Franchise in... Den Bosch!
Franchise+ gaat op pad in een stad en laat franchisenemers aan het woord. Over hun winkel, hun formule en over hun stad. Door verschillende ondernemers uit verschillende branches naar hun visie te vragen, ontstaat een momentopname van zaken doen in een specifieke stad. Deze keer waren we in het supergezellige ’s-Hertogenbosch.
Het begint al goed: als we ’s-Hertogenbosch binnenrijden vanaf de A59, raken we de route Centrum Zuid kwijt en rijden we binnen enkele minuten de stad weer uit. Stom natuurlijk. Wie dan ring
‘s-Hertogenbosch blijft volgen, komt gelukkig vanzelf weer een bord met Centrum tegen en de parkeerroute volgend, uiteindelijk bij de parkeergarage Arena. Hoewel het een gewone doordeweekse dag is, een dinsdag, is deze vol. Er staan zeker tien auto’s te wachten. We besluiten door te rijden naar parkeergarage De Tolbrug en daar vinden we, helemaal bovenin, nog een parkeerplek. We vragen ons af hoe het er hier op een zaterdag uitziet. Parkeren is dan ook een probleem, geven veel ondernemers aan, zeker sinds er enkele honderden parkeerplekken zijn opgeheven op de Parade. De oplossing van de gemeente, transferia aan de rand van de stad waar je voor weinig geld je auto kwijt kunt en waarvandaan je met een pendelbusje naar hartje stad kunt rijden, is blijkbaar nog niet tot iedereen doorgedrongen.
Streng reclamebeleid
Het parkeerbeleid is overigens één van de weinige kwesties waarover de bezochte ondernemers zich bijna unaniem opwinden. Sterker nog: de Bossche ondernemers zijn opvallend positief over de stad waar ze werken en in sommige gevallen ook wonen. Zelfs het strenge reclamebeleid - geen uithangborden, geen commerciële uitingen op de stoep, heel strakke regels voor de gevels, de puien en voor eventuele luifels - vindt in de meeste ondernemersogen nog genade. Ondernemers zien de voordelen van het rustige beeld in de binnenstad: de gevels zijn fraai, er is weinig schreeuwerige reclame, het heeft wel wat chiques. “Natuurlijk, als het jezelf aangaat, wil je je natuurlijk zo goed mogelijk profileren, maar aan de andere kant ben ik ook blij dat mijn buurman geen knipperende lichtbak heeft hangen”, zegt een van de ondernemers.
Nog iets opvallends: de bezochte ondernemers voelen zich allemaal veilig in hun zaak. Bijna niemand heeft poortjes, een alarmknop of een direct lijntje met de buren. Nu vinden er óók in Den Bosch overvallen en bedreigingen plaats. Niet voor niets gaat winkeliersvereniging Hartje ‘s-Hertogenbosch in samenwerking met de gemeente de krachten bundelen om de binnenstad veiliger te maken en het aantal winkeldiefstallen te verminderen. De winkeliers ontvingen onlangs een enquête over de veiligheidsbeleving. Met de resultaten hieruit willen de partijen kijken naar mogelijk meer toezicht, camera’s en een burenalarmsysteem. De door ons bezochte ondernemers voelden echter dat ze weinig konden bijdragen aan deze veiligheidsanalyse, zij hadden weinig last van derving door diefstal en hadden nog nooit een overval meegemaakt.
Echt winkelen
Voor deze aflevering van Franchise and the City lopen we vanaf de Markt - die op de schop ligt voor nieuwe bestrating - de gezellige zijstraatjes in. De Hinthamerstraat, waar vooral het filiaalbedrijf is gevestigd, slaan we over. Want Den Bosch staat vooral bekend om het gevarieerde aanbod aan winkels, horeca en om de zelfstandige speciaalzaakjes. Niet voor niets kreeg de binnenstad van Den Bosch in 2003 het predicaat ‘Beste Binnenstad van Nederland’. Door de ontwikkeling van winkelcentra elders in de stad, is de keuzemogelijkheid voor de Bosschenaren toegenomen, maar als je écht wilt winkelen, ga je naar de binnenstad.
Kader feiten en cijfers over Den Bosch
In de gemeente ‘s-Hertogenbosch zijn in totaal 1.075 winkels aanwezig met een totaal voor het winkelpubliek toegankelijk verkoopvloeroppervlak van 252.299 m².
De verzorgingsindex is gemiddeld (bron: Locatus 2007).
De afgelopen jaren is er in 's-Hertogenbosch hard gewerkt aan de kwaliteitsverbetering en versterking van de binnenstad. Tastbare resultaten zijn in de hele binnenstad te zien. De binnenstad is van oudsher sterk door haar mix aan functies, voorzieningen en de combinatie van aantrekkelijke, historische zwerfgebieden en aantrekkelijke winkelstraten. De (boven)regionale verzorgingsfunctie is de afgelopen jaren aanzienlijk toegenomen.
De binnenstad heeft een breed, gevarieerd winkelaanbod, met een dominante positie voor de typisch recreatieve branches mode (schoenen, kleding e.d.) en warenhuizen.
De grote bezoekersstromen vormen een voedingsbodem voor een veelheid van hoogwaardige groot- én kleinschalige winkels, gevestigd in de hoofdwinkelstraten, de tussenliggende straatjes (zwerfgebieden) en in de aanloopstraten.
In de Kerkstraat is een concentratie van juweliers en exclusieve modezaken, in de Orthenstraat multiculturele winkels en horeca, terwijl de Vughterstraat zich steeds meer onderscheidt met woning-en keukeninrichting en winkels voor woon- en keukenaccessoires. De Verwersstraat kenmerkt zich door het thema antiek en galeries.
De autobereikbaarheid van de binnenstad blijft een lastig punt. Vooral op de piekmomenten op zaterdag lopen de autoroutes naar de Bossche binnenstad vol. Daarnaast zorgt de langere verblijfstijd in de binnenstad voor meer druk op de parkeerlocaties.
‘s-Hertogenbosch heeft circa 135.630 inwoners. Het percentage huishoudens met kinderen ligt met 36,7% hoger dan het landelijke gemiddelde (35%). Het percentage huishoudens zonder kinderen ligt met 28,2% op hetzelfde niveau als landelijk (29%).
#BBD0E0 »