Franchiseformule Crea & Artiva

Franchiseformule Crea & Artiva biedt ruimte aan 15 franchisenemers Presentatiemarkt groeit door franchising Franchising in creativiteit! Het gebeurt sinds september 2001. Ze noemen zich presentatiespecialisten. Het Nijkerkse bedrijf Crea & Artiva telt momenteel twee franchisenemers. Eind 2002 zijn dat er tien als de prognoses uitkomen. Daarna is er ruimte voor nog vijf franchisenemers. Buiten lopende klanten naar binnen halen. Kijkende klanten aanzetten tot kopen. Het juiste beeld neerzetten, de goede sfeer en stemming cre?ren. Met de juiste productpresentatie trek je consumenten over de streep. Al zijn de communicatie- en marketingconcepten nog zo doordacht, het resultaat valt of staat met de vertaalslag in de verkoopruimte. Crea & Artiva bestaat al 13 jaar. Etaleren, decoreren, instore acties en instore concepten zijn de vier specialiteiten van Crea & Artiva, waarin het werken met twee- en driedimensionale communicatie zich vertaalt. Vier etaleurs stonden aan de basis van het bedrijf. Ze sloegen de handen ineen en ontwikkelden een unieke productformule. De oprichters zijn weliswaar uit beeld, maar er staat in Nijkerk een gedegen bedrijf, waarvoor 60 mensen in vaste dienst en daarnaast een groot aantal freelancers werken. Het bedrijf beschikt over een eigen ontwerpstudio en stylingafdeling. Op de stellingen, die totaal 30.000 m? vullen, liggen in een enorme verscheidenheid decors, rekwisieten en allerhande materialen klaar om de grootste projecten en evenementen snel en vakkundig te decoreren. Crea & Artiva is geen reclamebureau. "Wij werken altijd naast het reclamebureau van de klant, soms nemen reclamebureaus ons ook voor de uitvoering van activiteiten in de hand," legt Hans ter Braak uit. Hij is lid van de Raad van Advies en is voor een interim-periode verantwoordelijk voor de operationele gang van zaken. Op de Nederlandse presentatiemarkt opereren vier grote bedrijven, waarvan Crea & Artiva er ??n is, vier middelgrote bedrijven en een groot aantal freelancers als eenmansbedrijf. Effectiviteitslag door franchiseformule Verspreid over heel Nederland werkt Crea & Artiva voor een honderdtal klanten. De autobranche is een belangrijke sector, waarin het bedrijf een sterke marktpositie heeft verworven. Groeiend is het marktaandeel in de sector dienstverlening, met banken, makelaarsformules en automatiseringsbedrijven en de sector lifestyle met cosmeticabedrijven. Merken en ketens zijn eveneens een sterk groeiende klantengroep.Drie jaar geleden heeft Ter Braak alle processen beschreven. Dit heeft geleid tot ISO-certificering, maar ook tot belangrijke aanpassingen in de organisatie. Met hulp van de Erasmus Universiteit in Rotterdam is toen berekend dat groei voor het bedrijf een must was. En franchising bleek het beste middel om dat te realiseren.Zelf werkt Crea & Artiva vooral landelijk met grote klanten. Door zich regionaal met franchisenemers te positioneren kan een forse effectiviteitslag worden gemaakt, waarbij ruimte ontstaat om ook kleinere klanten te gaan bedienen. Ter Braak verduidelijkt dit met het volgende voorbeeld. "Wij werken landelijk voor een autodealer om een model of merk in de markt te zetten. Met behulp van de franchisenemers zijn we nu ook in staat vervolgacties uit te voeren voor rekening van de lokale dealers, die voor eigen rekening en verantwoording hun zaak runnen. Dat is een stuk markt dat we tot nu toe lieten liggen.""Door franchising neemt logistieke effectiviteit 25% toe" Qua uitstraling en presentatiestijl is de Crea & Artiva-formule hard Naar buiten toe kiest Crea & Artiva in de franchiseformule voor hard franchising. In de bedrijfsvoering laat de formule daarentegen ruimte aan de franchisenemer voor eigen ondernemerschap. Het is een bewuste keuze om ruimte te laten aan idee?n en eigen initiatieven, die bij succes mogelijk in de formule worden ge?ntegreerd.Het logo, briefpapier en de kleurstelling van bedrijfsauto's zijn allemaal identi

Lees meer over:
Franchise+ Franchiseplus
Redactie