Dr Vinyl introduceert sterk masterconcept

Herstelformule Dr.Vinyl introduceert sterk masterconcept Internationale franchising staat borg voor gezonde formulegroei. Dr.Vinyl, reparateur van interieurs en kleine lakschades, bewijst het. De van origine Amerikaanse franchiseformule groeide de afgelopen twee jaar met een kleine 100 tot 439 franchisenemers. Een belangrijk deel van die groei vond plaats in elf landen over de grens. Eind 1999 vroeg Richard Reinders aan Jaap van der Wal of hij er voor voelde de masterfranchise voor Nederland voor zijn rekening te nemen. Een halfjaartje later werden de twee vrienden min of meer bij toeval eigenaar van de formule. De 55-jarige formule-eigenaar Tom Buckley wilde de formule verkopen en dat is meestal een eenmalige kans. De twee Nederlandse vrienden stapten, samen met twee andere investeerders, in het avontuur. Feitelijk kochten ze niet veel meer dan een naam en een opleidingsformule. Dr.Vinyl was op dat moment actief in de Verenigde Staten, Oostenrijk en Nederland. Inmiddels kunnen aan het rijtje landennamen worden toegevoegd: Turkije, Mexico, Portugal, Itali?, Duitsland, Zwitserland, Canada en Engeland. De Nederlanders gingen voortvarend aan de slag. Zij cre?erden een bijzondere financi?le structuur, voerden binnen de formule een aantal belangrijke veranderingen door en ontwikkelden een masterconcept voor eenvoudige internationale expansie. Ter vergroting van de financi?le armslag is iedereen binnen de formule in de gelegenheid aandelen te kopen. Twintig procent van de masters en franchisenemers hebben al geld in hun formule gestoken. "Het idee past goed in onze filosofie van ??n grote familie en vriendenclub zijn. Iedereen die actief is in Dr.Vinyl, moet kunnen profiteren van de winstgevendheid van de formule," verduidelijkt financieel directeur Jaap van der Wal (47) op zijn Nederlandse hoofd- en thuiskantoor in Halsteren. Belangrijke formuleveranderingen Binnen de 30 jaar oude formule richten Amerikaanse franchisenemers, met ondernemingen van eenmanszaak tot bedrijven met 16 man personeel, zich van oudsher op de autobranche. Uitdeuken zonder spuiten, lak- en ruitschades, herstel aan kunststofbumpers, dashboard en stoelbekleding. Brandgaten of scheuren in leer, vinyl en velours worden met speciale reparatietechnieken zo goed als onzichtbaar. In de autobranche werd 99% van de omzet gemaakt. Maar de Europese vernieuwing heeft overzee ook tot verbreding van activiteiten geleid. In Europa is Dr.Vinyl zich van meet af aan met theaters, casino's, horecagelegenheden, boten en caravans gaan richten op een veel bredere markt, die goed past in een duurzaam gebruik van goederen. Mede in dat licht verkoos het vakblad Entrepreneur in Amerika de formule Dr.Vinyl voor 2002 opnieuw als de nummer ??n in hun marktcategorie. Binnen het totaalklassement van 200 onderzochte franchiseformules in Amerika prijkt Dr.Vinyl op een fraaie 25ste plaats. In Nederland zorgt de autobranche bijvoorbeeld maar voor 60% van de omzet. "Eigenlijk," zo stelt Jaap van der Wal, "opereren franchisenemers op een luxemarkt. Feitelijk kan iemand zich richten op het werk dat het beste bij hem of haar past." Van der Wal wil zichzelf ook niet vastleggen op een bepaalde groeidoelstelling. Hij voorziet dat Dr.Vinyl een jaarlijkse groei van 50 franchisenemers wereldwijd makkelijk zal halen. "Alleen al in Amerika komen er elk jaar 30 franchisenemers bij. Stel dat we ook vaste voet krijgen in landen als Hongkong, Singapore, China. Zeg het dan maar." Task Forces nieuw element Task Forces is een belangrijke, nieuwe ontwikkeling binnen Dr.Vinyl, die in Amerika warm is onthaald. Het houdt in dat het hoofdkantoor in geval van langdurige ziekte van de franchisenemer de lopende werkzaamheden en orderportefeuille tijdelijk overneemt, zodat de klantenkring niet verloren gaat. Het kost de franchisenemer alleen een gedeelte van de omzet om de directe kosten te dekken. Van der Wal: "Hiermee geven we invulling aan de zorgplicht, die je binnen een familie hebt. Het maakt Dr.Vinyl tot een betrouwbare partner."Grati

Lees meer over:
Franchise+ Franchiseplus
Redactie