Primafoon overgenomen
Franchiseformule Primafoon overgenomen door RDC Tell Me van start De Retail Development Compagny (RDC) heeft de franchisetak van Primafoon overgenomen. De eigen Primafoon-vestigingen van KPN blijven bestaan. De voormalige Primafoon-franchisers gaan verder onder de naam Tell Me. De afgelopen maanden verdween het Primafoon-logo van de franchisewinkels. De zomermaanden werden gebruikt om over te schakelen naar een nieuw winkelconcept. De transformatie moet op 1 september aanstaande zijn afgerond. Franchise+ blikt met de betrokkenen terug op een roerige tijd en kijkt vooruit op de nieuwe aanpak. In het aprilnummer van Franchise+ werd aandacht besteed aan de onderhandelingen tussen KPN en RDC over de overname van de franchiseformule van Primafoon. Die liepen aanvankelijk moeizaam. Niet alleen tussen KPN en RDC, maar ook tussen RDC en de betrokken franchisenemers. Toch tekende zich in april een doorbraak in de onderhandelingen af.Het overgrote deel van de franchisenemers kon zich vinden in het aangepaste businessplan van RDC. Het hete hangijzer daarbij was het assortiment. Volgens de franchisenemers was dat te beperkt. Het assortiment werd verbreed. Parallel aan de onderhandelingen met de franchisenemers liep het overleg tussen RDC en Primafoon-eigenaar KPN over de overname. Dit resulteerde uiteindelijk in een overeenkomst. Van de veertig franchisevestigingen zijn 37 vestigingen overgegaan naar RDC. Drie franchisenemers besloten af te haken, omdat ze zich niet in het concept konden vinden. Naast de 37 franchisevestigingen zijn tien eigen Primafoon-winkels overgegaan naar de franchiseorganisatie Tell Me. De overige eigen Primafoon-vestigingen (circa honderd) blijven onder de naam Primafoon voortbestaan. Uitpakken Op het hoofdkantoor van Tell Me in Breukelen was het de afgelopen maanden een drukte van jewelste. Niet alleen moest de overname worden afgerond, maar er moest ook een heel nieuw winkelconcept worden ontwikkeld en de voormalige Primafoon-vestigingen moesten worden omgebouwd tot Tell Me-winkels. "Op 12 augustus zijn we begonnen met de restyling van de winkels. Het Primafoon-logo was al van de gevels verdwenen. Maar de winkels moeten helemaal opnieuw worden ingericht," legt Tell Me-directeur Sjeer Mestrom uit. Die operatie moet op 1 september afgerond zijn. "Wij hebben gekozen voor een aanpak waarbij de nadruk ligt op het verrassingseffect. Wij willen mensen nieuwsgierig maken naar de naam en naar de nieuwe opzet. Dat komt ook tot uiting op onze website www.tell-me.nl. Daar lichten we een tipje van de sluier op. Wij willen het nieuwe concept als het ware uitpakken." Concept Sjeer Mestrom is geen onbekende op het gebied van retail in de telecommunicatiesector. Hij werkte in het verleden voor KPN waar hij verantwoordelijk was voor de uitbouw van het Primafoon-netwerk van zestig naar zo'n 150 vestigingen. Het nieuwe Tell Me-concept is volgens de directeur heel klantgericht. "We moeten af van de situatie waarbij klanten de producten uit de wandrekken moeten aanwijzen. Het wordt een heel andere winkel met veel beeldschermen. Ik zou de aanpak willen samenvatten in twee begrippen: telecommunicatie en service. Telecommunicatie is en blijft onze core business. Naast het aanbieden van het KPN-assortiment kunnen klanten voortaan ook in onze winkels terecht voor abonnementen op Vodafone of Ben. Er zijn natuurlijk meer aanbieders van mobiele telefonie. We hebben uit dat aanbod bewust gekozen voor drie sterke merken. Door de verbreding van dit assortiment bieden we klanten meer keuzevrijheid. Daarnaast gaan we het aanbod op het gebied van personal computers uitbreiden. In het verleden werd dat door KPN beperkt aangeboden vanuit de gedachte dat internet ook met telecommunicatie te maken heeft. Wij gaan het assortiment fors uitbreiden, ook op het gebied van accessoires. Een klant moet bij ons terechtkunnen voor alle producten op het gebied van telecommunicatie. Daarnaast is het een feit dat de marges voor de ondernemers met name o