Bufkes bestaat 15 jaar

Dit jaar bestaat de franchiseformule Bufkes vijftien jaar. Met producten als een broodje Limburger, broodje Valkenburger en Gulpener Grillworst verraadt de formule haar herkomst. Wat ooit begon als bijproduct in een slagerij, is uitgegroeid tot een succesformule. Franchise+ in gesprek met algemeen directeur Charles Sampers over het geheim achter het succes.

Van oorsprong is de Van Melik Food Groep een slagerijformule. Oprichter Jef van Melik is altijd een innovatieve ondernemer geweest. Hij was bijvoorbeeld de bedenker van de 'versland'-formule waarin slager, bakker, poelier en groetenzaak hun krachten bundelden. Charles Sampers: "Hij was in de jaren tachtig al met marketing bezig toen dat begrip nog nauwelijks speelde in de detailhandel. In de slagerij werden belegde broodjes verkocht als bijproduct. Hij zag daar een groeiende markt in. Dat was in feite de geboorte van het Bufkes-concept. We hebben er ruim een jaar aan gewerkt om de formule te verfijnen voordat wij van start gingen. Dat was in het winkelcentrum Brusselsepoort in Maastricht in een bestaande slagerij. Onze stoutste verwachtingen werden overtroffen. De omzet steeg indertijd van duizend gulden naar vijfduizend gulden voor dit segment. Een deel van onze vestigingen zijn shop-in-shopvestigingen. In Veldhoven zitten we bijvoorbeeld bij een Keurslager en in Rotterdam bij een bakker. Je hebt geen extra winkelruimte nodig, de vaste kosten blijven gelijk en extra personeelskosten zijn te overzien. Het kan een omzetstijging tot 25 procent opleveren."

Verbreding

In de loop der jaren is het concept verbreed met een restaurantformule. "Daar worden gerechten gereserveerd op basis van ons assortiment. Wij kijken heel kritisch naar ons aanbod. Daarbij gaan we niet over één nacht ijs. Het grote voordeel is dat we een eigen 'Bufkes-fabriek' hebben waar de producten vers worden bereid. Alleen de broodjes kopen we in. Ook daaraan stellen we hoge eisen. Het is een typisch Bufkes-broodje. De afgelopen jaren hebben diverse bakkerijen bij ons aangeklopt om die order. Maar we blijven trouw aan onze hoge kwaliteitsstandaard", vertelt Charles Sampers.

Strak

"Bufkes is een hard franchiseformule. Dat klinkt misschien onvriendelijk. Het is de enige manier om ervoor te zorgen dat je in alle vestigingen een constante hoge kwaliteit biedt. Wij zitten er strak bovenop. We hebben nu 34 franchisevestigingen. Dat aantal kan groeien, maar wel geleidelijk. Tijdens de Fresh Foodbeurs in Utrecht kregen we in 2000 de Fresh Food Award. Daarna werden we platgebeld met verzoeken om een vestiging te mogen openen. We hebben ons niet gek laten maken. Franchise moet een win-winsituatie zijn. Het moet aantrekkelijk zijn voor ons als franchisegever maar net zo goed voor de franchisenemer."

Sampers heeft wel een verklaring voor het succes van Bufkes en ook van de Van Melik Food Groep. “Jef van Melik heeft een gevleugelde uitdrukking: 'kijken is niet hetzelfde als zien'. We kijken geregeld in het buitenland naar concepten. Soms kun je verbaasd zijn over wat je ziet aan bedrijvigheid in een zaak. Waar het om gaat is dat je leert zien waarom hun formule succesvol is. We letten op de kleinste details. Laatst zagen we in New York een hele bijzondere prijskaart. Daar kun je hier ook iets mee. Die prijskaart maakt dan de reis al de moeite waard.” Jef van Melik: “Als ondernemer moet je hardnekkig zijn en voortdurend verbeteren, ook het kleinste detail.”

Van Melik Food Groep is nu uitgegroeid tot een dynamisch en vooral innovatief bedrijf. De focus ligt  op het ontwikkelen, ondersteunen en verbeteren van food concepten. De afgelopen jaren zijn meerdere succesvolle formules ontwikkeld: behalve het jubilerende Bufkes ook Van Melik Du Chef (nu tien kwaliteitsslagerijen), Cook&More (dat inzet op kant-en-klaar maaltijden) en Preuve Limburg. Die formules worden allemaal letterlijk gevoed door de Food Produktie bv. 

Franchisenemer

"Bij uitbreiding gaat het om drie zaken: het vinden van een geschikte locatie, een goede ondernemer en de kracht van de formule. Je moet affiniteit hebben met horeca. Je bent gastheer. Klanttevredenheid staat hoog op ons lijstje. We laten regelmatig onderzoek doen door een hogeschool naar klanttevredenheid, mystery guests bezoeken de vestigingen en we laten de vestigingen op het gebied van hygiëne en voedselveiligheid onderzoeken. De lat ligt heel hoog.

Aan potentiële franchisenemers hebben we geen gebrek. Ik zou mijn hele dag kunnen vullen met gesprekken. Dat kan natuurlijk niet. We hebben een strenge selectie. Het belangrijkste criterium is: het moet goed voelen, van beide kanten. Je moet elkaar recht in de ogen kijken. Want je kijkt of je elkaars partner wil worden. Als het tot een gesprek komt, weet ik meestal binnen twee minuten wat voor vlees ik in de kuip heb. En bij twijfel geldt: niet inhalen. Bufkes heeft toegevoegde waarde. De klanten zijn tevreden en de uitgangspunten van toen zijn tegenwoordig nog altijd geldig. Wij blijven met beide benen op de grond staan. Voordat we ergens starten kijken we kritisch naar de exploitatiebegroting. Het moet allemaal wel realistisch zijn."