Bailine zet in op gezondheid en preventie met een vernieuwd franchiseconcept!

Yvon en Ronald Wingelaar hebben als franchisegevers van Bailine een nieuwe koers ingezet, gericht op het bevorderen van de gezondheid van klanten. Ze merken dat hun doelgroep daardoor breder wordt en zoeken nieuwe franchisenemers om deel uit te maken van de groeiende formule.

Bailine is opgericht door de Noorse wetenschapper Kurt Bai. Hij kreeg in de jaren zestig van de vorige eeuw de opdracht van de NASA om iets te bedenken om spieren te ontwikkelen in een situatie van gewichtloosheid. Het apparaat voor electro-spiersimulatie om spieren te trainen en vet te verbranden werd al snel door de vrouw van de bedenker gebruikt in haar figuurstudio. Een half uur ‘bailinen’ bleek immers hetzelfde afslankeffect te hebben als twee uur zweten in de sportschool, zonder de belasting van gewichten. Later werd het een Noorse franchiseformule, tot op heden.

Aanvankelijk was het een dienstverlening van vrouwen voor vrouwen, maar dat is inmiddels achterhaald, benadrukt Yvon Wingelaar. Sinds 2014 is zij franchisenemer van Bailine in Ede en vanaf begin vorig jaar verzorgt zij met haar echtgenoot Ronald ook het franchisegeverschap. “Vroeger ging het vooral om figuurvorming, wij accentueren de zorgkant. Wij krijgen veel mensen voor pijnverlichting, zowel vrouwen als mannen. Door de impulsen versterk je de spieren en breng je ze in beweging. Daardoor wordt ook pijn verlicht.”

Vliegwiel

Ze zetten in op kwalitatieve zorg, ‘een hoog niveau van dienstverlening’. Niet alleen met het apparaat, ook brede aandacht voor de gezondheidssituatie van de klant, met leefstijl- en voedingsadviezen, hoort daarbij. “Wij onderscheiden ons in enthousiasme en inlevingsvermogen naar de klant toe. We hebben geen uniforme methode en zijn heel persoonlijk, met een luisterend oor. Dat bepaalde doel van de klant willen we vaststellen en realiseren.”

Dat doel is steeds vaker pijnverlichting, merkt ze. “En daarin boeken we snel resultaat. Na één behandeling merk je al dat het wat doet. Daarnaast heb je geen spierpijn en overbelasting, want onze behandeling wordt zorgvuldig opgebouwd. Mensen komen daardoor beter in hun vel te zitten en worden ook mentaal sterker. Preventie, dat is wat wij doen, en daar is grote maatschappelijke behoefte aan.”

Hun nieuwe slogan sluit hierbij aan: ‘Jouw zorg heeft IMPACT’. “Jouw zorg moet zodanige impact hebben, dat je er genoegdoening van krijgt en je klant het succes doorvertelt. Dan wordt het een vliegwiel.”

Complete opleiding

Ze willen binnen vijf jaar naar veertig franchisevestigingen groeien met het nieuwe concept. Daarvoor hebben ze gepassioneerde en deskundige franchisenemers nodig. “We hameren op deskundigheid, dat is je onderscheidend vermogen”, zegt Yvon. “Je moet verder gaan dan je denkt dat je kan.” Ronald knikt: “Deskundigheid, deskundigheid, deskundigheid.”

Ze helpen gemotiveerde nieuwelingen graag om die deskundigheid eigen te maken en zich te blijven ontwikkelen. “Wij geven een complete opleiding hier in Ede. De franchisenemers moeten alleen optimaal gemotiveerd zijn en qua denkniveau een goede basis hebben. Daarnaast moet je een doortastend karakter hebben, een klant kunnen activeren en stimuleren om aan een goede gezondheid te werken”, vat Yvon het profiel van de nieuwe franchisenemer samen.

Plezier in het werk is ook essentieel. “Ik ben zelf in die tien jaar nooit chagrijnig geweest. Het is zo leuk om alles uit de kast te halen om klanten tevreden te laten worden.” Esther Eding luistert mee en kan dit beamen. Zij kwam binnen als klant, raakte enthousiast, volgde de opleiding met succes en werd medewerker van Bailine Ede. Binnenkort is ze zelf franchisenemer wanneer ze de praktijk overneemt van Yvon, die zich helemaal op het franchisegeverschap gaat storten. “Mensen helpen is fantastisch, hun liefdevol dat zetje te geven om aan hun gezondheid te werken. En Yvon en ik houden elkaar daarbij scherp”, zegt zij. “Tijdens het opleidingstraject kwam de kunde van Esther naar voren”, merkt Yvon op.

Om die klankbordsituatie te kunnen hebben, zijn dus minstens twee therapeuten nodig. Dat is ook noodzakelijk bij meer dan drie cabines met apparaten, en dat is na de opstartfase al snel het geval. Daarom geven Yvon en Ronald nieuwe franchisenemers ook mee dat ze om te kunnen groeien, personeel moeten aannemen.    

Informatiseren

Voordat ze aan het avontuur als franchisegever begonnen, bespraken ze hun plannen met het hoofdkantoor in Noorwegen. Ronald: “We wilden eerst weten of onze visie werd gedeeld door hun, en dat was zo.” Met de acht huidige franchisenemers in Nederland hebben ze ook gesproken over de nieuwe koers. De meesten willen daar graag in mee, en merken al het zakelijke effect. Ter illustratie:  Yvon heeft in haar praktijk de omzet al zien verdubbelen. 

Ze hebben inmiddels een ‘best uniek pakket’ ontwikkeld. Dat is tevens een familieproduct. Yvon is de gezondheidsdeskundige, Ronald heeft een ICT-bedrijf en hun dochter Ilona is marketingspecialist. “Onze marketingactiviteiten ondersteunen we met eigen systemen om iedere marketing-euro optimaal te benutten”, merkt Ronald op. “Ook bouwen we een klantvolgsysteem in eigen beheer, en ontwikkelen dat continu door. Het is een elementair onderdeel in het waarborgen van de kwaliteit.” 

Yvon: “De franchisenemer kan met het tablet in de hand naar de klant en ziet alle gegevens direct in beeld. De juiste methodes en behandelprogramma’s zijn daardoor ook eenvoudig te vinden. Het is dus meer een kwestie van informatiseren dan van automatiseren.”

Meer weten over Bailine?