2theloo gaat samenwerken met Shell

De nieuwe formule 2theloo bouwt aan het allereerste merk rondom het toiletbezoek en bracht het daarmee tot de ING Retail Jaarprijs voor Beste Starter 2011.

Oprichter Eric Treurniet wil zijn concept voor schone en aangename toiletwinkels binnen vijf jaar wereldwijd uitrollen, deels in franchise en deels via eigen vestigingen. Een grote stap is al gezet: 2theloo gaat samenwerken met alle grote Shell-stations in Nederland. Het idee voor toiletwinkels ontstond toen Eric Treurniet met zijn gezin tijdens het winkelen meerdere malen op zoek moest naar een frisse wc. “Waarom zijn er eigenlijk geen toiletwinkels?” bedacht hij en hij besloot meteen om daar verandering in te brengen. Met 2theloo - spreek uit: toedeloe - wil hij een schoon en gezellig toiletconcept bieden in winkelcentra en treinstations, waarin naar de wc gaan een prettige ervaring is. Het concept bestaat uit altijd schone wc’s en wasruimtes, een winkel met relevante producten zoals maandverband en luiermateriaal, een garderobe en soms een koffiecorner. Er is een familie-wc waar ouders hun kinderen kunnen verzorgen en een aangepaste wc voor mensen met een beperking.

“Van een van de vier dingen die iedereen dagelijks doet - eten, drinken, slapen en naar het toilet gaan - hebben we echt een full serviceconcept gemaakt”, zegt Eric Treurniet. “Het moet leuk zijn om naar de wc te gaan. Het is modern en hygiënisch, het toilet spoelt automatisch door en de kraan werkt automat sch, je hoeft niets aan te raken.” De bezoeker betaalt 0,50 euro en krijgt daarvoor een kortingbon die hij in de winkel kan besteden. Ook werkt 2theloo samen met andere ondernemers in de buurt. Zo is in Rotterdam Alexandrium de kortingbon ook geldig bij Bruna en Délifrance.

Loois & Looisa

Op 17 februari 2011 opende 2theloo de eerste toiletwinkel in Amsterdam. Daarna volgden er 2theloos in onder andere Rotterdam, Utrecht maar ook in Antwerpen en inmiddels vier in Warschau. Op dit moment wordt de formule uitgerold in verschillende steden in Nederland en Europa. “Nederland, Duitsland en België doen we zelf”, zegt Eric. “In franchise uitgeven doen we vooralsnog alleen in landen daarbuiten. In Polen bijvoorbeeld doen we dat via master-franchise. Wij geloven dat je samen met sterke partners in verschillende markten sneller kan groeien. Verder is het voor ons belangrijk om zelf te leren van de ervaring, bijvoorbeeld met het trainen van personeel in de winkels.” Hij sluit niet uit dat op termijn ook in ons land 2theloos in franchise worden uitgegeven. “Wij zijn wel in gesprek met een aantal partijen maar vooralsnog maken we geen afspraken”, aldus Eric.

Behalve de uitbreidingsplannen zijn er ook plannen voor verbreding van het assortiment in de winkels met onder meer kids care. Zo ontwikkelde het marke ingteam twee figuurtjes, Loois en Looisa, die straks vele toiletartikelen zullen vertegenwoordigen. “De klanten zijn enthousiast over ons concept”, vertelt Eric. “Wij krijgen veel reacties via mail en facebook. En op plekken waar men al van een toilet gebruik kon maken, is er sprake van een substantiële stijging van het toiletbezoek sinds wij daar zitten!”