Canadese Franchiseformule in Nederland

Mad Science Franchise of the Year in Canada De franchiseformule Mad Science Nederland is in Canada dit jaar uitgeroepen tot Franchise of the Year. Mad Science Nederland is de eerste internationale vestiging en ook de jongste vestiging die deze prijs in ontvangst mocht nemen. De Canadese franchiseformule heeft een netwerk van 220 vestigingen in 29 landen. Mad Science is vijf jaar actief in Nederland. Door: Bert Jongen Mad Science Nederland organiseert voor kinderen wetenschap- en technieklessen, shows, verjaardagsfeestjes, naschoolse programma’s en zomerkampen. In Nederland heeft Mad Science steeds meer samenwerkende partners.

De formule werkt onder meer samen met de Provincie Limburg en Bureau Halt. Daarnaast neemt Mad Science deel aan grote evenementen zoals de Techtop (in het MECC Maastricht), Philips (High Tech Campus) en het Limburgse ondernemershuis. Directeur Joost Klaver: “Jaarlijks bereiken we zo’n tienduizend kinderen. We zijn actief in honderden (basis)scholen en er zijn wekelijks 55 instructeurs op pad om wetenschap op een leuke manier naar kinderen te brengen. Als masterfranchise zijn we gestart in Sittard. Onlangs hebben we een vestiging in Eindhoven geopend.

De afgelopen jaren hebben we ons gericht op de regio Zuid-Oost Nederland. We hebben de formule nog niet verder uitgerold over Nederland. Dat heeft er ook mee te maken dat de oorspronkelijke opzet was dat ik als masterfranchiser een meerderheidsbelang zou moeten hebben in nieuwe vestigingen. Dat concept is nu aangepast waardoor dat niet meer noodzakelijk is.”

Speels

“Je hoeft geen Einstein te zijn om met de formule aan de slag te gaan. Zelf ben ik ook geen wetenschapper. Onze medewerkers hebben een pedagogische achtergrond. Wat we doen is kinderen op een hele speelse manier met wetenschap en techniek in aanraking brengen. Daarbij maken wij gebruik van 55 freelance instructeurs die in scholen of tijdens inderfeestjes allerlei proefjes doen”, verduidelijkt hij het concept. “Van franchisenemers verwacht ik dat ze contacten leggen met scholen en andere organisaties om met de verschillende pakketten aan de slag te gaan. Via onze website worden we ook steeds meer geboekt om naar kinderfeestjes te gaan. Wij willen de nieuwsgierigheid van kinderen wekken met leuke, educatieve activiteiten. Die activiteiten brengen een beter begrip van wetenschap en techniek en de invloed daarvan op het dagelijks leven met zich mee. Wij willen ‘s werelds grootste aanbieder worden van leuk, indrukwekkend en educatief wetenschapsonderwijs op een manier die tot de verbeelding van kinderen spreekt. De prijs zie ik als een erkenning voor de manier waarop we werken. De afgelopen jaren waren zeker niet de gemakkelijkste om een nieuw concept te lanceren in Nederland. Nu zijn we zover dat we het concept in andere delen van Nederland met toekomstige franchisenemers willen realiseren.”

Lees meer over:
Franchise+ Franchiseplus
Redactie