5 redenen waarom een beurs essentieel is voor jouw marketingmix

Dit jaar organiseren wij op donderdag 23 en vrijdag 24 september de Franchisebeurs Onderneem 't! De beurs speelt voor onze franchisegevers een essentiële rol in het werven van kandidaat-ondernemers. In dit artikel benoemen wij 5 redenen waarom een fysiek evenement een belangrijke rol kan spelen in jouw marketingmix. 

Marketing gaat over relaties

Fysieke evenementen bieden een unieke mogelijkheid om face-to-face contact te hebben met je potentiële klant. In een continue veranderende wereld, waar steeds meer geschoven wordt naar online, is dit de perfecte manier om een relatie te bouwen met je klant. Met een evenement heb je de kans om je prospect in levende lijve te ontmoeten en heb je dus een betere kans om deze om te toveren naar klant. Daarnaast snakt heel Nederland naar evenementen en hebben ze daar veel voor over. Hier zijn 5 redenen waarom een fysiek evenement een bijdrage kan leveren aan je omzet en waarom het onderdeel moet zijn van je marketingmix. 

1) Lead generation 

Bij het genereren van leads worden de meeste bedrijven geconfronteerd met het feit dat er kwalitatief slechte leads worden verzameld. Bij "cold selling" werk je met beperkte informatie en ga je vaak blind een pitch in. Het resultaat is dat je veel genegeerd wordt en dat je geen antwoord krijgt op je e-mailcampagnes. Met fysieke evenementen heb je het voordeel dat degenen die je spreekt interesse heeft in hetgeen wat je aanbiedt als product en/of dienst. Waarom? Omdat beurzen groepen samenbrengen binnen een specifieke branche, wat resulteert in (snelle) toegang tot jouw doelgroep.  

2) Informatie

Eén van de grootste pluspunten die je op een beurs krijgt is tijd en aandacht. Wanneer een bezoeker je benadert, weet je dat je zijn/haar aandacht hebt en dat je de mogelijkheid hebt om ze te informeren omtrent je product en/of service. Waar advertenties meestal gewoon worden bekeken en persberichten worden gelezen, heb je op een beurs je doelgroep meteen voor je. Daarnaast kan je doelgroep op een beurs niet alleen kennismaken met je product en/of dienst, maar heb je ook de mogelijkheid om ze te informeren over wat jouw bedrijf anders maakt dan de concurrentie (unieke value propositie) en waarom zij zaken moeten doen met jou.

3) Bouwen van je CRM 

In marketing ben je altijd aan het concurreren voor aandacht van je potentiële klant; receptionisten en office managers maken er een prioriteit van om te voorkomen dat telemarketeers bellen en in contact kunnen komen met leidinggevenden en besluitvormers in het bedrijf. Nieuwe bedrijven worden vaak geconfronteerd met het feit dat ze lastig een call kunnen inplannen met hun potentiële klant, laat staan dat ze op hun radar te komen. Beurzen zijn een fantastische plek om nieuwe connecties op te doen en om je netwerk uit te breiden. Het is makkelijker om een diepere en betekenisvollere connectie te realiseren met een klant op een fysiek evenement dan via de telefoon. 

4) Hoge ROI

Wanneer je geld uitgeeft aan marketing is ROI alles. Niemand wilt geld verspillen aan iets wat niet bijdraagt aan de groei van het bedrijf of geen toename geeft in sales. Echter zal marketing, tot op zekere hoogte, altijd een gok zijn. Sommige platformen leveren niets voor je bedrijf op, terwijl andere campagnes goed presteren. Met evenementen-marketing krijgen bedrijven wat meer zekerheid. Ten eerste weet je dat je gegarandeerd je doelgroep bereikt, gebaseerd op het type evenement waar je wilt staan. Daarnaast is er ook een onderzoek gedaan waaruit blijkt dat bezoekers van plan zijn om binnen 12 maanden een product aan te schaffen dat ze gezien hebben op een evenement. 

5) Meer sales 

Beurzen bieden een uniek platform aan waar je op dezelfde plek je product kan vermarkten en verkopen. Veelal zorgt marketing ervoor dat je klanten naar je website en of winkel komen en pas later overgaan tot aanschaf van een product. De ''buying cycle'' is veel korter als je dat vergelijkt met andere marketingtactieken en inspanningen. Omdat een groot deel van het verkoopproces op de beurs zelf wordt uitgevoerd, is de marketingfunnel van het eerste contactmoment tot samenwerking veel korter. In andere woorden, een kortere lead nurturing betekent meer omzet. 

De Franchisebeurs 

De doelstelling voor onze beurs is tweeledig. Wij willen zoveel mogelijk kandidaat-ondernemers werven om zodoende een breed publiek te trekken dat interesse heeft in franchisenemer worden. Dit doen we met verschillende marketingtactieken en inspanningen. Daarnaast willen wij een platform bieden voor franchiseformules om nieuwe franchisenemers te werven. We hebben beschreven dat een beurs een essentiële impact kan hebben binnen jouw marketingmix. Wil je meer weten over hoe een beurs relevant kan zijn voor jouw formule? Neem dan contact met ons op door onderstaand formulier in te vullen. 

Media- en Marketingbedrijf Franchise+ dé aangewezen partner in franchisegroei. Onze missie is om mensen die iets met franchising hebben of willen bij elkaar te brengen. Hiervoor zetten wij diverse online en offline mediakanalen in. Afgestemd op jouw formule.