De ups-and-downs van Quetzal in 2018

“2018 was voor Quetzal een bijzonder en zeer inspannend jaar met vele leuke en een aantal mindere punten”, aldus Robert Hoenderdos. Veel ondernemingen verstoppen de mindere punten, maar Robert Hoenderdos, master franchisegever van Quetzal in Nederland, wil desgevraagd ook uitleg geven over de mindere punten. 

€ 500.000 aan chocolademelk

“Het resultaat van het eerste volledige jaar op de Nederlandse markt is ronduit een succes te noemen, Quetzal heeft met zijn winkels in Nederland voor ruim € 500.000 aan chocolademelk verkocht. Keuze uit 100 verschillende smaken heeft hier zeker aan bijgedragen”, aldus Robert. 

Winkelopeningen en -sluitingen

2018 was ook het jaar van snelle groei én het jaar van het sluiten van een aantal winkels. “Diverse redenen hebben tot deze sluitingen geleid. Een formule in ontwikkeling maakt al deze zaken mee en kan uit deze situatie alleen maar sterker terug komen”, vertelt Robert.  

“De huidige 4 winkels zijn dan ook de stabiele basis van de onderneming met stabiele omzetten die zich goed ontwikkelen. Vanuit deze basis is Quetzal klaar voor 2019. Met veel enthousiasme gaan we bouwen aan Quetzal in Nederland. In 2019 willen we ons vestigen in Utrecht, Leiden, Haarlem en Eindhoven of op zijn minst in gesprek zijn met ondernemers om dit te kunnen gaan realiseren”, aldus Robert. 

Nieuwe menukaart

In 2018 is er gewerkt aan een menukaart die de Nederlandse consument aanspreekt. “De introductie van deze kaart eind 2018 is de basis waarop winkels succesvol kunnen opereren. Doordat er ondertussen een aantal ondernemers een heel jaar hebben kunnen draaien als Quetzal franchisenemer zijn er ook goede benchmarks mogelijk en is er een goede exploitatie te maken die een succes niet in de weg zal staan. Kritische factoren voor het succes zijn ondertussen dan ook meer dan bekend. De criteria voor de ondernemer, locatie, lokale marketing en doelgroep benadering zijn aangescherpt en duidelijker dan ooit. Het succes van de formule ontstaat door steeds weer bij te stellen en een optimale verbetering na te streven”, aldus Robert. 

Bekijk ook