“Onze e-commerce-strategie is open en helder voor alle franchisenemers”

De webshop: voor veel franchiseformules een uitdaging in plaats van een toegevoegde waarde. Want wie krijgt wat uit de online omzet? Retail Unity ontwikkelde een product waarmee je samen op een eerlijke en heldere manier de vruchten plukt van e-commerce, belooft directeur Peter Blom. “Het is een oplossing die je snel kunt implementeren waarbij niets aan het bestaande IT-landschap aangepast wordt.”

“Retailers moeten iets met de digitale kanalen. Meestal kopiëren ze de strategie van de pure webwinkels. Maar die is compleet anders dan hoe een retailer werkt. Franchisenemers vrezen bovendien dat het digitale kanaal hun omzet kannibaliseert. Nu passen veel organisaties een standaard verdeelsleutel toe op online omzetten, maar dat gaat niet ver genoeg. Dan heb je nog geen rekening gehouden met zaken als de retourenstroom, de pakketgrootte of de derving”, zegt Peter Blom van Retail Unity.

Ship-from-store

Het moet en kan anders, zegt hij. Voor een betere omnichannel-strategie ontwikkelde Retail Unity een zogeheten distributed order management system. “Dit stelt de voorraad in de winkels beschikbaar voor de digitale kanalen. Dat noemen we: ship-from-store-strategie. Ons systeem zoekt per order de ideale locatie om het product uit te leveren of aan te retourneren”, vertelt hij. “Het eerlijke eraan is, dat wie zijn voorraad beschikbaar stelt en de orders verwerkt, er ook aan verdient. Het laat zien welke winkel recht heeft op wat en welke winkel bepaalde kosten moet dragen. De operationele kosten dalen bovendien significant doordat het systeem de ideale locaties kiest op basis van bijvoorbeeld de lokale omloopsnelheid, vraag en incomplete assortimenten.”

Een ander voordeel is dat je vanuit de beschikbare data meer omzet kunt genereren. “Fitnessformules bijvoorbeeld weten veel van hun leden, zoals wanneer ze sporten en welke lessen ze nemen. Zo kun je ze precies targetten met digitale aanbiedingen en deze direct verkopen via een digitale zuil”, aldus Peter.

Uniek

Je strategie moet zo transparant zijn dat iedereen ziet dat je er meerwaarde uithaalt, zegt hij. “Anders krijg je conflicten, zoals bekend. Ons systeem is vanaf het eerste moment helder en inzichtelijk voor iedereen. Je kunt met elkaar bepalen wat je beter vindt en het programma daar ook weer op aanpassen.”

Een van zijn klanten is Intratuin, dat het systeem heeft omarmd. “Intratuin gebruikt geen gezamenlijk magazijn voor de web-orders, alle orders worden vanuit de winkels verstuurd”, vertelt hij.

Wat maakt Retail Unity uniek? Peter: “Wij zijn gespecialiseerd in dit order managementsysteem. Onze oplossing kun je binnen een hele korte doorlooptijd implementeren zonder het bestaande IT-landschap aan te passen. En alle retailkennis en -regels zijn reeds ingebouwd.”

De ambitie is internationaal. “Momenteel zetten we de oplossing via logistieke dienstverleners en solution-providers internationaal en breed in de markt”, aldus Peter Blom.

“Het eerlijke eraan is, dat wie zijn voorraad beschikbaar stelt en de orders verwerkt, er ook aan verdient”

Voor meer informatie, klik hier.

Lees meer over:
Pras Weijers Pras Weijers
Redacteur