20 jaar franchisenemer Chem-Dry

Tapijt franchise

Het was zijn broer die Cor van Gulik (49) begin jaren negentig attendeerde op de franchiseformule Chem-Dry. “Is dat niets voor jou?”, vroeg hij, nadat hij de formule op een beurs was tegengekomen. Op dat moment had Cor geen enkele ervaring in de schoonmaak, op de afwasbeurt thuis na. Hij had als werknemer ervaring in de logistiek en als ondernemer in de zuivelhandel. Toen de zuivelmarkt instortte, verkocht hij zijn bedrijf en ging hij op zoek naar nieuwe mogelijkheden. De van oorsprong Amerikaanse formule Chem-Dry, sinds 1990 in Nederland, sprak hem direct aan. “Stomerijen en doe-het-zelfzaken verhuurden destijds apparaten voor tapijt- en meubelreiniging maar er was nog geen sprake van een professionele opzet. Ik zag wel kansen op die markt. Chem-Dry had zich bovendien als formule al bewezen.” In 1991 was Cor van Gulik een van de eerste franchisenemers in Nederland. Nu zijn er negentig vestigingen. Inmiddels runt hij het bedrijf samen met zijn vrouw Petra en behoort de firma qua omzet tot de top van de Nederlandse Chem-Dry-vestigingen. Cor en Petra hebben twee vaste medewerkers en een aantal oproepkrachten in dienst.

Koolzuurmethode

Chem-Dry is anno 2011 met ruim 4.000 vestigingen actief in zo’n 45 landen. Zowel wereldwijd als in Nederland is de organisatie marktleider in de tapijt- en meubelreiniging. De koolzuurmethode, als reinigingssysteem ooit ontdekt door student Robbert Harris, is verfijnd en uitgebreid met diverse reinigingstechnieken. Ook het resultaat is sterk verbeterd en er zijn veel nieuwe producten en diensten bijgekomen. Chem-Dry Van Gulik voegt daar nog zijn eigen service aan toe: de verhuur en levering van schoonloopmatten. “Hierdoor hebben wij investeringsruimte gekregen voor een groter bedrijfspand”, vertelt Cor. Hij noemt Chem-Dry een soft franchiseformule met veel ruimte voor eigen inbreng.

Afspraken

Het geheim van hun succes ligt in de gedrevenheid en de accuratesse van het ondernemersechtpaar, denkt Cor. “Je moet er nu bovenop zitten. Blijf enthousiast, blijf bellen, ga eens wat vaker langs… je hebt nu alleen succes als je heel nauw betrokken bent bij de klant. Verder moet je efficiënt werken en je afspraken nakomen. Om het hele proces - van order tot uitvoering - goed te volgen, ontwikkelden we daarom een voor iedereen te begrijpen en doeltreffende procedure. Zo proberen we de kwaliteitseisen hoog en de fouten laag te houden. We zijn mede succesvol doordat we met onze eigen mensen veel hebben kunnen realiseren. Onze klanten zien al jaren dezelfde gezichten, mensen die kennis van zaken hebben.” Chem-Dry Van Gulik is steeds weer uit slechte tijden gekomen. “We zijn vooralsnog crisisproof gebleken”, zegt Cor. Het echtpaar ziet de toekomst dan ook met vertrouwen tegemoet. “Op deze locatie zijn wij voorbereid om de omzetgroei verder uit te breiden, daarvoor nemen we ook een extra personeelslid aan. Door de stijgende omzet in de tapijtbranche zal het zeker lukken”, aldus Cor.