DA-franchiseneemster kiest voor exclusief assortiment

Conny Robbemond is 2,5 jaar geleden als franchiseneemster bij DA gestart. Ze heeft de drogisterij gecombineerd met luxe parfumerie en gaat zelfs nog een stapje verder met exclusieve merken. “Bij DA heb je de vrijheid om te doen wat bij jouw lokale markt het beste past.” 

Conny Robbemond werkte 28 jaar voor DA toen ze besloot om in Leusden voor zichzelf te beginnen. De keuze voor DA was snel gemaakt. “Ik wilde een formule die beauty en gezondheidsproducten met elkaar combineert. Die productgroepen sluiten goed op elkaar aan. Je hebt bijvoorbeeld vitaminepreparaten en crèmes tegen rimpels. Daarnaast staat DA goed bekend. Klanten zien het als een gezellige winkel waar een drogist staat die je om advies kunt vragen. Als zij het willen, dan kunnen we zelfs bepaalde bijzondere producten speciaal voor hen bestellen. Financieel is dat misschien niet zo interessant, maar zo kun je vaste klanten wel een goede service bieden. En dat vind ik belangrijk.”

Ook vond Robbemond het prettig dat je bij DA de vrijheid krijgt om een deel van je assortiment zelf te bepalen. Ondernemers die in een jonge wijk gevestigd zijn, kunnen kiezen voor een groot babyassortiment, met misschien wel een speelgoedhoek. Als ondernemers in een wijk zitten met veel ouderen, dan maken ze andere keuzes. Robbemond koos zelf voor een assortiment exclusieve parfum. Ze vertelt dat dat zeker niet vanzelf ging. “Topmerken stellen hoge eisen. Je winkel moet er perfect uitzien, het personeel moet de juiste diploma’s hebben en het gemiddelde besteedbare inkomen van het marktgebied moet hoog zijn. Je begint vervolgens met één topmerk, zoals Lancôme, en als dat goed draait, dan lukt het ook om andere merken binnen te slepen. Zo bouw je dat langzaam op.” Nu voert ze ook de topmerken zoals Chanel en Dior. Een mooie combinatie met de drogisterij en de luxe parfumerie.

Workshops

Robbemond is tevreden over de ondersteuning die DA haar biedt. “Ze hebben een groot aanbod van cursussen, voor jezelf en voor het personeel, zoals merkentrainingen en verkoopopleidingen.” Daarnaast is er natuurlijk de centraal aangestuurde marketing. “DA is een landelijk sterk merk en daar profiteer je van als ondernemer”, aldus Robbemond. “Acties die op radio en televisie komen en mooi reclamemateriaal zoals plafondhangers of stoepborden die voor een herkenbare DA-uitstraling zorgen. De folders van DA komen bij praktisch elk huishouden in Nederland op de mat.” Ook voor het luxe assortiment is er ondersteuning. “Maar ik vind het ook leuk om veel zelf te doen”, vertelt ze. “We hebben een promotiehoek met een grote tafel. Daar geven we workshops over make-up of nagelverzorging. De grote merken ondersteunen mij daarbij.”

Of  DA een typisch vrouwenmerk is om als ondernemer mee te werken? Robbemond lacht.

“Misschien wel als je kijkt naar het assortiment. Daar moet je absoluut een passie voor hebben.” Maar ze kent genoeg mannelijke DA-franchisenemers die met evenveel passie en energie hun DA-winkel runnen. “DA geeft je de ruimte om te ondernemen, ik denk dat dat het belangrijkste is.”