Hoe kies je een franchiseformule?

Voordat u franchisenemer wordt dient u zich allereerst de principiële vraag te stellen of u werkelijk zelfstandig ondernemer wilt zijn met alle voor- en nadelen van dien. Een reeks van vragen komt daarbij aan de orde:

  • Wat zijn uw motieven om zelfstandig ondernemer te zijn? 
  • Denkt u dat u daar geschikt voor bent? 
  • Waar bent u goed en minder goed in? 
  • Zien anderen in uw omgeving dit ook zo? 
  • Ondersteunt uw directe omgeving, zoals bijvoorbeeld uw partner, uw ideeën? 
  • Welke financiële middelen voor het zelfstandig ondernemerschap heeft u beschikbaar?
  • Hoe groot is het financiële risico dat u maximaal wenst te lopen?
  • Met welke inkomsten kunt u, gezien uw huidige uitgavenpatroon, de eerste jaren rondkomen?

Als het goed is heeft u deze vragen voor u zelf beantwoord, voordat u zichzelf de vraag stelde, welke branche en welke franchiseformules voor u interessant zouden kunnen zijn. Als u kiest voor een franchiseformule, kiest u in veel gevallen ook meteen voor een franchiseorganisatie.

Hieronder een aantal vragen ten aanzien van de keuze voor een franchiseformule. Veel van deze informatie kunt u al vooraf verzamelen, dus voordat u uzelf kandidaat stelt of het eerste gesprek hebt met de franchisegever. Kijk op internet en bezoek enkele franchisevestigingen.

  • Wat is uniek aan de franchiseformule? Een franchiseformule moet zich voldoende onderscheiden van anderen. Want juist het onderscheidend vermogen en de voordelen ten opzichte van de concurrentie zijn voor u de belangrijkste criteria om voor die ene franchiseformule te kiezen.
  • Hoe lang bestaat de franchiseformule in zijn huidige vorm? Een franchiseformule die lang bestaat heeft zijn bestaansrecht bewezen. Maar aan de andere kant kan de franchiseformule juist op zijn retour zijn.
  • Wat is het imago van de handelsnaam? Is er meteen herkenning bij het publiek en is die herkenning alleen maar positief?
  • Heeft de naam een landelijke bekendheid of is de franchiseformule alleen regionaal actief?
  • Heeft de franchiseformule eigen merken?
  • In welke markt en deelmarkten is de franchiseformule actief?
  • Hoe ontwikkelt de markt zich? Is er groei, stabiliseert de vraag, zijn er ontwikkelingen die de branche in de toekomst een ander aanzien geven? De branchevereniging kan hierbij behulpzaam zijn.
  • Wat is de doelgroep, welke behoeftes heeft deze groep en welke ontwikkelingen zie ik?
  • Hoe is het assortiment samengesteld? Hoe is de inkoop geregeld?
  • Is er een krachtig reclame- en promotiebeleid?

Tijdens de beantwoording van deze vragen rijzen ongetwijfeld weer andere vragen. Als startend ondernemer heeft u - ook als u kiest voor franchising - een eigen verantwoordelijkheid bij het maken van uw keuzes. U moet kritisch zijn. Als u dan een positieve keuze maakt, dan staat u er ook honderd procent achter en gaat u ervoor. En is volledige inzet niet altijd de basis voor het succes?

Klik hier om te lezen wat de procedures zijn om franchisenemer te worden.