Lunchbijeenkomst

Branche wordt volwassen Lunchbijeenkomst over tien jaar franchise in Nederland Het vakblad Franchise+ bestaat tien jaar. Dat was de reden om met enkele deskundigen uit de franchisebranche rond de tafel te gaan zitten en uitgebreid van gedachten te wisselen over de branche in Nederland. Dat resulteerde in een terugblik op het afgelopen decennium, de ontwikkelingen in de branche, maar ook de verschillen in ondernemersland, de kansen, uitdagingen en bedreigingen. Op die manier ontstaat er ook een beeld van de samenwerking tussen franchisegever en franchisenemer die essentieel is om uit te groeien tot een succesformule. Het verslag van die lunchbijeenkomst publiceert Franchise+ in drie afleveringen. De eerste lentezon verschijnt boven de haven van Huizen. De eerste zongenieters vleien zich neer op de terrassen die de kleine haven omzomen. Franchise+ verwelkomt haar gasten uit de franchisebranche. Verschillende deskundigen, met allemaal een andere achtergrond. Maar ook met twee gemeenschappelijkheden: een ruime ervaring op het gebied van franchise ?n een uitgesproken mening over onze branche. Het gezellige terras wordt al spoedig ingeruild voor een gezellige eetkamer. Het duurt niet lang voordat een geanimeerde discussie losbarst. Terugblik Het is bijna onvermijdelijk dat een discussiebijeenkomst begint met een terugblik op de ontwikkelingen in de franchisebranche de afgelopen jaren. Cees Bothof (advocaat bij Anema & Greve): "Ik kan me nog de lezingen herinneren in de beginperiode over het nut en de noodzaak van een franchiseraad. Dat was vloeken in de kerk. Bij franchisegevers stond de inspraak van hun franchisenemers niet echt hoog op de agenda. Heden ten dage is zoiets ondenkbaar. Franchisenemers zijn veel mondiger geworden, terecht. Er is een tijdperk afgesloten. Er is nu rust in franchiseland in die zin dat de belangen van franchisegevers en franchisenemers veel evenwichtiger zijn."Paul van Rossum (formulemanager bij Bakker Bart): "De franchisegevers hebben zich de afgelopen jaren ontwikkeld tot goede organisaties met oog voor de belangen van hun franchisenemers. Deze branche profiteert het meest als franchisegever en franchisenemer als partners werken. Ieder vanuit zijn eigen rol natuurlijk. Het is goed als er gediscussieerd wordt over de ontwikkeling van een bepaalde formule."Annelies Ziegenhardt-Vos (franchisedirecteur Hypotheekvisie): "Die ontwikkeling heeft ook haar keerzijde. Vroeger was het kleinschaliger, kon je pionieren. Bij het hoofdkantoor werkten misschien zes mensen. Als je vandaag een idee had, kon je dat morgen in praktijk brengen. Dat is nu lastiger. De formules zijn doorontwikkeld, het is allemaal strakker, professioneler. Wat wij als franchisegever hebben geleerd, is veel klantgerichter te werken ten opzichte van de franchisenemers. Een hoofdkantoor van een franchisegever heeft zich steeds meer ontwikkeld tot een faciliterende instelling waarbij alles gericht is op het ondersteunen van onze franchisenemers. Want als het goed gaat met de franchisenemer, profiteren wij daar als franchisegever ook van." Andr? Brouwer (adviseur NFV): "Je merkt bij de Nederlandse Franchise Vereniging dat de kennis bij franchisenemers de afgelopen jaren enorm is toegenomen. In het begin hebben we veel voorlichting gegeven over wat franchising nou eigenlijk is, hoe zelfstandig je bent als franchisenemer, wat je rechten en plichten zijn. Franchisenemers stellen zich minder afhankelijk op van de franchisegever en zijn gegroeid in hun rol als ondernemer." Vallen en opstaan Dat is een proces met vallen en opstaan. Verschillende franchiseformules hebben het loodje gelegd en sommige meningsverschillen werden en worden voor de rechtbank uitgevochten. Cees Bothof: "Dat is bijna onvermijdelijk in een jonge branche. Er moet jurisprudentie worden opgebouwd. Wat zijn de rechten en plichten van een franchisegever en een franchisenemer? Soms zijn de verwachtingen te hoog. Een franchisenemer verwacht dat hij in een gespreid bed

Lees meer over:
Franchise+ Franchiseplus
Redactie