Bagels & Beans: Met vereende krachten de coronacrisis te lijf

Lizan van der Pol, marketing manager Bagels & Beans: 'Ik ben ontzettend trots hoe onze franchisenemers het doen in deze coronacrisis'

Het is snel schakelen in tijden van crisis. Toen alle vestigingen van Bagels & Beans op 16 maart de deuren moesten sluiten, is men meteen in overleg getreden met de franchisenemers en zijn er allerlei initiatieven bedacht.

In één keer naar nul euro omzet, dat heeft een serieuze impact bij zowel de franchisegever als de franchisenemer, verzekert Lizan van der Pol van Bagels & Beans. “Niet alleen omdat je ineens geen inkomen meer hebt, maar ook omdat je thuis komt te zitten. Onze franchisenemers zijn doeners, werken iedere dag keihard in de zaak. Op de voorgrond. En ineens valt dat allemaal weg.” Die periode heeft bij de meeste franchisenemers drie weken geduurd. “Op 6 april is een aantal vestigingen gestart met afhaal- en bezorgactiviteiten, op 1 mei was 95 procent hiermee actief”, aldus Van der Pol. In de tussentijd zijn er ook allerlei overleggen opgetuigd tussen franchisegever en franchisenemers. “Wij hebben bijvoorbeeld een groepsapp geopend voor alle franchisenemers en we delen iedere dag een nieuwsbrief met actuele ontwikkelingen. Ook is er wekelijks overleg met de franchiseraad en hebben we online rondetafelgesprekken gehouden over de anderhalve meter economie.” Er is volgens Van der Pol proactief ingespeeld op de initiatieven door de franchisenemers. “Iedereen deelde zijn of haar ervaringen, dat gaf in de positieve zin ook een soort van verbroedering binnen de club.”

Weinig informatie

Als het om de eerste maanden gaat, dan geeft Van der Pol toe dat er voldoende uitdagingen lagen. “De belangrijkste is wel dat we met weinig informatie goed moesten blijven sturenDaarbij veranderen zaken ook steeds: in eerste instantie mochten we 1 juni open voor maximaal dertig personen, inclusief personeel. Later werd dat dertig personen, exclusief de medewerkers. En weer was plexiglas tussen de tafels toegestaan en dan weer niet. Dat maakte het lastig.” Ook als het gaat om de toekomst is het allemaal onzeker. “Kunnen we richting 1 juli verder verruimen en meer mensen toelaten in onze vestigingen? Niemand die het weet”, zegt Van der Pol. Wat zij wel weet is dat alle vestigingen nog gewoon draaien. “Wij zijn positief gestemd, ook omdat we zien dat we een grote groep trouwe gasten hebben die ook in deze bijzondere tijd koffie of thee afhalen of bagels laten bezorgen.”

Die trouwe gasten kunnen op de nieuw gelanceerde webshop ook exclusieve Bagels & Beans koffiebonen kopen. Daarnaast kunnen klanten hun favoriete Bagels & Beans-vestiging steunen door een stempelkaart voor tien keer koffie of thee te kopen. “Het zorgt ervoor dat onze vestigingen gelukkig nog best wat omzet realiseren, maar het moet natuurlijk terug naar het oude niveau. Hoe snel dat gaat? Ik weet het niet. Maar ik ben ontzettend trots op hoe onze franchisenemers het doen.” De huidige ontwikkelingen bij de keten geven vertrouwen, erkent Van der Pol. “Werving & selectie van nieuwe franchisenemers stond stil, maar we pakken het voorzichtig weer op. Zo hebben we op 9 juni een Q&A met een aantal potentiële franchisenemers, mensen waarmee we al eerder in contact zijn geweest maar ook voor nieuwe geïnteresseerden. Als straks alles weer een beetje is genormaliseerd, en de anderhalve meter economie bij iedereen handen en voeten heeft gekregen, dan kunnen wij hopelijk meteen doorschakelen met wellicht ook nieuwe franchisenemers.”

Lizan van der Pol marketing manager Bagels & Beans
Lees meer over:
Martijn Louws Martijn Louws
Redacteur
Bekijk ook