Tien vragen aan Ger Schilder

TIEN OP 10 In deze rubriek legt de redactie een aantal vragen voor aan iemand uit de samenwerkingswereld en laat hem of haar kort antwoorden, zonder interventies. Ger Schilder is directeur en mede-eigenaar van de succesformule Pearle en is in de afgelopen 23 jaar meegegroeid met deze retailorganisatie bij uitstek. 1. Wat is het grootste succes in je carri?re?Pearle Nederland was sinds 1979 onderdeel van Pearle Inc. USA (destijds het grootste optiekbedrijf ter wereld met nagenoeg 1000 vestigingen in Noord-Amerika, Canada, Porto Rico en Nederland). In 1996 was de toenmalige eigenaar van Pearle wereldwijd (GrandMet UK) van mening dat optiek niet meer paste binnen hun hoofdactiviteiten (drank en voedsel), waardoor Pearle te koop werd aangeboden. Als lid van het Pearle Managementteam zijn wij er toen in geslaagd een management buy-out te bewerkstelligen in samenwerking met HAL Investments. 2. Wat verliep minder succesvol in je carri?re?Gek genoeg heb ik geen minder succesvolle periode in mijn carri?re meegemaakt. Ik werk al 23 jaar bij Pearle Nederland en gedurende deze tijd is het met het bedrijf alsmede met mijn carri?re alleen maar bergopwaarts gegaan. Pearle Nederland is continue gegroeid in resultaten en marktaandeel en zo is het met mijn carri?re binnen Pearle ook gegaan. 3. Hoeveel uren werk je per week en hoeveel tijd besteed je aan je gezin?Binnen een bedrijf als Pearle is werken een uitermate plezierige bezigheid, dus werktijden vari?ren nogal. Ik streef naar een gemiddelde werktijd van niet meer dan 45 uur per week. Daarnaast ben ik al 33 jaar getrouwd en mijn vrouw en kinderen zijn eigenlijk emotioneel net zo verbonden met Pearle als ikzelf. Mijn kinderen zijn nagenoeg "de deur uit", mijn vrouw heeft een fulltime baan en alle schaarse vrije tijd wordt dan ook zo plezierig mogelijk ingevuld. 4. Wat is het leukste aspect van je formule?Het leukste aspect van onze Pearle-winkelformule is de grote betrokkenheid van de medewerkers en franchisenemers binnen deze formule. De optiekbranche is voor een deel nog ambachtelijk en het contact met onze klanten is de belangrijkste motor van ons succes. Vooral onze franchisenemers (135 filialen van de in totaal 200 filialen zijn franchisefilialen) behalen hun goede resultaten doordat ze aan hun klanten en hun personeel veel aandacht kunnen besteden. Tijdrovende zaken als inkoop, marketing, vastgoed en personeelszaken worden door Pearle gedaan. 5. Wat zijn de succesfactoren van Pearle?Behalve de grote betrokkenheid van de medewerkers en franchisenemers binnen de winkelformule zijn natuurlijk ook de enorme naamsbekendheid van Pearle en de actiegedreven marketingstrategie van het bedrijf belangrijke succesfactoren. 6. Wat vind je een van de betere franchiseformules en waarom?McDonalds vind ik, naast Pearle, een van de betere, zo niet de beste franchiseformule in Nederland. De elementen Personeel, Plaats, Product en Promotie worden daar door de franchisegever en de franchisenemers uitermate vakkundig tot uitvoering gebracht. 7. Wat staat er boven aan je verlanglijstje?Gezond blijven en zo lang mogelijk voortgaan met het actief samenwerken met gedreven jonge mensen binnen een dynamisch bedrijf als Pearle. 8. Welke eigenschappen komen je goed van pas in je werk?Een goede economische achtergrond en veel kennis en ervaring op het gebied van franchising. Daarnaast ben ik altijd bezig om een draagvlak te cre?ren tussen Pearle en haar franchisenemers om begrip voor elkaars problemen te krijgen en zoveel mogelijk een win-win situatie na te streven bij het invoeren van nieuwe ontwikkelingen. 9. Hoe verlopen de contacten met de franchisenemers?Franchisenemers zijn net mensen. Zij behandelen ons precies zoals wij hen behandelen. Daarnaast kennen wij elkaar goed. De meeste franchisenemers komen voort uit het eig

Lees meer over:
Franchise+ Franchiseplus
Redactie