Franchisenemer in opleiding
Enkele dagen uit de opleiding van franchisenemers Van starter naar vakbekwaam Gildenhuis franchisenemer Het Gildenhuis uit Eibergen geeft er de voorkeur aan direct 'op locatie' praktijkinstructie te geven als onderdeel van de opleiding van een franchisenemer. Geen peuterwerk in een klaslokaal, maar een echte klus bij een opdrachtgever. Het cursusonderdeel 'Techniek' omvat het leren leggen van parket. En dus bellen Marco Kroet en Hans Nijboer onder leiding van Hennie, een zeer ervaren parketteur, aan bij Franchise+ hoofdredacteur Jan Bezemer om aan het karwei te beginnen. De spullen worden uitgeladen en het werk kan beginnen. Al direct blijkt de rolverdeling en het gewicht van kennis en ervaring van de ervaren parketteur. Regelmatig wordt het werk voor korte tijd onderbroken voor een bepaalde toelichting. "Denk om de hoekafwerking, houd voldoende afstand tot de muur, je kunt hier beter een iets kleiner paneel nemen, de kopse kant iets bijsnijden." Er wordt echt op details gelet, omdat die de uiteindelijke kwaliteit van het eindproduct en de tevredenheid van de opdrachtgever bepalen. Deze en andere terzake doende aanwijzingen worden afgewisseld met anekdotes uit de praktijk om aan te geven waar anderen fouten maakten, welke gevolgen dit had en de (financi?le) consequenties van het herstellen van eerder gemaakte fouten. Al doende leert men.Later op de dag meldt ook de heer Wagenaar, hoofd Technische Dienst, zich om de voortgang van het project op te nemen. Opleiden is meer dan alleen techniek Het totale opleidingstraject van Het Gildenhuis duurt vier tot vijf weken, waarbij tenminste twee weken techniek wordt onderwezen en twee weken worden besteed aan administratieve zaken en verkooptechniek. Er is een soort reserveweek waarin een franchisenemer kan aangeven dat hij op bepaalde terreinen nog wat extra wil leren. Zowel Marco als Hans hebben beiden de nodige jaren bij de Koninklijke Marine gewerkt en hebben, na enige werkervaring elders, gekozen voor het franchisenemerschap. Hun franchiseovereenkomst hebben ze nauwgezet met enige deskundigen doorgenomen alvorens deze te ondertekenen. Ook het voorgelegde businessplan hebben ze getoetst aan de mogelijkheden die zij in hun rayon hebben onderzocht. Beide starters hebben het gevoel dat ze voldoende opleiding en training krijgen om met de juiste bagage aan hun franchisenemerschap te beginnen. Hans weet dat het administratieve en financi?le deel van een onderneming voor hem onwennig is. Er is alle vertrouwen dat de normale support vanuit het hoofdkantoor kan voorzien in steun op gebieden die wat minder sterk zijn. Dat geldt ook zeker ten aanzien van technische vragen, grote projecten en eventuele onverwachte problemen. De opleiding loopt al enige tijd, dus diverse onderwerpen zijn achter de rug. Logistieke en administratieve procedures zijn bekend. Franchising is ondernemen Geruststellend voor de franchisenemers is dat de franchisegever de financiering en een pakket verzekeringen heeft geregeld. Uiteraard zouden beiden een lagere investering op prijs stellen, maar hun vooruitzichten schatten ze positief in.Beiden zijn er goed van doordrongen dat ze eigen verantwoordelijkheid dragen voor de resultaten van hun werk. Weliswaar levert franchisegever Het Gildenhuis bij de start 30 afspraken met potenti?le opdrachtgevers of 100 kansrijke adressen, maar de order zal wel zelf gescoord moeten worden. Het praktijkproject wordt na drie dagen succesvol afgesloten, beide franchisenemers zien met vertrouwen hun toekomstige ondernemerschap tegemoet. Jan Bezemer