Ben je als franchisenemer zelf verantwoordelijk voor je online vindbaarheid?

Vaak profiteer je als franchisenemer van allerlei voordelen die het merk wat je vertegenwoordigd allemaal biedt. In het contract zullen alle rechten en plichten staan, zodat je optimaal je bedrijf kunt voeren. Daarin zullen alle mogelijkheden staan waarop reclame gemaakt gaat worden. Die mogelijkheden zijn aanmerkelijk groter dan een jaar of twintig geleden. Je wilt als vertegenwoordiger van de keten waarvoor je werkt ook online goed vindbaar zijn en als het kan ook een eigen webshop kunnen exploiteren. Mag dat, of moet je daar een eigen online marketing bureau voor in de arm nemen en je webteksten op je eigen pagina door een SEO bureau laten schrijven?

Bij de grotere ketens of merken zal de online positie waarschijnlijk door een marketingteam op orde gehouden worden. De vraag is of deze specialisten ook je socialmedia kanalen optimaal inrichten en regelmatig de voor jouw relevante content plaatsen die voor jouw plaats of regio relevant is. Vaak wordt door de franchisehouder de huisstijl en tone of voice bepaald door gedrukte folders te verspreiden en online campagnes in te regelen. Het is bij het laatste maar de vraag hoe jij daar als plaatselijke ondernemer voor zo’n keten optimaal van kunt profiteren en het verstandig is om daar alsnog een online marketing bureau voor in de arm moet nemen. 

SEO bureau

Binnen veel franchiseketens wordt de online aanwezigheid als plaatselijke franchisenemer beperkt tot één landingspagina op de landelijke site. Zo’n site zal waarschijnlijk optimaal ingericht zijn met SEO-teksten en een goede webshop hebben. Klanten zullen uiteindelijk bij de landelijke keten gaan kopen waardoor er voor jou als plaatselijke ondernemer geen inkomsten uit de webshop zijn. Kijk dus voordat je een contract afsluit wat de mogelijkheden zijn om een eigen webshop te exploiteren en of er de mogelijkheid is om een eigen site in beheer te hebben waarop je meerdere landingspagina’s kunt inrichten. Daarbij kan een SEO bureau je heel goed helpen met geoptimaliseerde teksten. 

Zoekwoorden

Als je als franchisenemer de mogelijkheid hebt om in de jouw toegewezen regio offline en online reclame te maken dan kan een online marketing bureau of SEO bureau voor jou een zoekwoorden onderzoek doen. Daarbij kunnen naast de door jou verkochte producten ook de plaatsen in jouw regio relevant zijn. Google laat namelijk op basis van de woonplaats van een klant een aantal regionale aanbieders zien. 

Snel of lange termijn

Ben je net als ondernemer begonnen, dan wil je kenbaar maken dat je winkel of onderneming net geopend is. Waarschijnlijk zul je dan op basis van organisch geschreven content nog niet vindbaar zijn. Het duurt een langere tijd voordat jouw landingspagina’s goed gevonden worden en door google geïndexeerd zijn. Het loont wel de moeite om je webteksten SEO-proof te laten schrijven door een SEO bureau.
Wil je echter een openingsactie communiceren dan kan een online marketingbureau je daarbij helpen middels een google ads campagne. Door regio- en doelgroep gerichte advertenties te laten maken zorg je voor een snelle zichtbaarheid in je eigen plaats of regio.
 

Lees meer over: