Daniël Ninor: Franchisenemer van het Jaar
Daniël Ninor, op en top ondernemer. Creativiteit, realisme en focus. Het zijn onder meer deze eigenschappen die Daniël Ninor, eigenaar van New York Pizza-vestigingen op Amsterdam Centraal Station en in de Eerste van der Helststraat, de titel ‘Franchisenemer van het Jaar’ brachten.
Ninor straalt. De ondernemer staat volop in de schijnwerpers tijdens de finale van de verkiezing Franchisenemer van het Jaar op de Franchise & Formule Beurs Onderneem ’t!. Hij streed daar samen met Wim en Saskia van Heijnsbergen van Bakker Bart in Oss en Ronald Kooij van Domino’s Pizza in Den Helder om de felbegeerde titel. “Dit is leuk, erg leuk”, vertelt Ninor, wiens verhaal klinkt als een jongensboek. Van bijbaantje tot succesvolle franchisenemer, het is de route die hij bewandelde bij New York Pizza. “Ik was altijd al ambitieus, ook toen ik het er nog gewoon bij deed”, vertelt de ‘Franchisenemer van het Jaar’ enthousiast. Vanwege de vele kansen die de formule hem altijd bood is hij er volgens eigen zeggen ‘helemaal ingegroeid’. “Ik kon steeds een nieuwe stap maken, kreeg steeds een nieuwe uitdaging met uiteindelijk als resultaat een eigen vestiging.” Het is ook deels deze filosofie die hij nu richting zijn eigen personeel vertaalt. “De kern is simpel, ik geef ze vertrouwen. Ik leid de meesten met behulp van het trainingsprogramma van New York Pizza zelf op, beoordeel ze elke dag en stippel samen met hen een groeiplan uit. Dit houdt de mensen gemotiveerd, zorgt ervoor dat ze plezier houden in hun werk. En vooral dat laatste merken ook onze klanten, de sfeer is altijd goed.”
Altijd vooruit
Ook het juryrapport van de verkiezing maakt duidelijk dat de carrière van Ninor de perfecte voorbereiding was voor het uiteindelijke ondernemerschap. “Praktische ervaring en commerciële vaardigheden combineert hij met realisme, inzet en focus. Ninor is een op en top ondernemer, hij weet wat er van een franchisenemer wordt verwacht, hij weet hoe medewerkers moeten worden aangestuurd en hij is erg ambitieus. Hij laat zich niet snel afremmen, hij wil vooruit.” Volgens juryvoorzitter Theo de Wit was daarnaast ook de creativiteit van de ondernemer doorslaggevend voor de uitverkiezing. “Ninor is toch ook vooral bezig met de verdere uitbouw van zijn zaak. Met nieuwe concepten en ideeën, maar ook met creatieve marketingcampagnes.” De Wit doelt hierbij ook op een recent gehouden flyeractie van de New York Pizza-franchisenemer. “Op diverse treinstations vlak voor Amsterdam Centraal Station deelden medewerkers flyers uit. Veel reizigers lazen deze in de trein, kregen trek en eenmaal aangekomen op het centraal station bezochten zij de New York Pizza-vestiging. Slim, maar vooral ook heel creatief.”
Betrokken
Ninor bevestigt het feit dat hij continu in de weer is om zijn zaak verder te optimaliseren en aantrekkelijker te maken. “Amsterdam Centraal Station is recent helemaal verbouwd, ook onze locatie is hierbij onder handen genomen. Dit greep ik meteen aan om naast pizza’s ook pasta’s te gaan verkopen. Het idee had ik al een tijdje en door de verbouwing kon ik het meteen professioneel aanpakken.” Ninor is hiermee uniek, New York Pizza CS is de eerste vestiging met een zogenoemde New York Pasta front cooking unit. “Behalve betrokken bij de persoonlijke ontwikkeling van mijn personeel ben ik ook betrokken bij alles wat er in mijn winkelbied gebeurt. En waar ik kansen zie, benut ik die.”
De finaleplaats behalen is al winst op zich
Wim en Saskia van Heijnsbergen van Bakker Bart in Oss en Ronald Kooij van Domino’s Pizza in Den Helder visten tijdens de verkiezing ‘Franchisenemer van het Jaar’ net achter het net. Hoe beleefden zij de verkiezing?
“Alleen al het deelnemen aan deze verkiezing zorgde voor zoveel energie en positiviteit bij ons en onze dertien personeelsleden dat het niet meer uitmaakte of we zouden winnen. Het was voor ons sowieso al geslaagd”, vertelt Saskia van Heijnsbergen direct na afloop van de verkiezing. Zij runt samen met haar man Wim één van de grotere Bakker Bart-vestingen van Nederland. “De focus ligt vooral op de lunch, we hebben 65 zitplaatsen. En ja, meestal zitten we vol”, zegt Wim. Mensen komen volgens hem graag bij de Bakker Bart. “Onder meer vanwege de kwaliteit, de enorme keuze die we bieden met bijvoorbeeld 32 soorten brood en natuurlijk ook voor de gezelligheid. Brabantse gezelligheid.” Het succes van deze franchisenemers is ook te danken aan duidelijk afspraken en een heldere taakverdeling. Wim: “Ik bak bijvoorbeeld het brood, terwijl Saskia vooral onze gasten bedient. Zij houdt van het contact, terwijl ik het ontzettend leuk vind om met de producten in de weer te zijn en ervoor te zorgen dat gasten de perfecte lunch krijgen voorgeschoteld.”
Voldoening
Bij Ronald Kooij is eenzelfde soort geluid te horen. Ook voor hem was meedoen belangrijker dan winnen. “Natuurlijk wil je winnen, maar de finaleplaats is al winst op zich”, aldus Kooij, doelend op het feit dat hij nog geen jaar als franchisenemer actief is. “Op 3 juni opende ik mijn zaak na jarenlang als onderhoudsmonteur bij de marine te hebben gewerkt. Honderdtachtig graden de andere kant op dus, maar het bevalt mij goed. Heel goed.” Met name het werken met jonge mensen, maar ook de mogelijkheden die de formule Domino’s Pizza biedt, geven hem volgens eigen zeggen veel voldoening. “Ondanks dat Domino’s een strakke franchiseformule is, heb je als ondernemer voldoende mogelijkheden om lokaal het verschil te maken met bijvoorbeeld leuke marketingacties.” Kooij is inmiddels zo verknocht geraakt aan de formule en het ondernemerschap, dat hij graag meerdere vestigingen wil openen. “De enorme drive was er al vanaf dag één, deze verkiezing en mijn finaleplaats stimuleren dat nog eens extra. Het ondernemen bij Domino’s Pizza smaakt absoluut naar meer.”
Verkiezing
De verkiezing Franchisenemer van het Jaar werd dit jaar voor de vijfde keer gehouden door Stichting Onderneem ‘t!. Ondernemers die korter dan twee jaar zijn aangesloten bij een franchiseformule kwamen in aanmerking voor een nominatie. De drie genomineerden met de meeste stemmen zijn in de eindronde terechtgekomen. De jury bepaalde de uiteindelijke winnaar. Zij lieten in hun oordeel het aantal uitgebrachte stemmen, het rapport van de mystery shopper van Store Support en hun eigen bevindingen meewegen. Daniël Ninor nam de Franchisenemer van het Jaar-bokaal mee naar huis en won een cheque ter waarde van 500 euro.
+