Broer en zus Mark en Wendie Vernooij blij met Intratuin

Franchise in the family. Dat is zeker van toepassing op Mark en Wendie Vernooij die het kleinschalige Utrechtse tuincentrum van hun ouders lieten uitgroeien tot een moderne franchisevestiging van Intratuin.

Louter positieve geluiden van twee ondernemers aan wie de crisis voorbijgaat. “We kunnen elkaar goed hebben.” Ze zijn opgegroeid tussen de bloemen en planten. Van kinds af aan hielpen Mark en Wendie Vernooij hun vader en moeder in het tuincentrum aan de Utrechtseweg in Utrecht. Landelijk gelegen tussen de weilanden en kassen, lang voordat de wijk Leidsche Rijn er werd opgetrokken. Hoe anders is de situatie nu. De drukke A2 aan de ene kant en een statige nieuwbouwwijk aan de andere zijde omringen het gloednieuwe tuincentrum van broer en zus Vernooij. Het door hun ouders in 1973 opgerichte tuincentrum moest in 2007 wijken voor huizen. Zij werden door de gemeente uitgekocht en de onderneming verhuisde naar elders in dezelfde straat. Dat moment werd aangegrepen om de zaken anders aan te pakken.

Mark en Wendie namen het bedrijf over van hun vader en moeder en sloten zich aan bij franchiseformule GroenRijk. “Wij wilden franchise, want dat is de toekomst. En GroenRijk was een perfecte formule om mee te starten”, aldus het tweetal. Zij kenden vijf mooie jaren en toen liep het contract af. Tegelijkertijd ontstond er in de omgeving een witte vlek voor marktleider Intratuin. “Het kwam allemaal heel goed uit”, stelt Wendie. “Zij wilden graag en wij ook, dus het was snel geregeld.” Zij zagen het als een kans die zij niet mochten laten lopen. “Als je de mogelijkheid hebt, dan ga je. Intratuin is toch een stap hoger, het is de top in de branche. Deze formule is haar concurrenten vijftien jaar vooruit.” Ook de bankzaken die nodig waren om de vereiste investeringen te financieren waren snel in orde. Op zich al bijzonder in deze tijd van terughoudende financierders. Vanaf oktober 2011 begon de sanering van artikelen. En in januari van dit jaar startte het echte werk. De winkel werd helemaal ‘leeggetrokken’ en weer opnieuw ingericht en gevuld. In maart stond er bij de opening een compleet vernieuwd tuincentrum. Met meer artikelen, zonder dat er extra meters winkelruimte bij waren gekomen. Tijdens de totale ombouwperiode is de winkel slechts anderhalve week gesloten geweest.

‘Winkeltje spelen’

Zij voelen zich ondertussen deel uitmaken van een hardere franchiseformule. “Er wordt nu duidelijk meer voor ons geregeld, zoals schappenplannen, benchmarking en vloerplannen”, vertelt Wendie. “We krijgen heel veel input en worden daar enthousiast door. GroenRijk was een prima formule, alleen wat softer. Bij de harde formule van Intratuin voelen wij ons meer thuis. Wij hoeven het wiel niet opnieuw uit te vinden. Overal is goed over nagedacht.” Met het kant-en-klaar aangeleverde assortiment en winkelconcept, kunnen zij zich concentreren op de uitvoering, op ‘winkeltje spelen’. En op het organiseren van activiteiten. Bijvoorbeeld workshops en kinderactiviteiten zoals bloempotten schilderen. Die activiteiten vormen het afgebakende werkterrein van Wendie, want broer en zus hebben de taken duidelijk verdeeld. Hij doet de tuinmeubels, buitenplanten, financiële administratie en de begeleiding van de hovenierstak van het bedrijf. Zij personeelszaken, promotionele activiteiten, seizoensproducten, winkelinrichting en de gehele inkoop. Over die verdeling hebben ze niet lang hoeven vergaderen. Mark: “Zo is het gewoon gelopen. Ik heb een hoveniersopleiding gedaan en ben beter met cijfertjes. Wendie heeft een bloemistenopleiding afgerond en heeft meer gevoel voor trends en sfeer.” Ze kennen elkaar door en door en hebben aan een half woord genoeg om elkaar te begrijpen. Van onderlinge spanningen is volgens Wendie dan ook geen sprake. “We kunnen elkaar goed hebben. Ieder heeft zijn eigen krachten en dat sluit prima op elkaar aan.”

Voor de 45 medewerkers van het tuincentrum betekende de formulewijziging ook een verandering die zij eigenlijk direct zagen zitten. “Want ook zij keken altijd naar de grote concurrent en nu gingen zij daar bij horen.” De ommezwaai heeft nu al zichtbare vruchten afgeworpen. “Ondanks het mindere voorjaar zitten we dertig procent in de plus vergeleken met vorig jaar”, glundert Mark. “Dat komt door een nog commerciëlere winkelinrichting, 150 meter meer ruimte voor stellingmateriaal en het aanbod van de juiste producten op het juiste moment.” Van meet af aan hebben zij ook geprofiteerd van de intensieve begeleiding door Intratuin. Wendie: ”We krijgen een wekelijkse begeleiding door een bedrijfsadviseur die ons goed aanstuurt. Dat is heel fijn. Ook tijdens de opbouwfase zijn wij goed begeleid.” Mark: “Het was een sneltrein waar we bij moesten aanhaken. De trein stopte niet. Vanaf het plan op papier tot en met de uitvoering en nu nog steeds."

Tuincafé

Hun ouders zien het allemaal trots aan. Hoe hun bescheiden tuincentrum de veranderingen in de wijk heeft overleefd en zich ontwikkelde tot dit moderne bloemen- en plantenparadijs met alle aanverwante lifestyle artikelen. Zij kunnen daar rustig over nadenken in het tuincafé, het eveneens totaal gerestylde restaurant. Rondom een indrukwekkende oude olijfboom zitten klanten in stijlvolle zitjes te genieten van de uitsluitend gezonde lekkernijen en biologische koffie. “We hebben geen tosti’s meer, en het blijkt een succes”, stelt Mark vast. Daarnaast leveren pa en ma Vernooij ook nu nog een bijdrage aan het positieve bedrijfsresultaat. Zij bekommert zich nog om een deel van de administratie en hij doet allerlei klusjes en onderhoudt de contacten met de gemeente, die hij in al die jaren heeft opgebouwd. Ook voor vaste klanten is hij een bekende verschijning die uitnodigt voor een praatje. Die klanten waren in het begin wel wat argwanend, merkte Wendie. “Maar nu ze zien hoe mooi het is geworden, zijn ze zeer enthousiast. We krijgen ook veel nieuwe klanten die van iets verder weg komen. We profiteren van de krachtige merknaam. De mensen zeggen nu: ’ik ga naar Intratuin’, in plaats van ‘ik ga naar het tuincentrum’. De gunstige ontwikkelingen hebben uitbreidingsplannen doen versnellen. Binnenkort komt er 1.500 vierkante meter ruimte voor Mark’s specialiteiten bij: buitenplanten, tuinmeubels en barbecues. En het parkeerprobleem tijdens drukke dagen gaat voorlopig opgelost worden met duizend vierkante meter extra parkeerruimte.

Een groter assortiment en meer klanten liggen in het verschiet. Helemaal in het straatje van het ondernemende duo. Wendie: “Zodat de druk er goed op zit. Handel drijven, daar houd ik van.” Ook Mark haalt de meeste voldoening uit veel roering. “En dan vooral wanneer die mensen tevreden de winkel uitgaan met een volle kar.”