3 cruciale SEO-tips voor franchises
Kijk je wel eens verder dan de eerste pagina met zoekresultaten van Google als je naar een product of dienst zoekt? Wij denken dat... dit niet vaak gebeurt. De kans is groot dat je net als de meeste gebruikers alleen op de eerste paar zoekresultaten van Google ingaat. Dit betekent dat als je een lokale zoekopdracht uitvoert en een website op de vijfde plek verschijnt, laat staan op pagina twee, drie of vier, je deze waarschijnlijk nooit zult zien voor dat specifieke trefwoord. Dat wil je als franchise natuurlijk niet, dus gebruik daarom deze SEO-tips om zo hoog mogelijk in de zoekresultaten te komen.
Maak locatiegebaseerde webpagina’s
Een effectieve manier om je SEO-strategieën voor franchises te verbeteren, is door lokale landingspagina's te maken voor elke franchisevestiging. Uiteraard zonder dubbele content te creëren (d.w.z. exact dezelfde content)! Hierdoor verschijn je hoger in zoekresultaten met geografisch gerichte trefwoorden. Zoekmachines zoals Google lokaliseren de resultaten ook om zoekers te voorzien van waardevolle en relevante informatie. Door locatiespecifieke pagina's te hebben, kun je ook je lokale SEO-ranglijsten verbeteren. Deze zoekwoorden tool van SE Ranking is in staat om zoekwoorden voor een specifieke locatie te vinden, inclusief hun varianten en belangrijke statistieken. Je kunt er ook algemene trefwoorden mee vinden. Probeer als franchisenemer de volgende elementen op te nemen in je landingspagina's voor de beste resultaten, als onderdeel van de lokale SEO-strategie:
-
Het adres, telefoonnummer en openingstijden van de fysieke vestiging (indien van toepassing).
-
Beoordelingen voor die specifieke franchisevestiging.
-
Titeltags en on-page-inhoud die is aangepast voor dat gebied.
Stel een Google Bedrijfsprofiel in
In een lijst met SEO-strategieën voor franchises zou Google Bedrijfsprofiel bovenaan of bijna bovenaan de lijst moeten staan. Maar we hebben één van de beste voor nu bewaard. Google is de favoriete beoordelingssite voor 81% van de gebruikers die lokale bedrijven evalueren. Dit maakt het essentieel dat je je Google Bedrijfsprofiel (voorheen bekend als Google Mijn Bedrijf) instelt en effectief beheert. Je Google Bedrijfsprofiel fungeert als een digitale etalage. Het bevat belangrijke bedrijfsinformatie over je merk, inclusief beoordelingen van klanten. Je kunt gratis een Google Bedrijfsprofiel maken waarmee je je zichtbaarheid in de services van je bedrijf kunt vergroten.
Gebruik lokale backlinks
Een van de belangrijkste lokale franchise SEO-strategieën is linkbuilding. Het kan invloed hebben op je Domain Authority, wat de waarschijnlijkheid is dat je website in zoekmachines wordt gerangschikt. Het verkrijgen van backlinks, wat gebeurt wanneer andere bedrijven op hun website naar je pagina's linken, kan de lokale positie van franchiseondernemers in de zoekresultaten van zoekmachines verbeteren. Houd er rekening mee dat samenwerken met lokale bedrijven weliswaar essentieel is, maar dat je niet per se linkbuilding met concurrenten wilt uitvoeren als onderdeel van je lokale SEO-strategie. Wat kun je doen? Stel dat je een bloemenwinkel bezit. Dit positioneert je goed om samen te werken met lokale evenementenorganisatoren. Ze kunnen je producten gebruiken op hun volgende feest, conferentie of bruiloft. Hoewel jij en de evenementenorganisatoren beiden in een vergelijkbare branche werken, zijn ze niet je directe concurrenten. Je kunt ze dus vragen om een blogpost over je diensten te publiceren in ruil voor bijvoorbeeld een gratis bloemenopstelling.