verschillende factoren om rekening mee te houden. Dit artikel zet een aantal daarvan op een rijtje.
Start met het uitwerken van een acquisitieprofiel
De overname van een bedrijf begint bij het uitwerken van een acquisitieprofiel. Dit profiel beschrijft onder meer de producten en diensten die een dergelijke partij aanbiedt, het potentieel van de overname van zo’n bedrijf, enzovoorts. Een heldere omschrijving van de voor jouw organisatie interessante overname-targets helpt bij het vervolg. Dat vervolg is gericht op het vinden van de ideale overnamekandidaat, vaak gebaseerd op een longlist. Deze longlist kun je in eerste instantie zelf invullen met partijen uit je netwerk, om deze vervolgens verder uit te breiden met een overnamespecialist.
Eerste gesprekken met potentiële targets
Op basis van de longlist kun je het gesprek aangaan met potentiële overname-targets. Is een dergelijk gesprek voldoende vruchtbaar voor een tweede of zelfs derde sessie? In dat geval wordt er een NDA opgesteld en krijgt het aftasten een vervolg.
Vervolg gesprekken met een eerste aanbod
Naarmate de gesprekken vorderen, komt het uitbrengen van een eerste bod dichterbij. Dit bod is vaak gebaseerd op de bedrijfswaardering van het overname-target. Zo’n bedrijfswaardering is van verschillende factoren afhankelijk. Zo kijkt men onder meer naar de historische jaarcijfers van een organisatie, maakt men een analyse van toekomstige kasstromen en beoordeelt men de investeringskalender voor de komende periode. Het is sterk aan te raden om het vaststellen van de bedrijfswaardering over te laten aan een externe partij. Zij hebben de kennis en expertise om tot een reële inschatting van de waarde van een onderneming te komen.
Verschil tussen de waarde en prijs van een bedrijf
Bij de overname van een bedrijf is de bedrijfswaardering niet altijd leidend voor de prijs waartegen de organisatie overgenomen wordt. De prijs kan afwijken door marktomstandigheden, door de beschikbare financieringsmogelijkheden en bijvoorbeeld door een slimme dealmaking.