Bo als verfrissend concept

Of woonconcept Bo, net als filmster Bo Derek, ook een 10 zal krijgen moet nog blijken. Deze maand werd de eerste vestiging in de Amsterdamse Villa ArenA geopend. "Dit jaar zullen er naar verwachting nog drie, wellicht vier bij komen," aldus Ben Braam, algemeen directeur van Trendhopper, master-franchisegever van het Deense Bo-concept voor de Benelux.

Bo heeft zich als woonconcept reeds in een groot aantal landen (en werelddelen) bewezen. Internationaal zijn er inmiddels zo'n negentig winkels, waarin de producten van de Deense fabrikant Club 8 met een uitgebreid aanbod aan accessoires worden verkocht. De zaken zijn gemiddeld tussen de 650 en 850 vierkante meter groot. "Dat is voldoende." vindt Ben Braam. "Ik ben van mening, dat een winkel moet aanvoelen als een 'warme jas' als je er binnengaat. Het moet passen, je moet jezelf als bezoeker niet verloren voelen in de ruimte."

Braam vertelt dat het een aanzienlijke voorbereidingstijd gekost heeft, voordat de contracten definitief konden worden getekend. Oorspronkelijk wilde de Deense fabrikant, zoals elders in de wereld, eigen winkels gaan openen. "Wij doen als Trendhopper veel zaken met Club 8 en deze ontwikkeling met eigen outlets zou voor ons een bedreiging kunnen vormen. Uiteindelijk zijn we afgelopen najaar overeengekomen dat wij als master-franchisegever voor de Benelux gaan optreden.

We hebben eerder enkele Bo-vestigingen in Duitsland bezocht. Ik moet zeggen dat ik behoorlijk onder de indruk ben geraakt van de professionaliteit waarmee vanuit Denemarken geopereerd wordt. Zo worden er bijvoorbeeld ieder kwartaal sessies gegeven over presentatietechnieken. Wat eveneens in het oog springt, is de hoge automatiseringsgraad, zodat er ieder moment een betrouwbaar en actueel overzicht van de stand van zaken kan worden gegeven. Wat presentatie en communicatie betreft, zit het concept ijzersterk in elkaar; het is echt compleet. De verwachtingen voor Nederland en ook België zijn dan ook hooggespannen. Ik vind Bo een uitstekende illustratie van Europees denken op woongebied, dat tevens internationaal aanslaat. In Denemarken wordt dan ook niet voor niets gesproken over 'European Living'."

Veel belangstelling

Ondanks zijn soms moeilijk te onderdrukken enthousiasme wil Braam het rustig aan doen.

"Uit allerlei signalen blijkt, dat er zeer veel belangstelling vanuit de markt voor het Bo-concept bestaat; detaillisten willen er graag mee aan de slag. We willen echter eerst kijken hoe de zaken zich komend jaar in Amsterdam en enkele andere steden gaan ontwikkelen. We zullen bijvoorbeeld moeten ervaren of de collectieopbouw klopt, met name het zitmeubelgedeelte. Aanpassingen zijn natuurlijk steeds mogelijk met zo'n grote organisatie als de onze op de achtergrond. Op basis van de ervaringen en op grond van de kwaliteiten en kwalificaties van individuele ondernemers gaan we het geheel vervolgens uitbouwen."

Op termijn verwacht Braam dat Nederland ongeveer twintig Bo-vestigingen zal gaan tellen. "We praten nadrukkelijk over solitaire winkels. Vanwege de sterke ondersteuning vanuit Denemarken is het mogelijk om in gemiddeld twaalf weken, afhankelijk van of er veel verbouwd moet worden, een complete Bo-winkel in te richten. Het kan dus hard gaan."

Botsing met Trendhopper?

Sommige branchekenners vragen zich wellicht af, of Bo niet met Trendhopper gaat botsen. Is er veel overlap tussen de twee, of juist helemaal niet?

"Ze verschillen als dag en nacht," aldus Braam. "We hebben vanzelfsprekend onderzoek laten doen om een antwoord op deze vraag te kunnen formuleren. Bo heeft een totaal andere uitstraling dan Trendhopper dat, om het sterk te simplificeren, voor elk wat wils biedt. Met Bo mikken we op een heel specifieke en toch ook wel tamelijk grote consumentengroep. Het zijn vooral de wat jongere mensen die gevoel hebben voor mode en design, maar daar toch ook niet teveel voor willen betalen. Ze willen bijzondere producten, die je niet overal ziet, tegen schappelijke prijzen, gepresenteerd in een aparte, open ruimte. Op deze 'young urban people', in de leeftijdscategorie 20 tot 45 jaar, is Bo in het bijzonder gericht."

Het concept heeft volgens Braam een dynamische omgeving nodig en zal straks vooral in stedelijke en verstedelijkte gebieden te vinden zijn.

"Om tot slot nog even naar de mogelijke invloed op Trendhopper terug te keren: ik durf de voorspelling aan dat deze formule op den duur zelfs profijt zal hebben van de komst van Bo. Consumenten leren met onze formules -Trendhopper, Otak, Elementi en Bo- op een andere manier naar winkels kijken; we verwachten een versterkende werking die positief zal uitwerken op de resultaten van het geheel," aldus Ben Braam.

Lees meer over:
Franchise+ Franchiseplus
Redactie