30ml op zoek naar ondernemers
Het eigen koffiezaakje in Utrecht van Wendy Berrens en Frans Kooijman is inmiddels uitgegroeid tot een snelgroeiende franchiseformule. Het huiskamergevoel, de uitstekende koffie en het ‘all day breakfast’ van 30ml blijken een schot in de roos. Voor verdere uitbreiding in Nederland is 30ml op zoek naar franchisenemers.
In 2009 openden Frans Kooijman en Wendy Berrens een piepkleine espressobar in de Utrechtse Lange Jansstraat. Ze volgden daarmee hun hart, want het jonge echtpaar was dol op koffie en het bereiden van internationale lekkernijen. De winkel barstte een paar jaar later uit zijn voegen en ze betrokken een groter pand in de Mariastraat. Ondertussen begon 30ml (een verwijzing naar de perfecte hoeveelheid voor een espresso) een begrip te worden onder koffie- en ontbijtliefhebbers in de stad.
Veel gasten lieten tijdens een bezoek weten ook graag zo’n soort horecazaak te beginnen. Maar ja, hoe doe je dat? Frans en Wendy kregen in 2013 al het idee om als franchiseformule verder uit te breiden.
Voordat dat allemaal goed op de rit stond, vergde een lange en gedegen voorbereiding. Eerst verhuisden ze nog met hun zaak naar Vredenburg, naar een grotere vestiging met meer mogelijkheden. Zoals een uitgebreidere lunchkaart.
In mei vorig jaar was het zover, de eerste franchisenemer van 30ml opende de deuren, in een nieuw winkelcentrum in de Utrechtse Vinex-wijk Leidsche Rijn. Het centrum van Rotterdam heeft sinds kort ook een franchisevestiging van 30ml en bij het verschijnen van dit vakblad zal een 25-jarige ondernemer starten in de Nachtegaalstraat in Utrecht. Medio april komt er weer een 30ml bij, in Hoorn. Aan het Amsterdamse Europaplein zit nog een eigen vestiging.
Ideale kandidaat
Daarmee staat de teller op vijf franchisezaken en twee eigen vestigingen. Gestaag doorgroeien, is het plan van de franchisegevers. “We streven naar drie tot vijf nieuwe zaken per jaar”, zegt Wendy. “Maar dat aantal is ook afhankelijk van welke ondernemers je tegenkomt.”
De ideale kandidaat heeft ondernemerskwaliteiten en horeca-ervaring en is gek van koffie, servicegericht en creatief. En hij of zij heeft wat eigen kapitaal, ongeveer 25.000 euro. Maar zulke kandidaten zijn dun gezaaid, weet Wendy. “We kijken daarom vooral of mensen bij ons passen en daarna leren we ze de skills aan. We zoeken harde werkers met passie voor de zaak. Want je moet er wel elke dag zijn.”
Nieuwe franchisenemers krijgen een interne opleiding van vier tot zes weken, zodat ze (ook) als barista en taartenbakker aan de slag kunnen in de gezellige, huiselijke en herkenbare sfeer van 30ml. Leeftijd is totaal irrelevant, benadrukt Wendy. Ook de gasten zijn overigens van alle leeftijden en vormen bovendien een afspiegeling van de bevolking.
Voor de financiering van de inrichting van de nieuwe zaak biedt 30ml nieuwe franchisenemers verschillende mogelijkheden, waaronder crowdfunding.